De jag känner till lagar inget på garanti om det e handhavande fel utan enbart konstruktions fel men de kan nog erbjuda dig att skicka det på reparation dock e det inte gratis.
Spelar ingen roll om man testar 400 jordpunkter om ALLA e kassa. ohm mät jordpunkten å kolla vad du får för ohmtal. Skall helst vara 0. Ju högre desto sämre. Kommer det generatorvin ur basen med? Eller e det bara i framsystemet. Precis som rockarn skriver så börjar jag med tro att signaljorden i steget har farit pga taskig jordpunkt tyvärr =/
En Ohmmätning säger egentligen ingenting om en jrodpunkt, bara ifall den har någon som helst kontakt med jord eller ej. En punktsvetsad plåt kommer med största sannolikhet visa 0Ohm på en vanligf multimeter men den är knappast lämplig för att jorda ett strömslukande slutsteg i. Det man isåfall får göra är att hitta nåt som verkar som en vettig jord (bältesfäste eller liknande) koppla in slutsteget och börja spela å mät spänning vid batteriet och vid steget för att se om det skiljer nåt.
en punktad plåt i saaben visade runt 20ohm medans bältesfästet visade ca 0,3ohm. Baksätet i jettan gav ca 0,5ohm medans plåten i hjulhusen gav åt helvete så nog kan du mäta alltid. Var Gucka som sade åt mig detta ngn gång i mitten på 90talet å det har funkat på bilar med generatorstörningar genom åren som jag jobbade på BRL...
Ja ligger man på den nivån så räcker det helt klart med en resistansmätning! Men om man nu är ute efter att hitta den allra bästa jordpunkten så lär man nog ta det hela ett steg längre för den lilla ström som skickas vid resistansmätning är ju långt ifrån samma som ens en huvudenhet drar. Men nog om det nu.