3296
Sök

Påställning av bil & försäkring

116 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Skickade in till Transportstyrelsen idag att bilen ska ut på vägarna 1 Mars igen. Men läste något på deras hemsida att har man samma försäkringsbolag kontaktar Transportstyrelsen dem.

Men betyder detta att 1 Mars är den försäkrad också? Eller måste jag ringa dem och försäkra den igen?

KHRacing
4 februari 2011
Nille_83 skrev:
Skickade in till Transportstyrelsen idag att bilen ska ut på vägarna 1 Mars igen. Men läste något på deras hemsida att har man samma försäkringsbolag kontaktar Transportstyrelsen dem.

Men betyder detta att 1 Mars är den försäkrad också? Eller måste jag ringa dem och försäkra den igen?

Aldrig hört talas om detta ?

varför chansa på att få TFF efter dig, ring ditt f-bolag imorgonbitti o teckna från o med 1/3

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 februari 2011
Om du hade bilen försäkrad i ett bolag när du ställde av bilen så blir bilen försäkrad i samma bolag när du ställer på bilen igen. Transportstyrelsen meddelar ditt bolag när bilen ställs av/på.

116 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Kommer självklart göra detta. Tänkt mest om någon vet om det fungerar som det står på deras hemsida

116 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Om du hade bilen försäkrad i ett bolag när du ställde av bilen så blir bilen försäkrad i samma bolag när du ställer på bilen igen. Transportstyrelsen meddelar ditt bolag när bilen ställs av/på.

Men blir det inte en fördröjning? Att den t.ex blir försäkrad 3 Mars istället

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 februari 2011
Det ska gälla från det datumet som du ställer på bilen.

KHRacing
4 februari 2011
Rspeter skrev:

Man har ju alltid bilen försäkrad i ett bolag när man ställer av den, men detta låter ju helt korkat,
tänk om man vill byta bolag då ?

helt sjukt ju vad extra jobb det ger
Senast redigerat av KHRacing (4 februari 2011)

116 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Från Transportstyrelsens hemsida

"För att du ska kunna ställa på ditt fordon, måste det finnas en trafikförsäkring i vägtrafikregistret (gäller inte släp). Om fordonet tidigare varit påställt, har vi i normalfallet redan en uppgift om en vilande försäkring. I så fall aktiverar vi den och meddelar ditt försäkringsbolag när du ställer på fordonet. Om trafikförsäkring saknas, måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du anmäler påställning."

206 Inlägg
5 februari 2011
Om du tecknat en försäkring på ditt fordon så aktiveras den när du ställer på den igen, kvittar om du köpte försäkringen när fordonet var avställd/påställd, har ställt av/ ställt på V70'n på detta viset och man får ett brev kort efter att fordonet är påställt och att försäkringen är aktiverad

Rub Dub a Dubstep

KHRacing
5 februari 2011
Nille_83 skrev:

"För att du ska kunna ställa på ditt fordon, måste det finnas en trafikförsäkring i vägtrafikregistret (gäller inte släp). Om fordonet tidigare varit påställt, har vi i normalfallet redan en uppgift om en vilande försäkring. I så fall aktiverar vi den och meddelar ditt försäkringsbolag när du ställer på fordonet. Om trafikförsäkring saknas, måste du kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du anmäler påställning."

.......

Ja, har sett detta med.. MEn som jag sade innan.

ställer jag av mitt fordon har jag ingen vilande försäkrning, o har ställt på o av fordon i
åratal o har aldrig någonsin fått bilen automatiskt försäkrad.

Skulle våga gissa mig till att en vilande försäkrning är en sk: garageförsäkrning vilket INTE alla har på sitt fordon.

206 Inlägg
5 februari 2011
KHRacing skrev:
Nille_83 skrev:

.......

ställer jag av mitt fordon har jag ingen vilande försäkrning, o har ställt på o av fordon i

Skulle våga gissa mig till att en vilande försäkrning är en sk: garageförsäkrning vilket INTE alla har på sitt fordon.

Har valt till Garage försäkring o mina försäkringar aktiveras när jag ställer på mina fordon, så är nog en bra gissning av dig.

Rub Dub a Dubstep

116 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Jag har garageförsäkring på min just nu iaf

dARKiE
5 031 Inlägg
5 februari 2011
Går väl inte heller att ställa på en bil utan giltig försäkring. Fick sådant meddelande en gång när jag försökte.

Men sant att försäkringen går igång direkt när du ställer på den. (OM) du hade den försäkrad i samma bolag förut innan avställningen.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 319 Inlägg
5 februari 2011
KHRacing skrev:
Nille_83 skrev:

.......

Med folksam, om du har trafikförsäkring, så läggs den vilande när du ställer av bilen och aktiveras automatiskt när du ställer på bilen. Du kan inte ens ställa på bilen via transportstyrelsens hemsida, utan trafikförsäkring. Så om det går att ställa på, kommer din försäkring att vara aktiv. kan man säga.

_----------'

Sök