3490
Sök

Besiktning Hur funkar det med låg bil?=

939 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Hej alla har en lite fråga.

Min bil S4098 har förut haft 16T 205/50 däck och har gått igenom

Numera har jag 17T 205/45 och sänkt 60 / 40. Nu till problemet de tar i om man gör max rattutslag och då menar jag max så man hör servot surra. dock så är det bara i den nedre inerplåtens kant inne i hjulhuset. Men de går fria när bilen är hissad.

Någon som vet hur besiktningsmannen ser på det här kommer jag få underkänt? Kan tillägga att bilen ska höjas till 30/30 till våren. Då den förmodligen inte kommer ta i.

Besiktning Hur funkar det med låg bil?=
Senast redigerat av Nightmare89 (2 maj 2011)

KHRacing
1 februari 2011
liten slägga löser ju problemet, eller eventuellt annatverktyg, men vad jag vet så ät det verkligen inte ofta de svänger fullt på hjulen om de inte misstänker någe, så du klarar dig troligen, annars sätt på otginalhjulen då eller vinterdäcken.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 februari 2011
Man ska aldrig vrida max så att servon börjar surra...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 februari 2011
Mina innerskärmar är fint slipade, men har aldrig fått klagomål på mina hjul eller om att det tar i.

Det enda är ifall däcken är snedslitna, men det är oftast av annan anledning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 634 Inlägg
2 februari 2011
Ubbe83 skrev:
Man ska aldrig vrida max så att servon börjar surra...

Surrar gör överströmnings ventilen

Farsan har för breda sommardäck som tar i vid fullt rattutslag men inget som besiktningen påpekat om

De/Dem

939 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Lyfter nu min gamla tråd för att jag vill ha svar på en grej. s60 ska snart in på bilprovningen  och jag är orolig över bromstestet. Bilen är ganska låg med kjolar och broms rullarna är höga. Kan de sänka ner dem i golvet? elelr finns det något knep ni andra använder ? liksom hur gör de med en lambo? en sån kommer ju aldrig upp på rullarna.

Tacksam för svar
Senast redigerat av Nightmare89 (2 maj 2011)

KHRacing
2 maj 2011
ï Vissa undantagsfall så kan man begära ett visuellt bromstest, alltså att de testar bromsarna ute på asfalten o inte i bromsrullarna.

12 086 Inlägg
2 maj 2011
Mina däck tar i insidan på hjulhusen en aning, inget dom påpekat de 3 ggr jag besiktat den.

Jag har ju dock för mig att det står i regelverket att hjulen ska gå fritt i alla lägen.

Btw, Besiktade bilen igår (lördag, Valborgsmässoafton) kl 06.00, jävla tid att besikta bilen på. Besiktningsmannen va lika road som jag smile
Senast redigerat av JapMax (2 maj 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 maj 2011
En kompis hade en Bmw som fick backas upp på rullarna, så dom kan vara ganska tillmötesgående.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök