3743
Sök

Snöröjning på våra vägar.

Forummoderator
26 373 Inlägg
8 februari 2011
#21
Här i Östersund tycker jag det har funkat riktigt bra med snöröjningen - som vanligt? - men det finns ju alltid besserwissrar som skall säga annat. Jag jobbar ju natt så jag jobbar ju mer eller mindre när en del av snöröjarna sätter igång, så ibland får man trängas lite.
Men, man respekterar dem, och de respekterar mig som tidningsbud.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#22
Jovisst självklart tar det tid att röja snö, jag lånar själv en hjullastare för att röja av parkeringsplan utanför firman mm. Men jag tycker inte det ska gå mer än ett dygn sedan det slutat snöa innan någon börjar göra nått åt den nerkörda snömodden...

Riksvägen hemma funkar skapligt men de vägar som kommunen har hand om funkar inte alls.

Någon brist på traktorer kan det ju inte vara heller då jag vet att den hjullastaren som jag har tillgång till bara står med snöbladet och en chaffis i beredskap för att ingen vill betala för den, så vi röjjer vårt eget och skiter i resten. Jag menar har man som entreprenör tagit på sig att röja en viss väg men saknar resurser får man väl i sin tur hyra in maskiner som gör jobbet, så funkar det över allt annars...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

735 Inlägg
9 februari 2011
#23
Snöröjarna här i Falun vet vad de sysslar med! Vid lunchtid brukar det mesta vara borta från stadskärnan efter ett snöfall under natten. Förra året när det var sjukt mycket snö var de också duktiga på att frakta bort vallarna från stadskärnan för att öka framkomlighet och sikt. All heder åt dem

Roos
9 februari 2011
#24
Här funkar det faktiskt bra, har inte haft nå problem i jobbet att ta mig fram någonstans i Sthlm denna vinter. Men - det finns ett undantag. Södertälje! Åker aldrig mer dit när det kommit snö, fastnade på påfarten till motorvägen och blockerade hela påfarten i december. Hade minutrarna innan hjälpt till med att dra loss en annan lastbil som satt fast även han egentligen på "öppen gata".

Fiskförädlare
108 Inlägg
9 februari 2011
#25
ah sådär kan man väl säga, än hur mkt de än snöar under helgen så plogas det inte förrens på måndag och dom skottar ara så man kan gå efter huvudleden, sen får man gå ute på vägen i resten ev samhället, måttligt roligt. sen så tar dom inte bort snöhögarna förrens kring kl 11 och frammåt under lunchrusningen, så de brukar bli lite köer. inget salt iaf så man ska väl inte klaga, det väntar jag med till i vår då dom vägrar ta bort all spåris som bildas tongue

hehe på vägen upp där morsan å farsan bor brukar dom ploga ut vägen, alla som brukar köra där vet det men farsan brukar ha fullt upp med att dra upp turister som hållit ut för mkt hehe tongue


2fast4you
371 Inlägg
9 februari 2011
#26
problemet på våra vägar är att den som kör lastbil o plogar får order från ett annat håll när han ska ut o köra. tex hemma så måste han vänta på ett samtal från karlstad 14 mil bort. som säger att nu ska du ut o ploga. är säkert så i resten av sverige också

haru kört fast eller

865 Inlägg
9 februari 2011
#27
i kiruna plogar dom inte vägarna så e ett rent helvete att köra... värst e det inne i stan


Rumpmas
3 860 Inlägg
9 februari 2011
#28
Roos skrev:
Här funkar det faktiskt bra, har inte haft nå problem i jobbet att ta mig fram någonstans i Sthlm denna vinter. Men - det finns ett undantag. Södertälje! Åker aldrig mer dit när det kommit snö, fastnade på påfarten till motorvägen och blockerade hela påfarten i december. Hade minutrarna innan hjälpt till med att dra loss en annan lastbil som satt fast även han egentligen på "öppen gata".

Skriv om dina trucker-erfarenheter i den här tråden så att idioterna får vatten på sin kvarn, skitkul tråd lol

http://www.zatzy.com/allmaent/371597-sn … ordon.html

Bäst gillar jag muppen som föreslog en Armada av Sprinters vid besvärligt väglag istället för lastbilar. Någon räknade fram att det skulle gå åt 75 000 Sprinter för att ersätta lastbilarna till typ 15-20 ggr högre sammanlagd dieselförbrukning för att inte tala om vad man gör med prylar en Sprinter inte rymmer eller som är för tunga? Skogsmaskinen kanske ska köra veden ända till sågverket? Muppar finns det gott om i den tråden...

Jag hamnade bakom en lastbil på RV70 igår med utländskt reg utan släp. Han gick ända ned till 30 i en backe och jag var rädda tt ahn skulle fastna mitt i backen på den enfiliga delen av vajervägen, och jag märkte inte att det var halt ens. Tyckte synd om stackaren som hade så dåliga däck när dragaren med släp bakom mig inte hade några problem att hänga på mig och köra om den utländska lite försiktigt i en backe när det blev dubbelfiligt. Jag skulle aldrig bli sur om jag hamnade bakom en lastbil som fastnat. Shit happens. Men hårdare lagar om krav på friktionsdäck till lastbil välkomnar jag. Fick alla utländska bilar utan vinterdäck vända vid gränsen skulle det vara ett uppsving för de svenska åkerierna och lika för alla.

Här i Västerås är de stora gatorna mycket väl framkomliga. Man åker mjukare än på sommaren eftersom isen fyller groparna i asfalten. Mindre vägar är som tvättbrädor, ett framvagnsbyte är planerat till våren efter den här skitvintern. Cykelbanor plogas, men sandas jävulskt dåligt, så det går säkert att åka skridskor. Dubbdäck löser det problemet hyffsat i och för sig.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#29
Här hemma i byn finns en åkare med 7 bilar, han byter till friktionsdäck på eget initiativ varje år, han menar på att han sparar in det lätt genom att kunna hålla tiderna på vintern och slippa dyra självrisker vid bärgning.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök