Bmw går bara sönder + att dom är dyra att köpa reserv delar till.. En volvo 240/740 är lätta och meka med + att dom har billigare reserv delar. Lycka till
Sunken
För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
Ps. Köp INTE en volvo 240, de tidigare modellerna har fel på metallen och är inte galvade =lika med rostar sönder på en vinter.
Rosten beror på 2 saker: med 240 infördes en ny lackmetod som visade sig ganska värdelös, att försöka rädda en (ja varför... ;-) ) tidigt 240 som börjat rosta kräver blästring och grundbehandling med zink - industriprimer (ej PVC-baserad!) funkar bra tycker jag, men ganska giftigt att hålla på med. Plåten i de tidiga innehåller 30% skrotinblandning, starkt bidragande. Problemen minskade betydligt fr o m modell 1979 tack vare bättre material, men det går att hitta riktigt tidiga exemplar i hyfsat skick, oftast har de dessutom pålitlig B20-motor i stället för eländet B21. Gissar alla taskiga idéer infördes på en gång... ;-). Annars är väl kärvande bromsar det man får kolla mest efter på 240. Närmast sprängsäkra bakaxlar är ett plus.
Annars är väl Opel Ascona/Manta B eller 70/80-tals Ford Taunus och Granada pålitliga val och klart roligare, lite svårare på reservdelar dock.
Senast redigerat av hasse snikbyggare (8 november 2006)
klart de ska vara bmw på vintern! ja har en e30 ståendes...pm:a om intresse finnes. vet att detta inte är ett annonsforum...men ja kunde inte låta bli!
Köp dig en volvo 240 eller 740, Om du köper en 240 köp GL eller GLT, eller 740 köp en GL från 88- å uppåt. Kolla hos mig, har en 240 ståendes, ta en kik