2814
Sök

Tuggar på backen bmw 540-e34

Bayerische Motoren Werke
17 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hejsan.

Har ett bekymmer med min växellåda (5hp30) den "tuggar" på backen när man står på bromsen, men släpper man på bromsen å låter han driva så försvinner tuggandet. Sen fungerar inte P läget ibland, kan lägga i P men bilen rullar ibland om man står i lutning, då får man lägga i D å köra fram en bit sen lägga han i P igen och då stannar han som han ska så att säga. Detta händer inte varje gång utan bara ibland.

Kan tillägga att neutralen och övriga växla fungerar felfritt, så när som på ett huggande mellan 3an och 4an ibland.

Bytte plastkulor på min förra 540i då den högg på backen samt mellan andra växlar, men denna låda går hur fint å mjukt som helst utan mellan 3an å 4an ibland.

Kan de va plastkulorna iaf?

2fast4you
371 Inlägg
3 februari 2011
huggandet? är det när du har kört hårt o droge den på 3an o sen lugnar ner dig så den växlar till 4an? å p ska inte ha nått me kulorna o göra. känns det som om lägena på spaken går i riktigt?

haru kört fast eller

Bayerische Motoren Werke
17 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
nej de spelar ingen roll om hur ja kör så hugger han när han växlar mellan 3an och 4an. Men det händer bara ibland. trodde på plastkulorna först, men har inget annan plastkule problem så att säga, för den hugger inte på backen eller mellan några andra växlar, då gårt han hur mjukt å fint som hällst. bortsätt från att han "tuggar" på backen när man står med den i.

2fast4you
371 Inlägg
3 februari 2011
har för mig att mina har gjort så ibland också. men har för mig att det var mest när jag körde hårt o låg på 3ans växel. men hade även problem me min brors 330 automat. den tugga om man la i växel o hålde in bromsen. hur ser oljan ut? det blev mycket bättre på den när vi bytte olja

haru kört fast eller

252 Inlägg
3 februari 2011
Byt olja fort som fan! Och av med sumpen och tvätta filtret kör några dagar tappa ut engång till i med frisk olja. Det är mannet vrntilerma som går trögt på grund av all lamell slagg i oljan.

252 Inlägg
3 februari 2011
Magnet ventilerna ! Man ska se vad man skriver inna man skickar tongue

Bayerische Motoren Werke
17 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Humm, hade ju tänkt å byta olja, filter i vår, men de kanske måste göras tidigare då?
Jag vet inte hur oljan ser ut, har begränsade möjligheter att kolla nu innan snön försvinner hmm

1 327 Inlägg
3 februari 2011
Byt olja innan något går helt sönder i växellådan.

Bayerische Motoren Werke
17 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
får nog försöka kolla oljan fortast möjligt.

Bayerische Motoren Werke
17 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Blir te å byta olja, kulor, huvudtrycks ventil oringar och packningar, känns lika bra å göra en "renovering" när man ändå har allt nere. lite typiskt, hadde hoppats på att slippa göra detta på denna bil. Men ibland får man inte som man vill

Sök