3600
Sök

Snöröjning på våra vägar.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Hur står det till med snöröningen hos er?

Hemma är det katastrof, framför allt på mindre vägar i samhällen mm. Det som jag främst upplever som problem är att man går ut för sent med plog och då har snön redan blivit tillkörd vilket gör att mildgraderna som är nu skapar stora och vassa potthål i isen ovanpå asfalten som totalt slår sönder hjulupphängningarna på bilen.

Förr (nu låter det som att jag uppnått den anmärkningsvärda åldern av 200år men...) fanns det något som hette väghyvel. Det var en maskin som användes för att hyvla bort isen och därmed ta bort även dessa potthål. Finns dessa fortfarande då de är lika sällsynta som dinosaurier ijämtland... eller har vägverket/transportstyrelsen/trafikverket random myndighet låst in dessa i slutförvaret för användbara maskiner eller vad är det frågan om?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 februari 2011
Jag gillar snöröjningen här i Västerås.
Här skottar dom.
Men dom täcker i för hela filer med stora snövallar! Duktigt jobbat må jag säga.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

4 554 Inlägg
7 februari 2011
påminn mig inte om de...

Random
480 Inlägg
7 februari 2011
Thunderbird88 skrev:
Här skottar dom.
Men dom täcker i för hela filer med stora snövallar! Duktigt jobbat må jag säga.

Håller med riktigt bra här smile Eskilstuna är/var ju helt åt helvete.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2011
Jag vet inte vad dom håller på med längre om jag ska vara ärlig. Inne i centrum kan snön ligga 1 heldag utan att dom plogar ibland. Snöar de en fredag kan det dröja till måndag morgon. Då är det så pass åtkört så då spelar de ingen roll att dom plogar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
7 februari 2011
tycker att dom som styr och ställer över saltningen kan stoppa upp saltet i röven. kan säga att vägarna blir körbarare utan salt. riktigt drygt när snön smälts för att den frysa till ren is.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 februari 2011
mk2_power skrev:
tycker att dom som styr och ställer över saltningen kan stoppa upp saltet i röven. kan säga att vägarna blir körbarare utan salt. riktigt drygt när snön smälts för att den frysa till ren is.

Skriv upp mig på listan!
Eller varför salta torr väg? Vad kan frysa på den? Luft?

Hur som helst så utanför städer funkar det rätt så ok men dom kan ju inte vara överallt på nolltid...
Men i vissa städer skulle dom kunna lika gärna låta snön ligga då 2 filer blir till 1 och en halv fil där man får plats med 2 bilar precis men om det kommer lastbil/buss så är det andra bullar!

4 005 Inlägg
7 februari 2011
zovix skrev:
Hur står det till med snöröningen hos er?

Hemma är det katastrof, framför allt på mindre vägar i samhällen mm. Det som jag främst upplever som problem är att man går ut för sent med plog och då har snön redan blivit tillkörd vilket gör att mildgraderna som är nu skapar stora och vassa potthål i isen ovanpå asfalten som totalt slår sönder hjulupphängningarna på bilen.

Förr (nu låter det som att jag uppnått den anmärkningsvärda åldern av 200år men...) fanns det något som hette väghyvel. Det var en maskin som användes för att hyvla bort isen och därmed ta bort även dessa potthål. Finns dessa fortfarande då de är lika sällsynta som dinosaurier ijämtland... eller har vägverket/transportstyrelsen/trafikverket random myndighet låst in dessa i slutförvaret för användbara maskiner eller vad är det frågan om?

Mvh Magnus

De som kör manuell väghyvel säger att om man kör i 20 år så blir man någorlunda bra på det.... smile En traktor eller lastbil med plog kan ju vem som helst köra så det blir väl lite enklare att skaffa folk så sett.
Men mycket ska man väl tacka all privatisering inom Trafikverket.

