3667
Sök

Olja i kylarvattnet tillfälligt? (gammal VW-diesel)

281 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag hade kartongbitar framför kylaren emot vinterkylan för att få upp värmen snabbare på korta sträckor, dom ska nog lämpligen tas bort med bilen i varmgarage. På motorvägen blev den lite varmare än normalt som vanligt, men ingen varningslampa eller mätaren i topp, kylarvattnet sjönk bara lite och behövdes inte fyllas på, innan var det överfullt pga plats för glykol. Men något hade börjat läcka ur ventilkåpan och det luktade diesel.

Kylarvattnet är oljigt men det sjönk inget mer på vägen hem då jag körde saktare, oljestickan är inte grumlig, efter 9 timmar i garaget såg jag inget på tomgång och vill minnas att det varit såhär förut. Det kan bli ett tillfälligt släpp vid värme som går tillbaks igen?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Rocknroller
296 Inlägg
6 februari 2011
#2
Notte skrev:
Jag hade kartongbitar framför kylaren emot vinterkylan för att få upp värmen snabbare på korta sträckor, dom ska nog lämpligen tas bort med bilen i varmgarage. På motorvägen blev den lite varmare än normalt som vanligt, men ingen varningslampa eller mätaren i topp, kylarvattnet sjönk bara lite och behövdes inte fyllas på, innan var det överfullt pga plats för glykol. Men något hade börjat läcka ur ventilkåpan och det luktade diesel.

Kylarvattnet är oljigt men det sjönk inget mer på vägen hem då jag körde saktare, oljestickan är inte grumlig, efter 9 timmar i garaget såg jag inget på tomgång och vill minnas att det varit såhär förut. Det kan bli ett tillfälligt släpp vid värme som går tillbaks igen?

Låter som topplockspackningen börjaaar bli dålig......va så här det va för mig och jag körde länge innan den gick helt...

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

281 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#3
När den går helt är det tvärstopp?

Motorn läcker lite olja också och bottenpluggen är bytt.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Rocknroller
296 Inlägg
6 februari 2011
#4
Notte skrev:
När den går helt är det tvärstopp?

Motorn läcker lite olja också och bottenpluggen är bytt.

nja asså det börjar ju med att tempen stiger sen börjar det låta lite roligt och sen börjar det ryka men om du är smart så har du stannat redan när du ser att tempen är för hög smile
Vart från motorn läcker det olja? finns ju en del ställen smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

281 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#5
Ska göra en motortvätt för att se var det läcker.
Lite olja i vattnet gör väl inget så det bara är att fylla på glykol/vatten?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Rocknroller
296 Inlägg
6 februari 2011
#6
Notte skrev:
Ska göra en motortvätt för att se var det läcker.
Lite olja i vattnet gör väl inget så det bara är att fylla på glykol/vatten?

olja i vattnet får man oftast för att topplocks packningen inte håller tätt och om vattnet försvinner för tyd ännu mer på att den har gått eller håller på att gå snart kommer du inte kunna starta motorn alls för vattnet försvinner ner till kolvarna vilket kommer stoppa tändningen och sen kommer du ha massa vatten nere i oljer vilket du redan antagligen har lite av

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

281 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#7
Det är inte grått på oljestickan som det brukar vara med vatten i oljan vad jag minns. Det kokade nog bort lite vatten och blev ett tillfälligt släpp då man inte ska ha kartongbitar framför kylaren när det är för varmt. Det är en diesel.
Vatten går tyvärr inte att köra på så det gäller att ha kollen tills det är fixat. Men lite olja i kylaren kan väl inte skada?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Rocknroller
296 Inlägg
6 februari 2011
#8
Notte skrev:
Det är inte grått på oljestickan som det brukar vara med vatten i oljan vad jag minns. Det kokade nog bort lite vatten och blev ett tillfälligt släpp då man inte ska ha kartongbitar framför kylaren när det är för varmt. Det är en diesel.
Vatten går tyvärr inte att köra på så det gäller att ha kollen tills det är fixat. Men lite olja i kylaren kan väl inte skada?

nej olja i kylaren är inget motorn dör av smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

281 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#9
Frågan är om kylsystemet gillar lite olja.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

3 235 Inlägg
7 februari 2011
#10
Det sitetr väl en oljekylare i oljefilterhållaren på gamla dieslar? Jag hade en sådan på min gamla Golf i alla fall. Ibland kan olja och vatten blandas där...


281 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#11
engolf skrev:
Det sitetr väl en oljekylare i oljefilterhållaren på gamla dieslar? Jag hade en sådan på min gamla Golf i alla fall. Ibland kan olja och vatten blandas där...

Stämmer precis och beror på?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

3 235 Inlägg
9 februari 2011
#12
Har man för lite glykol kan det rören rosta, och där det rost och högt tryck kan det förekomma läckage.


281 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#13
Kan stämma bra då jag hade läckande slang och kört med bra vatten ett tag. Nu finns det plats för mer glykol.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php


Sök