3282
Sök

Verkstaden bytte till en sämre olja?

79 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Lämnade in min bil igår för lite reparationer och sa till att dom kunde slänga in ett olje samt oljefilterbyte samtidigt, dock verkar de ha missat att jag sa att jag hade egen olja som de kunde fylla på med...den jag hade var en 5W-40 olja från OkQ8 och nu har de slängt i SLX Longtec 5W-30 olja. Jag är inte så inne på sådant här men nån kanske kan förklara hur det kan påverka motorn? Om det blir nån skillnad öht.

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 januari 2011
Du lär inte märka någon skillnad smile Är det en "seriös" verkstad så har dom rek. tabeller att gå efter.

Vad var de mer exakt för olja som du själv köpt? SLX är ju Castrol, så sämre tror jag verkligen inte den är.
Senast redigerat av MantaRobin (27 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 januari 2011
ha ha ha dom hällde ju i bättre olja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

79 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Du lär inte märka någon skillnad smile Är det en "seriös" verkstad så har dom rek. tabeller att gå efter.

Vad var de mer exakt för olja som du själv köpt? SLX är ju Castrol, så sämre tror jag verkligen inte den är.

Hmm...kommer inte ihåg riktigt, har dunken nere i bilen och jag orkar inte gå ner och titta. SAE 5W-40 står det på dunken iaf.

Kan tillägga att det är en audi a4 1.8 -95 jag har. Motorn har gått strax över 30 000 mil.

turboforssen skrev:
ha ha ha dom hällde ju i bättre olja

Hehe ok, som sagt är inte så inne på det här.
Senast redigerat av Saittam (27 januari 2011)

killercow
27 januari 2011
det är ju en longlife olja från castrol om jag inte minns fel

1 212 Inlägg
27 januari 2011
Saittam skrev:
Lämnade in min bil igår för lite reparationer och sa till att dom kunde slänga in ett olje samt oljefilterbyte samtidigt, dock verkar de ha missat att jag sa att jag hade egen olja som de kunde fylla på med...den jag hade var en 5W-40 olja från OkQ8 och nu har de slängt i SLX Longtec 5W-30 olja. Jag är inte så inne på sådant här men nån kanske kan förklara hur det kan påverka motorn? Om det blir nån skillnad öht.

SLX Longtec 5W-30, tror nog att du kommer att lägga några kronor extra framöver och köra på denna olja.
var tacksam att de spillde i den..
mvh kenth66

verkstadspartner.se/Olja.aspx?ID=8
Senast redigerat av kenth66 (27 januari 2011)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

killercow
27 januari 2011
vad fick du betala för oljan inte oljan utan literpriset på oljan?

926 Inlägg
27 januari 2011
Oljans viskositet har ingenting med oljans kvalitet att göra.
Dock BÖR man följa viskositet rekommendationer och man SKALL uppfylla biltillverkarens oljespecifikationskrav.

Om oljan är bättre eller sämre? Vilken av oljorna uppfyller kraven?

Mats

90 Inlägg
27 januari 2011
Så trådskaparen förstår det med lite simplare ord :

Sae= Hur trögflytande den är vid olika temperaturer om man bor i ett kallt land så har man ett annat sae tal än om man bor i ett varmt land

API= Oljans kvalite , med andra ord hur bra oljan är, om du ska ha en olja tex (API 3) då får du absolut inte ha i (API 2) men du kan ha i (API 4) det gör absolut ingenting för motorn enbart att den oljan är bättre men det fungerar med (API 3).

Hoppas du förstår smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 januari 2011
API 3?API 2? API 4? Nä nu vet du inte vad du pratar om...API (American Petroleum Institute) brukar "gradera" typ SH (mycket gammal norm!), eller snarare SL eller SM om det är en modernare olja...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

90 Inlägg
27 januari 2011
dawwe skrev:
API 3?API 2? API 4? Nä nu vet du inte vad du pratar om...API (American Petroleum Institute) brukar "gradera" typ SH (mycket gammal norm!), eller snarare SL eller SM om det är en modernare olja...

Du har mycket rätt hehe , ber så mycket om ursäkt fick lite hjärnsläpp där känner jag nu i efterhand , ser ju när när jag läser att det är ju rent åt helvete hur jag skrev hur kvaliterna delas upp , (Ska inte sitta o skriva när man är trött hehe)
Tackar så mycket för att du var lite vaken smile

Sök