3190
Sök

Tanken med bilstereon.. Åsikter eftelyses!!

14 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
Bilstereon idag ser ut ungefär så här:

*Panasonic huvudenhet (kommer ej ihåg modell, men inköpt för 1800 på siba för 2 år sen)
*2 st infinity ref 6512i där bak i originalhålen, ligger f.n. lösa tills adaptrar inkommit på brl's lager.

Tanken med bilstereon är följande

*Infinity ref 6512i - 2 bak och 2 fram. Alla i originalhålen med adaptrar.
*Sony XS-AW81P5 - Inbyggd MOSFET 200W till ett 8" baselement.
*Pioneer DEH-P6800MP -MOSFET 4x50, Ipod prep, DSD.

Skulle man behöva ett delningsfilter till detta?
Har 2 st infinity nu som inte är fastmonterade där bak, så det låter inte så grymt. Kan det bero på min lite halvkassa nuvarande enhet, panasonic nånting (billigt skräp). När man drar på basen så skorrar det nästan, vad kan det vara? För lite högtalare eller?

- JsB
Senast redigerat av Johan_B (22 juli 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juli 2006
Hej anledningen till att det låter illa är en blandning av dåliga högtalare och en HU som inte kan driva dem fullt ut utan "strömmen tar slut"... Det kanske är så att HU:n blinkar i takt med basen?? Vad det gäller det nya systemet så kan du ställa ställa ner basen på HU:n och öka den på subben så avlaster du resten va systemet...

14 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej anledningen till att det låter illa är en blandning av dåliga högtalare och en HU som inte kan driva dem fullt ut utan "strömmen tar slut"... Det kanske är så att HU:n blinkar i takt med basen?? Vad det gäller det nya systemet så kan du ställa ställa ner basen på HU:n och öka den på subben så avlaster du resten va systemet...

Oj.. Anledningen till att jag köpte dessa högtalare var att killen på BRL skröt fett med dem och sa att dessa var riktigt grymma!! Stämmer alltså inte det?

Själva grejen med HU:n är att med mina gamla nonamehögtalare så blinkade den i takt med basen och typ chippa efter mera ström, så min gissning där är väl att HU:n inte får/eller kan leverera tillräckligt med ström till högtalarna. MEN, nu när jag köpte mina infinity högtalare så chippar den inte efter ström.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juli 2006
Nja så bra är de inte men de e ett bra köp för de pengarna  så du behöver inte känna dej missnöjd på så sett... Det kan även vara det att de gamla var helt slut men har du den gamla lr ny HU:n nu??

14 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Nja så bra är de inte men de e ett bra köp för de pengarna  så du behöver inte känna dej missnöjd på så sett... Det kan även vara det att de gamla var helt slut men har du den gamla lr ny HU:n nu??

Jag har den gamla än så länge.. Måste skrapa ihop pengar till den nya först.. Sen tänkte jag köpa högtalarna till där fram innan +adaptrarna så dem ligger stilla.. Hur länge håller en HU?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juli 2006
Det beror helt på kvalitet (pris och märke) och sen vad det uttsätts för, överspänning, mkt fukt, eller vibrationer men 5 år ska de utan problem klara, även de billigaste... Sen ska en bra klara 15 år men då är de ju så omodern så de kvittar.... Va bara väldigt försiktg med volymen nu... Dels är de  inte inspelade och dålig HU...

14 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Det beror helt på kvalitet (pris och märke) och sen vad det uttsätts för, överspänning, mkt fukt, eller vibrationer men 5 år ska de utan problem klara, även de billigaste... Sen ska en bra klara 15 år men då är de ju så omodern så de kvittar.... Va bara väldigt försiktg med volymen nu... Dels är de  inte inspelade och dålig HU...

okej *noterar*
Jag väntar med det tills jag har min nya HU då. Hur lång tid tar det innan dem blir s.k. "inspelade"?

1 634 Inlägg
22 juli 2006
Jag förstår inte tråden riktigt, är det prylarna du listat som du har, eller som du vill ha? Är du missnöjd med högtalarna så beror inte detta på stereon eller kvaliteten på högtalarna, utan faktumet att de inte är monterade. Testa en ordentlig montering.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

14 Inlägg
22 juli 2006
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Jag förstår inte tråden riktigt, är det prylarna du listat som du har, eller som du vill ha? Är du missnöjd med högtalarna så beror inte detta på stereon eller kvaliteten på högtalarna, utan faktumet att de inte är monterade. Testa en ordentlig montering.

mvh Andreas

okej.. ska jag göra så fort de får in adaptrarna till mina högtalare..
De saker jag har just nu är en panasonic nånting HU:t och 2 st nya infinity ref 6512i.. tanken är att jag ska köpa till 2 högtalare till och en ny HU:t och en baslåda, en aktiv sådan...

Men det gör så stor skillnad på ljud när jag inte fastmonterat dem då?

10 287 Inlägg
23 juli 2006
Que? Spelar du med högtalarna omonterade?

I så fall låter det skit ja. Du får akustisk kortslutning mellan fram och baksida av membranet så det blir nada bas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
23 juli 2006
Johan_B skrev:
Men det gör så stor skillnad på ljud när jag inte fastmonterat dem då?

Ja det är klart. Har du aldrig hört att du kan köpa vilka värstingprylar som helst, men de kommer aldrig att spela som de ska (eller ens bra över huvud taget) om de inte sitter riktigt monterade. Dessutom riskerar du att de vibrerar sönder, så om du tänkte ha kvar dom så spela inget mer med dem innan du monterat ordentligt. Jag spelade sönder mina första 6x9 högtalare på det viset, tror det var diskanten som sprack på ena.
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

14 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Que? Spelar du med högtalarna omonterade?

I så fall låter det skit ja. Du får akustisk kortslutning mellan fram och baksida av membranet så det blir nada bas.

/Göran

Okej, jag litar helt på er! En sak bara.. När jag spelar och kollar på dem så ser de inte ut till att vibrera speciellt mycket, jag har prövat att hålla fast dem under tiden jag spelar, och jag känner inte att det gör någon skillnad.. Men det är det fortfarande smile

Som ni märker är jag ganska ny på det här med stereo och det, försöker lära mig men det blir många dumma frågor på vägen.. smile

1 634 Inlägg
23 juli 2006
Det är lungt, alla är nya i början. Det viktigaste är faktiskt monteringen. Du kan slänga in ett par utav biltemas sämsta högtalare och spela bättre om du monterar dem ordentligt.

Så montera dom ordentligt. Köp adaptrarna på biltema då om brl inte har dem inne. Spela INTE med dem om de ligger löst. Anledningen till att de inte rör sig är antagligen för att de ligger löst och får inget motstånd när de spelar. De kommer troligen att röra sig ordentligt när du är färdig.

Sedan ett litet tips från en som gjort "alla" misstagen, Ha inte för bråttom, se till att ha gott om tid när du pillar, stressa inte utan gör allting ordentligt redan från början. Använd så lite kabelskor som möjligt, trä på krympslang och löda ihop kablar som du vill skarva. Dra kablarna snyggt och prydligt.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök