3757
Sök

Bilhandlare ljög om kamremsbyte, kan jag få rätt?

Digital Designer
198 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#1
För vill jag bara skriva att jag inte vill nämna vilken bil eller handlare tråden berör i fall de skulle komma hit och läsa, ni får gärna den infon över PM om så önskas.
Köpte ny bil i helgen, bilen är en 07'a med 6000 mil under sig.
Jag frågade om när det är dags för kamremsbyte, då fick jag som svar att det är som kortast vid 12000 mil eller vid 18000 om jag har tur så det är låååångt kvar.
Nu i efterhand har jag fått reda på att det är som sagt 18000 mil ELLER vid 4 år vilket som kommer först, det innebär ju att det är dags för byte i år, om ca 2 månader t.o.m. Denna info fick jag från en märkesverkstad han på verksated sa även att 2st garanti ärenden inte var åtgärdade som skulle åtgärdats 07, det var uppdatering av ECU'n och byte av tändspolar, detta skulle jag dock få gratis åtgärdat svarade mannen på verkstan. Han sa även att jag skulle se till att 6000 milars servicen skulle göras men det hade jag redan blivit låvad av säljaren. Men hur ska jag göra ang kamremmen? Det ska väl säljaren stå för eller?

Tack på förhand.
Senast redigerat av webdiddy (8 februari 2011)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2011
#2
Det är klart säljaren skall stå för kamremsbyte, det knepiga kan bli att bevisa att han lovade dig att bytet låg långt fram i tiden. Hör med säljaren, han kanske står för sitt misstag? Ring annars och hör med konsumentupplysningen i din kommun, de bör veta exakt vad du kan stödja ditt fall på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

925 Inlägg
8 februari 2011
#3
vilken bil byter kamrem efter 4 år?

Feel The Difference

Olika
907 Inlägg
8 februari 2011
#4
Låter som en VAG-bil med tanke på tändspolar och uppgradering av mjukvaran i motorstyrdonet.

Bilen har ju varken uppfyllt körsträckan eller är tillräckligt gammal för ett kamremsbyte, varför skulle då handlaren stå för det?
Det är väl bara att titta i serviceplanen för bilen när man köper den, eller saknades serviceboken?

Mvh
Fredrik

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2011
#5
fredriq skrev:
Låter som en VAG-bil med tanke på tändspolar och uppgradering av mjukvaran i motorstyrdonet.

Bilen har ju varken uppfyllt körsträckan eller är tillräckligt gammal för ett kamremsbyte, varför skulle då handlaren stå för det?
Det är väl bara att titta i serviceplanen för bilen när man köper den, eller saknades serviceboken?

Du har nog missförstått, bilen är tillräckligt gammal för ett kamremsbyte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

925 Inlägg
8 februari 2011
#6
JAA men det är konstigt att man ska byta redan efter 4 år:) ... tändspolar och uppdatering kan jag förstå men kamrem känns konstigt...min volvo har 10 år eller 18 tusen mil

Feel The Difference

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2011
#7
Legwind skrev:
JAA men det är konstigt att man ska byta redan efter 4 år:) ... tändspolar och uppdatering kan jag förstå men kamrem känns konstigt...min volvo har 10 år eller 18 tusen mil

Så korta intervaller som fyra år finns det vet jag, om det TS skriver är korrekt får han stå för själv men han uppger att det är dags för byte när hans bil fyller fyra år; Om två månader alltså. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

925 Inlägg
8 februari 2011
#8
stackars dom som köper sån bil... aja smile jag tror han få stå för de själv.. men om det ingår i 6000mila servicen så betalar nog firman:)

Feel The Difference

Digital Designer
198 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#9
Japp, enligt märkes verkstan och alla andra ställen på nätet är det var 4'e år som gäller, kanske just därför säljaren "glömde" nämna det.

Jag ska kontakta dem och se vad de säger förhoppningsvis så erkänner de sitt misstag och åtgärdar det åt mig, jag har ändå 3 månader garanti hos dem inte så skoj för dem om kamremmen skulle gå innan deras garanti slutar gälla så det ligger i deras intresse att byta den.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

925 Inlägg
8 februari 2011
#10
jadå det ska nog inte vara någon fara:)

Feel The Difference

Digital Designer
198 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#11
Pratade nyss med säljaren och fick som svar att han inte hade nån aning att det var årsbegränsningar på kamremsbytet och att han skulle kolla med sin verkstad och sedan återkomma.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Olika
907 Inlägg
8 februari 2011
#12
Rquired skrev:
fredriq skrev:
Låter som en VAG-bil med tanke på tändspolar och uppgradering av mjukvaran i motorstyrdonet.

Bilen har ju varken uppfyllt körsträckan eller är tillräckligt gammal för ett kamremsbyte, varför skulle då handlaren stå för det?
Det är väl bara att titta i serviceplanen för bilen när man köper den, eller saknades serviceboken?

Du har nog missförstått, bilen är tillräckligt gammal för ett kamremsbyte.

Ja, om 2 månader?

Mvh
Fredrik

Digital Designer
198 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#13
Nu har säljaren återkommit och sa att han hade både talat med sin verkstad och VAG och det skulle inte vara nån årsbegränsning på kamremsbytet och det är bara att tuta och köra.

Kan detta verkligen stämma? De bilar jag har ägt innan och alla haft mil och årsbegränsning vilket som kommer först?

Ser ut som om jag själv får ringa runt till olika vag verkstäder och även seat sverige för att få klarhet i det hela.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

925 Inlägg
8 februari 2011
#14
jaa det är mil eller år ... annars är det lite konstigt:) men vad har du för bil så kan jag ringa här i Gävle:)

Feel The Difference

Digital Designer
198 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#15
@Legwind. Har skickat PM om vilken bil det handlar om.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

711 Inlägg
8 februari 2011
#16
webdiddy skrev:
Nu har säljaren återkommit och sa att han hade både talat med sin verkstad och VAG och det skulle inte vara nån årsbegränsning på kamremsbytet och det är bara att tuta och köra.

Kan detta verkligen stämma? De bilar jag har ägt innan och alla haft mil och årsbegränsning vilket som kommer först?

Ser ut som om jag själv får ringa runt till olika vag verkstäder och även seat sverige för att få klarhet i det hela.

Bullshit,knalla in på en vag verkstad och be om ett utskrivet dokument där det står mil/år
på bytet.Sen kan han säga vad han vill...

519 Inlägg
8 februari 2011
#17
Trodde inte att en del nya bilar hadde så få år på kamremsbyte, 18000mil eller 4år blir att man ska köra 4500mil om året för att komma upp till miltalet.kör man 1000mil om året så ska remmen bytas vid 4000/8000/12000mil:O

Smålänning
7 887 Inlägg
8 februari 2011
#18
Gummit åldras också, därför är det år. Och moderna bilar har inga reserver (har jag märkt).

Men brukar vara 6 år på VAG...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

735 Inlägg
9 februari 2011
#19
Ruttet att ljuga kunden rakt upp i ansiktet för att tjäna nån extra tusing i provision. Självklart finns det ett årsintervall. Jag skulle häva köpet på stört.

629 Inlägg
9 februari 2011
#20
Offtopic:

På Alfa 156 och 147 gäller 3 år eller 6000 mil för kamremsbyte...



Sök