3753
Sök

Volvo 740-88 motorn går runt men startar inte LÖST! :D

16 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!, har en 740 gl-88 med b230f i, igår ville den inte starta när jag skulle iväg.
Den går som sagt runt men startar inte, den startade precis en gång igår när jag testade, men även då var det på gränsen.
Jag har laddat batteriet ett dygn nu, men samma problem, det var bra kraft i batteriet nu så det kan inte vara det som är felet.
Igår bogserade vi igång bilen och det var inga större problem, tyckte iofs att den gick lite konstigt i början även då, men det var antagligen eftersom jag hade försökt starta den länge själv och en bra stund med startkablar utan resultat.
Någon som vet vad som kan vara fel?
Senast redigerat av Brohlin (12 februari 2011)

606 Inlägg
10 februari 2011
#2
har du gnista ? får den bränsle ?

är inget proffs men vanliga felen på 740 är ju bränslerelä, tändmodul, hallgivaren ;>

har du gnista men den får ingen soppa äre förmodligen bränsle relä

har du ingen gnista men den får bränsle äre förmodligen tändmodulen

och har du varken gnista eller bränsle kan de vara hallgivaren...

nån får väl rätta mig om jag har fel men har för mig det är så :p
Senast redigerat av jottosson (10 februari 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

16 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#3
Verkar som han tände till ytterst sällan igår, och idag inte alls om jag har fattat det hela rätt. Jag vet iaf att det inte är bränslepumpsrelät, bytte till ett nytt jag hade liggandes och det gjorde ingen skillnad.
Men den gick ju som sagt igång när vi bogserade igång den.

606 Inlägg
10 februari 2011
#4
Brohlin skrev:
Verkar som han tände till ytterst sällan igår, och idag inte alls om jag har fattat det hela rätt. Jag vet iaf att det inte är bränslepumpsrelät, bytte till ett nytt jag hade liggandes och det gjorde ingen skillnad.
Men den gick ju som sagt igång när vi bogserade igång den.

en kompis till mig har en precis likadan bil som dig... samma årsmodell med hans bil kunde vara helt död ibland och ibland gick den... funkade den inte så om man försökte 10 minuter senare kunde det gå va så ett tag tills den dog helt... hans hallgivare var väck har du nån annan fördelare eller kan låna en kan du ju alltid testa att byta hela fördelaren och kolla om den startar smile


Edit: fast först bör du kolla om soppa pumparna går... får den ingen soppa  kan jag nästan lova att det är hallgivaren som spökar :p dock kostar en ny 700kr på mekonomen så man vill ju inte köpa en i onödan
Senast redigerat av jottosson (10 februari 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

16 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#5
ok, det borde inte vara fördelaren eftersom den bara är ett par tre månader gammal. Ok ska kolla på detta imorrn! big_smile

edit: det borde väl logiskt sett inte vara bränslepumpen eftersom det funkar att bogsera igång den?
Senast redigerat av Brohlin (10 februari 2011)

606 Inlägg
11 februari 2011
#6
borde ju inte gåatt dra igång den om du inte har nån gnista heller :p

Kan det lagas ska det lagas! :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
#7
Om den går att dra igång låter det ju inte som något av standardfelen.
Dålig kompression? Trasig kallstartsfunktion? En kugg fel på kammen?
Jag vet inte, men har man ingen gnista eller pumparna står still så går ju inte bilen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

16 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#8
Jo precis, tänkte också att det inte bör vara bensinpump eller tändning eller något sånt eftersom det funkade att bogsera igång. En kugg fel på kammen bör det väl inte heller vara eftersom jag inte haft isär det?
Det där med kallstart vetifan heller, testade att starta den när vi hade bogserat igång den och jag kört en bra stund, men funkade inte då heller när den var varm.
Även fast jag tyckte att det var bra kraft i batteriet, kan det vara det som är kass ändå?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 februari 2011
#9
Kammen kan kugga över oavsett, om remmen eller spännaren är slut så är det lätt hänt. Tjuvluft eller vakumläck på något kanske. Om den inte startar på startmotorn betyder det ju att starten går för "sakta", det behöver ju inte betyda att det är något fel på batteriet. Det kan ju vara ett fel som gör att du behöver högre varv än vad en fullt fungerande startmotor kan prestera.
Saker som är typiskt för sådana problem är tjuvluft, dåligt komp och felinställd tändning. Finns så klart fler men det är vanliga orsaker.
Går bilen bra när den väl är i gång? Bättre eller sämre om du gasar på eller står på tomgång?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

26 Inlägg
11 februari 2011
#10
kan vara remen ändå... hade en 740 88a som dog men vi lckades dra igång den men den va väldigt slö o gick skit... det va remen som hade hoppat två kugg..... ja hade heller inte haft isär det..


Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
11 februari 2011
#11
jottosson skrev:
Brohlin skrev:
Verkar som han tände till ytterst sällan igår, och idag inte alls om jag har fattat det hela rätt. Jag vet iaf att det inte är bränslepumpsrelät, bytte till ett nytt jag hade liggandes och det gjorde ingen skillnad.
Men den gick ju som sagt igång när vi bogserade igång den.

en kompis till mig har en precis likadan bil som dig... samma årsmodell med hans bil kunde vara helt död ibland och ibland gick den... funkade den inte så om man försökte 10 minuter senare kunde det gå va så ett tag tills den dog helt... hans hallgivare var väck har du nån annan fördelare eller kan låna en kan du ju alltid testa att byta hela fördelaren och kolla om den startar smile


Edit: fast först bör du kolla om soppa pumparna går... får den ingen soppa  kan jag nästan lova att det är hallgivaren som spökar :p dock kostar en ny 700kr på mekonomen så man vill ju inte köpa en i onödan

Artikelnr: 14-453397
Benämning: Vevaxellägesgivare
Pris: 337.00

Det är alltid bra att byta hallgivaren (Vevaxellägesgivaren) eller iallafall kolla om den är riktig, har varigt med om flera bilar som inte alltid vill starta. Ger inte hallgivaren signal så åkommer inte insprutningen att försöka
Senast redigerat av Jimmy_W (11 februari 2011)


Volvoskadad
127 Inlägg
11 februari 2011
#12
Jimmy_W skrev:
jottosson skrev:
Brohlin skrev:
Verkar som han tände till ytterst sällan igår, och idag inte alls om jag har fattat det hela rätt. Jag vet iaf att det inte är bränslepumpsrelät, bytte till ett nytt jag hade liggandes och det gjorde ingen skillnad.
Men den gick ju som sagt igång när vi bogserade igång den.

en kompis till mig har en precis likadan bil som dig... samma årsmodell med hans bil kunde vara helt död ibland och ibland gick den... funkade den inte så om man försökte 10 minuter senare kunde det gå va så ett tag tills den dog helt... hans hallgivare var väck har du nån annan fördelare eller kan låna en kan du ju alltid testa att byta hela fördelaren och kolla om den startar smile


Edit: fast först bör du kolla om soppa pumparna går... får den ingen soppa  kan jag nästan lova att det är hallgivaren som spökar :p dock kostar en ny 700kr på mekonomen så man vill ju inte köpa en i onödan

Artikelnr: 14-453397
Benämning: Vevaxellägesgivare
Pris: 337.00

Det är alltid bra att byta hallgivaren (Vevaxellägesgivaren) eller iallafall kolla om den är riktig, har varigt med om flera bilar som inte alltid vill starta. Ger inte hallgivaren signal så åkommer inte insprutningen att försöka

För det första så är vevaxellägesgivare och hallgivare två helt olika saker. Vevaxelgivaren sitter placerat på sprängkåpan och förekommer på jetronic lh 2.4. Hallgivaren är placerad i fördelaren och förekommer på jetronic lh 2.2

I'm living the life I was born to live

Volvo 200 Entusiast
51 Inlägg
11 februari 2011
#13
Jo det är helt riktigt, men dom signalerar ändå för samma sak motorns ÖD. både jetronic 2.2 och 2.4 behöver signal från hall/vevaxel givare för att starta pumpar och ge gnista. Om det då är så att givaren är dålig och inte ger signal korrekt kan det med startmotorn vara svårt att få igång. kan räcka med något så enkelt som en avputsning för att det ska gå en liten stund till

En 88 har ju förövrigt alltid 2.4 med Vevaxellägesgivare
Senast redigerat av Jimmy_W (11 februari 2011)


Volvoskadad
127 Inlägg
11 februari 2011
#14
Självklart! ville bara hålla isär begreppen! En dålig vevaxelgivare brukar ge symptom att motorn går bra och sen stannar helt plötsligt. Sen efter 15min går bilen att få igång igen.
mvh

I'm living the life I was born to live

16 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
#15
Ok, när vi bogserade igång den så gick den dåligt till en början, hade ingen tomgång för fem öre och gick allmänt skit, men det förbättrades och efter ett par mil gick den normalt igen, antog att detta berodde på att jag hade försökt starta en lång stund själv och en stund med startkablar.

16 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#16
Problemet löst, var visst batteriet, så det är bytt nu! big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
#17
Som man säger, det enklaste svaret är oftast rätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

16 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#18
RD_87 skrev:
Som man säger, det enklaste svaret är oftast rätt.

så sant , så sant tongue
trodde inte att det var batteret, tyckte det verkade vara bra kraft i det, men jag tackade inte nej i morse när farsgubben erbjöd sig att betala ett batteri till mig big_smile


Sök