2684
Sök

Bilen blev påkörd idag, något speciellt jag bör tänka på?

denkz
323 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Lånade ut bilen till farsan idag. Sen ringde han såklart och sa att den varit i en olycka.
Han stod still i kö vid rödljus när en kvinna med sin Jeep Cherokee prompt skulle tränga sig in i filen som svänger till vänster innan en korsning.

Men hon kör över en liten backe av is vid vägkanten och glider i sidleds in i min bil sad .
Fick en fin buckla vid tanklocket, trasig baklykta, trasig bakkjol (repad och släppt i fästen), repad vänster bakdörr och en hel del större repor. Tanklocket fick jag bända upp för att kunna tanka. Nu går det inte att stänga. Inte en repa på hennes fina Jeep.

Hur som helst, då jag eller min bil aldrig varit i en olycka undrar jag hur man gör. Ska den besiktas av försäkringsbolaget? Om så , bör jag då ta bort min xenonkonvertering?

Behövde skriva av mig lite också, därför drog jag historian också.

552 Inlägg
26 januari 2011
VLN skrev:
Lånade ut bilen till farsan idag. Sen ringde han såklart och sa att den varit i en olycka.
Han stod still i kö vid rödljus när en kvinna med sin Jeep Cherokee prompt skulle tränga sig in i filen som svänger till vänster innan en korsning.

Men hon kör över en liten backe av is vid vägkanten och glider i sidleds in i min bil sad .
Fick en fin buckla vid tanklocket, trasig baklykta, trasig bakkjol (repad och släppt i fästen), repad vänster bakdörr och en hel del större repor. Tanklocket fick jag bända upp för att kunna tanka. Nu går det inte att stänga. Inte en repa på hennes fina Jeep.

Hur som helst, då jag eller min bil aldrig varit i en olycka undrar jag hur man gör. Ska den besiktas av försäkringsbolaget? Om så , bör jag då ta bort min xenonkonvertering?

Behövde skriva av mig lite också, därför drog jag historian också.

Ring ditt försäkrings bolag, hoppas ni redan gjort en anmälan dock. FB. brukar ge dig en tid på någon verkstad som bedömer skadorna sen tar dom det vidare därifrån, dom kan besluta att laga eller lösa in bilen.

47 Inlägg
26 januari 2011
Kvinnor...
Du har väl hennes kontaktuppgifter, kontakta försäkringsbolaget och sen ordnar dom det hela.

denkz
323 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Vi har ju fyllt i en sån där skadeanmälan som hon skrivit under osv. Ska lämna den personligen till FB imorgon. Litar inte på posten.

KHRacing
27 januari 2011
Kibil skrev:
Ring ditt försäkrings bolag, hoppas ni redan gjort en anmälan dock. FB. brukar ge dig en tid på någon verkstad som bedömer skadorna sen tar dom det vidare därifrån, dom kan besluta att laga eller lösa in bilen.

varför skall han ringa sitt bolag för ?
De har ju inget med saken att göra ju, det är den påkörandes bolag som skall fixa allt,

sådan är min syn på det hela iaf.

47 Inlägg
27 januari 2011
Låter bra och seriöst då kan du ju även höra hur dom tänker gå vidare med det hela.
Men blir väl skadebedömning och värdering av bilen av någon "oberoende" besiktningsman för att se om det är värt för dom att laga eller lösa in bilen. Om du sen får ett dåligt erbjudande (vad det nu kan vara) så är det helt klart värt att stå på sig och visa exempel på vad andra likadana bilar är värda så kan man få till en vettig deal.

47 Inlägg
27 januari 2011
KHRacing skrev:
Kibil skrev:

De har ju inget med saken att göra ju, det är den påkörandes bolag som skall fixa allt,

Ja vad vet jag... kanske samma bolag tongue
Senast redigerat av Johanlkpg (27 januari 2011)

552 Inlägg
27 januari 2011
KHRacing skrev:
Kibil skrev:

Tänkte på ifall man fått skada skedd på egen bil efter smitning eller tex. skadegörelse. Har han redan kontaktat sitt fb är det väl inte dåligt tongue

KHRacing
27 januari 2011
Kibil skrev:
KHRacing skrev:
Kibil skrev:

Tänkte på ifall man fått skada skedd på egen bil efter smitning eller tex. skadegörelse. Har han redan kontaktat sitt fb är det väl inte dåligt tongue

Orsaken till att jag frågade var följande.
en jag känner till ringde sitt bolag o FRÅGADE vad som skulle hända med sin försäkrning vid en olycka på bankörning (han KÖRDE ALLTSÅ INTE PÅ BANA) efter detta samtalet fick han e höjd premie...

723 Inlägg
27 januari 2011
FB ger alltid skambud! Det är folk som inte har kunskapen om bilar som tar skambuden och kan inte gör mer åt saken.

Dem gånger jag blivit påkörd eller varit med i olycka påverkad av annan förare så har vi alltid fått skambud, eftersom dem som ger buden vet att det inte är några bra bud så ändrar dem sig när man ringer.

Tex en gammal audi 100 vi hade. Krockad och skev i ramen alltså skrot. Dem erbjöd oss 4000kr men vi sa att den är värd mycker mer och att vi lagat det ena efter det andra då fick vi helt plötsligt 8000 kr + att vi fick behålla bilen alltså kan ta allt från bilen som vi behöver!

