Jag har ett "litet" problem med min 945:a -96. Batteriet laddas ibland ur när bilen står. Idag tog det bara 3 timmar sedan fungerade varken larm eller startmotorn. Förra gången det hände så hade den stått i garaget i 10 dagar. Då trodde jag det var batteriet som var dåligt. Bytte till ett nytt batteri på 62 Ah. Enda sambandet mellan de två tillfällena var att bilen stog i plusgrader - om det kan vara fukt som tränger in någonstans...?
Efter lite starthjälp och körning så mätte jag upp detta:
Mellan polerna på batteriet kan jag mäta upp 13.5 V när motorn är igång. Märker att detta värde ökar ju mer jag kört. Har läst att det bör ligga på 14 A om generatorn är ok. Körde ca 1.5 mil men kan ej få det nya BILTEMAbatteriet indikera grönt i statushålet. Allt som allt så drar bilen ca 30 A när den är igång - är det normalt? Kan tillägga att bilen aldrig dött under körning.
Utan tändning:
Säkring 5 (antenn, diverse smålampor, klockan) drar 1.32 A. Det enda som bör vara igång som går på denna säkring är klockan och den drar väl ändå inte över 1 A, eller?
Hittade även en brun kabel anluten direkt till pluspolen med egen säkring som jag antar går till startspärren på något sätt. Denna drar 1.44 A. Den leder fram till en lampa på instrumentpanelen som alltid lyser under körning men släcks efter ett tag då bilen stängs av. Man kan släcka den genom att slå på brytaren för dimljus. Vet att den gamla ägaren nämnde detta för mig men jag förstod inte riktigt om startspärren var urkopplad eller ej. Någon som vet vad detta kan vara? Lampan blir ohyggligt varm - ingen diod alltså... Antar att det inte är ok att bilen drar 2.76 A i "tjuvström" men laddas verkligen batteriet helt ur efter bara 3 timmar?
Nästa steg är kanske att börja koppla ur alla smålampor och se om jag kan få ner strömmen som flyter genom säkring 5. Börjar nästan misstänka att problemet beror på en kombination av lite tjuvström och halvdålig generator... Kan man byta endast laddningsregulatorn/kolen i generatorn? Kanske jag kan sno delar från sambons 240 -88? Bilen är även "handikappanpassad" så det finns lite extra el till backsensorer, remdriven motor till handbroms och eldrivet solskydd mm som jag inte har något elschema på...
Innan jag lämnade bilen så såg jag till att den röda lampan hade släckt sig och så drog jag ur säkring 5. Får se om bilen startar imorgon...
Jättetacksam för tips och ideér! Jag använder amperetång och multimeter vid felsökningen.
//Malin i Skövde
Efter lite starthjälp och körning så mätte jag upp detta:
Mellan polerna på batteriet kan jag mäta upp 13.5 V när motorn är igång. Märker att detta värde ökar ju mer jag kört. Har läst att det bör ligga på 14 A om generatorn är ok. Körde ca 1.5 mil men kan ej få det nya BILTEMAbatteriet indikera grönt i statushålet. Allt som allt så drar bilen ca 30 A när den är igång - är det normalt? Kan tillägga att bilen aldrig dött under körning.
Utan tändning:
Säkring 5 (antenn, diverse smålampor, klockan) drar 1.32 A. Det enda som bör vara igång som går på denna säkring är klockan och den drar väl ändå inte över 1 A, eller?
Hittade även en brun kabel anluten direkt till pluspolen med egen säkring som jag antar går till startspärren på något sätt. Denna drar 1.44 A. Den leder fram till en lampa på instrumentpanelen som alltid lyser under körning men släcks efter ett tag då bilen stängs av. Man kan släcka den genom att slå på brytaren för dimljus. Vet att den gamla ägaren nämnde detta för mig men jag förstod inte riktigt om startspärren var urkopplad eller ej. Någon som vet vad detta kan vara? Lampan blir ohyggligt varm - ingen diod alltså... Antar att det inte är ok att bilen drar 2.76 A i "tjuvström" men laddas verkligen batteriet helt ur efter bara 3 timmar?
Nästa steg är kanske att börja koppla ur alla smålampor och se om jag kan få ner strömmen som flyter genom säkring 5. Börjar nästan misstänka att problemet beror på en kombination av lite tjuvström och halvdålig generator... Kan man byta endast laddningsregulatorn/kolen i generatorn? Kanske jag kan sno delar från sambons 240 -88? Bilen är även "handikappanpassad" så det finns lite extra el till backsensorer, remdriven motor till handbroms och eldrivet solskydd mm som jag inte har något elschema på...
Innan jag lämnade bilen så såg jag till att den röda lampan hade släckt sig och så drog jag ur säkring 5. Får se om bilen startar imorgon...
Jättetacksam för tips och ideér! Jag använder amperetång och multimeter vid felsökningen.
//Malin i Skövde
Senast redigerat av kjammolle (29 januari 2011)
0
0
0
0