Varför ha kvar en fungerande kår med specialutrustning när man kan hyra 5000 kassa privata bolag?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2011
Dom som sitter i styrelsen och bestämmer över hur var och när det ska saltas bor i Stockholm, och flera av dom har inte ens bil eller körkort.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 079 Inlägg
7 februari 2011
snöröjningen suger, vägsaltet har gjort allt mkt sämre, folk kör sämre, har sämre däck, överplogade diken pga omarkerade dikeskanter (hopp till vägsaltet?) är det för kallt så är det inte många korn med sand som spills på vägarna. Gator och torg fyllda med snö, så har det då inte varit förut om vintrarna då var iof snöröjning inte en oönskad utgift (som idag) då var det var en samhällsfunktion.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 februari 2011
Det folk inte tänker på när det kommer till snöröjningen, är själva snöröjarna. De måste få vila mellan varven också.

Men i övrigt tycker jag det har varit katastrofalt. Vid mitt jobb finns det en brant backe som alla måste ta sig upp för att kunna komma till sitt jobb. I botten på backen är det en liten 4-vägskorsning vilket gör att man inte kan ta sats. Det är knappt så folk kunde ta sig upp där i vintras trots att vi är över 800 pers som måste upp där.

Liten sidnotering; de körde med väghyvel i Mölnlycke (utanför Gbg), synd bara att det var några veckor försent...

Streetracer
66 Inlägg
8 februari 2011
Fimp3n skrev:
Thunderbird88 skrev:
Här skottar dom.

Håller med riktigt bra här smile Eskilstuna är/var ju helt åt helvete.

Det kan man lugnt säga....

Supraman
2 300 Inlägg
8 februari 2011
På dom vägarna vi kör så är snöröjningen under all kritik.
Bara nu när de va storm så snöade också på den sträckan jag körde på och det lade sig ganksa tjockt på sina ställen.
Ja vad kommer idioten som ansvarar för stäckan ut med.
Jo bara saltagget utan plog.
Salt biter på mycket men ligger det snö funkar bara plogen.

När jag körde plogbil va jag jäklig noga med att ytan blev bra att köra på.
Dagens plogbilschafförer verkar skita i det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

German Engineering
9 083 Inlägg
8 februari 2011
Thunderbird88 skrev:
Här skottar dom.

Håller med!

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Muttley
8 februari 2011
Överlag var skåne toppen. Har inte haft problem någonstans överhuvudtaget med snöröjningen här. Enda problemet igentligen var mellan simrishamn ystad. Alla de 500? idioterna som tvunget skulle ut och trängas fastän de snöade på rejält dagen innan jul.
Och de som gnäller över snöröjningen över juletiden här kan ju typ själva skaffa sig en traktor och köra på åkrarna fram.

Och saltet var de inga problem med inte här nere, har man inte råd att tvätta bilen kan man låta den stå hemma.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
8 februari 2011
Skotta har dom inte gjort alls i Bifrost/Mölndal.
Så jag har hjälpt dom vettiga med sina parkeringar..

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

1 101 Inlägg
8 februari 2011
tycker dom kan ge fan i saltet så hade jag varit nöjd... sen borde dom ta tag i alla jävla potthål som blir... får  lägga mer fokus på att hålla koll på potthål så man inte gör KAOZ med fälgar  än att ha focus på trafik runtom tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Large Cap
1 816 Inlägg
8 februari 2011
Här i Gävle tycker jag personligen att det har fungerat bra denna vinter. Man kan utan problem ta sig från A till B så att säga. Sen finns det ju alltid folk som tycker att snön efter en mindre snöstorm ska försvinna på en kväll på stadens vägar, men det är ju praktiskt taget omöjligt. Snöröjning tar tid så därför måste man ha tålamod till det.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
8 februari 2011
Sand är bättre än flis, sand på is blir som sandpapper.
Kalas om man skall knalla omkring på en is fylld parkering. Jag kommer att köra med fin korningt grus/sand i forts..

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

7 276 Inlägg
8 februari 2011
Westergren skrev:
Här i Gävle tycker jag personligen att det har fungerat bra denna vinter. Man kan utan problem ta sig från A till B så att säga. Sen finns det ju alltid folk som tycker att snön efter en mindre snöstorm ska försvinna på en kväll på stadens vägar, men det är ju praktiskt taget omöjligt. Snöröjning tar tid så därför måste man ha tålamod till det.

Instämmer, med tanke på den mängd snö vi har fått så har dom skött det otroligt väl!

Sök