Stå på dig och är du inte nöjd överklaga!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

552 Inlägg
27 januari 2011
KHRacing skrev:
Kibil skrev:
KHRacing skrev:

Orsaken till att jag frågade var följande.
en jag känner till ringde sitt bolag o FRÅGADE vad som skulle hända med sin försäkrning vid en olycka på bankörning (han KÖRDE ALLTSÅ INTE PÅ BANA) efter detta samtalet fick han e höjd premie...

Jasså, vilken otur roll kanske dags för han att byta fb isåfall. Undrar hur dom resonerar där faktiskt.

47 Inlägg
27 januari 2011
Nu är ju det tydligt att han själv inte orsakade någon olycka vilket följdaktligen inte borde leda till någon premiehöjning av försäkringen.

47 Inlägg
27 januari 2011
Hoppas att det löser sig bra för dig och att de lagar bilen utan nått krångel, alltid roligt att få ha kvar sin bil trots andras klantighet.
Lycka till!

6 558 Inlägg
27 januari 2011
KHRacing skrev:
Kibil skrev:

Min v70i blev påbackad  av en kille ... ja kontakta mitt bolag volvia  .dom sa far på volvo å visa upp bilen så fixxar vi det här .. sagt å gjort samma dag visa ja upp bilen ..ny dörr beställdes å 4dar senare satt den nya dörren på plats  big_smile   gjorde inte ett skit mer än att ringde mitt bolag å berätta  ..resten fixxa dom .. har inte kostat mig en spänn lr premie-höjning smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
27 januari 2011
KHRacing skrev:
Kibil skrev:

Har man helförsäkring kan man få bilen reparerad direkt (på sin egen försäkring så länge), utan att vänta på att den andres bolag ska förhala, dra ut på tiden och besluta sig för vad som gäller.
Visserligen får man betala sin egen självrisk tills "tvisten" om vem som orsakade olyckan är löst, men man lär ju få tillbaka bilen fortare. När allt är löst och den andre blev skyldig får man tillbaka sin självrisk och ens egna bolag tar allt bekymmer med den andres bolag. Mycket smidigare än att själv klabba med något bolag man inte är kund hos....

Glimbrink skrev:
FB ger alltid skambud! Det är folk som inte har kunskapen om bilar som tar skambuden och kan inte gör mer åt saken.

Dem gånger jag blivit påkörd eller varit med i olycka påverkad av annan förare så har vi alltid fått skambud, eftersom dem som ger buden vet att det inte är några bra bud så ändrar dem sig när man ringer.

Tex en gammal audi 100 vi hade. Krockad och skev i ramen alltså skrot. Dem erbjöd oss 4000kr men vi sa att den är värd mycker mer och att vi lagat det ena efter det andra då fick vi helt plötsligt 8000 kr + att vi fick behålla bilen alltså kan ta allt från bilen som vi behöver!

Stå på dig och är du inte nöjd överklaga!

FB ger INTE alltid skambud. Mitt senaste ärende fick en fullständigt rimlig värdering direkt, med hänsyn till lågt miltal, utrusting, ovanlig modell mm! Dessutom skötte dom allt snyggt och snabbt! Credz till Gjensidige försäkringar för det!

/Mattias

denkz
323 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Tack för eran hjälp!
Pratade nyss med mitt försäkringsbolag för att anmäla skadan osv. Jag blev orolig nu när jag kom till jobbet. För hon som kört in i min bil hade ju en Jeep med Volvia försäkring. Kollade deras hemsida o där stod det ju att dem i huvudsak bara försäkrar volvo. Men det stämde sa hon på mitt FB iaf smile

denkz
323 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Då jag aldrig krockat eller varit i en olycka så undrar jag , kommer jag få betala någon självrisk ? Det gör väl hon till sitt FB va ? Eftersom det är hennes FB som kommer stå för notan.

2 978 Inlägg
27 januari 2011
När det är utrett vems felet är får denne stå för självrisken! I detta fallet verkar det vara självklart, men man vet inte förrän det är färdigt.
Och, om du läser mitt svar ovan, så kan du få din bil reparerad på din försäkring sålänge (om du har hel!), men då får du stå för självrisken tills allt är utrett. Om dom kommer fram till att det var hennes fel får du tillbaka din självrisk sen.
Samma gäller om bilen skulle bli för dyr att reparera, och blir inlöst istället.

/Mattias

2 978 Inlägg
denkz
323 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
När det är utrett vems felet är får denne stå för självrisken! I detta fallet verkar det vara självklart, men man vet inte förrän det är färdigt.
Och, om du läser mitt svar ovan, så kan du få din bil reparerad på din försäkring sålänge (om du har hel!), men då får du stå för självrisken tills allt är utrett. Om dom kommer fram till att det var hennes fel får du tillbaka din självrisk sen.
Samma gäller om bilen skulle bli för dyr att reparera, och blir inlöst istället.

Jag läste ditt inlägg. Har bara halvförsäkring på bilen. Så det blir till att vänta.

Ang. att dem löser in bilen, jag har ingen aning om vad det kostar att fixa bilen då den är bucklad vid tanklocket och den delen går ju hela vägen till motorhuven ovanför dörrarna. Men bilen är ju ungefär värd 50 000:- skulle inte förvåna mig om det blir dyrare än så. Då löser dem ju in bilen istället.

Polarns supra gick till skroten i höstas, skulle kosta 180 000 att laga med toyota yaris-delar tror jag det var. Då supradelarna inte fanns i deras system räknade dem med yarisdelar.

Sök