3353
Sök

Behöver tips ang. bra bilar för ca 50 000:-

3 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag har nu planer på att införskaffa mig en bil och letar efter en liten och billig bil och jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att hitta vad jag söker! smile

- Billig att äga (reparationer/bensinsnål)

- Någorlunda liten bil

- Priset ska helst inte överstiga 50 000:-

- Inga skräpbilar!


Med vänlig hälsning


Bjoernstaaf

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 februari 2011
#2
Bjoernstaaf skrev:
Jag har nu planer på att införskaffa mig en bil och letar efter en liten och billig bil och jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att hitta vad jag söker! smile

- Billig att äga (reparationer/bensinsnål)

- Någorlunda liten bil

- Priset ska helst inte överstiga 50 000:-

- Inga skräpbilar!


Med vänlig hälsning


Bjoernstaaf

Finns inte!

Skämt åsido, de bilar jag stött på som är små o bensinsnåla verkar även vara kvalitétssnåla, rosta rikligt m.m. Men en Folkabör av Polo-modell bör ju kunna klara dina krav smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 637 Inlägg
10 februari 2011
#3
Toyota Corolla 1998-2001. I topp enligt bilprovningen och en riktigt trevlig bil. Exempel på hur de kan se ut. http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

En bil som är nästan lika bra och rätt trevlig är Mazda 323 1998? (eller när den generationen kom) -2003. Lite billigare än Corolla. Lite sämre rostskydd men absolut ingen fara. http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … amp;last=1


Provkör dessa!
Senast redigerat av Navkapsel (10 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
#4
VAG bilar typ VW & Skoda håller en hygglig kvalité, liksom många japsare.
Jag skulle däremot undvika franska bilar, nyaste fransos jag skruvat på var tillverkad 00, men jag tror inte att dom blivit så jävla mycket bättre. Fiat har också tillverkat en del fantastisk skit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 februari 2011
#5
RD_87 skrev:
VAG bilar typ VW & Skoda håller en hygglig kvalité, liksom många japsare.
Jag skulle däremot undvika franska bilar, nyaste fransos jag skruvat på var tillverkad 00, men jag tror inte att dom blivit så jävla mycket bättre. Fiat har också tillverkat en del fantastisk skit.

Här är det viktigt att skilja på fransos o fransos. Renault och PSA lever i helt olika världar smile Fiat kan jag hålla med om, vilket skit.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2011
#6
Säger som ovanstående, dock är 323F rejält roligare än Corolla så jag hade valt den. Tycker inte du skall gå för mycket efter statistisk driftsäkerhet, visst titta efter bilar i toppen. Men skillnaden mellan en "bra" bil och den som ligger på första plats är obefintlig, välj den du trivs bäst med.

De flesta japanska bilar, 323, Corolla, Civic, Colt, Almera med flera är bra val.

Tycker personligen ovanstående är för tråkiga och opersonliga, slänger in alternativ:

-Bmw Compact, låter kanske först som ett knepigt val men näst efter japanska bilar kommer Bmw när det gäller driftsäkerhet. Och när det gäller nöjda ägare slåss dem med Toyota och Subaru på topp 3 och har gjort länge, kan tolkas hur man vill med "skit" är det knappast. Dessutom är Bmw billigast eller bland de billigaste i underhåll och tyskarna är duktiga på att bygga snåla bilar. Reservdelarna håller samma priser som medelbilen på ett ungefär, original avgasrör är ett undantag och är svindyra. Kom ihåg att tex. japanska bilar är pålitliga, men när man väl behöver delar är dem svindyra.

Compact tror jag passar dig, bygger på den större 3-serien så komfort, stabilitet och säkerhet är som i en stor bil. Ett exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Forst_t … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#7
Tack för alla era svar! Jag ska kolla runt lite på tipsen jag har fått och samtidigt passa på att fråga er vad ni anser om en smart fortwo? Kommer främst att använda bilen i stan för att ta mig till och från jobbet.

Jag läste lite om smart och det verkar som att det uppstår ganska många problem med motorn men jag vet ej om detta stämmer efter en viss årsmodell. Något som vet något om Smart?
Senast redigerat av Bjoernstaaf (10 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2011
#8
Bjoernstaaf skrev:
Tack för alla era svar! Jag ska kolla runt lite på tipsen jag har fått och samtidigt passa på att fråga er vad ni anser om en smart fortwo eller en passion? Kommer främst att använda bilen i stan för att ta mig till och från jobbet.

Jag läste lite om smart och det verkar som att det uppstår ganska många problem med motorn men jag vet ej om detta stämmer efter en viss årsmodell. Något som vet något om Smart?

Jag vet att den första generationen (Vilket är aktuellt för dig?) inte har någon oljeplugg utan att oljan måste "sugas" upp, att motorn måste hissas ner om det skall utföras större ingrepp på den vilket gör kopplingsbyte, generator eller startmotor-reparation och liknande dyrt.

Däremot är det en billig och vansinnigt smidig stadsbil, som jag skrev ovan hade jag om jag varit i din situation valt en rolig bil med karaktär som fungerar smidigt till vardags före ett tråkigt transportmedel. Och om det så innebär ett verkstadsbesök till per år så får det bli så.

Smart är visserligen lite knepigt byggd, men jag tror inte totalkostnaden för en sådan blir mycket högre än för ett "vettigt" val när du räknar samman allting. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2011
#9
Bjoernstaaf skrev:
Tack för alla era svar! Jag ska kolla runt lite på tipsen jag har fått och samtidigt passa på att fråga er vad ni anser om en smart fortwo? Kommer främst att använda bilen i stan för att ta mig till och från jobbet.

Jag läste lite om smart och det verkar som att det uppstår ganska många problem med motorn men jag vet ej om detta stämmer efter en viss årsmodell. Något som vet något om Smart?

Har tittat närmare på en sådan en gång, så jag besitter ingen expertis men den ser trång ut även på förarplatsen. Dessutom har jag fått för mig att den är dyr mot jämförbara småbilar?
Ett tips är att köpa en liten bil med få mil och som finns med i biltemakatalogen. Även om man inte gör saker själv så är delarna i allmänhet billigare till storsäljarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#10
Hittade en Volkswagen POLO 1,4. Jag hör sällan några problem om VW's bilar vad tror ni om den?

Har mycket tid på mig att fundera så tro inte att jag struntar i vad ni ger mig för tips, skriver ner och jämför bilarna lite mer noggrant.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 februari 2011
#11
Rquired skrev:
slänger in alternativ:

-Bmw Compact,

Funderar fan på att äkta dig Rq. Är det okej om jag faxar över papperna? Du skulle orsaka mer gnissel i min japanska kvalitetsbil än vad frugan redan gör, och det är uppriktigt talat tråkigt att inte kunna klaga mer på den egna bil än vad jag gör, så lite mer gnissel vore behövligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2011
#12
caromania skrev:
Rquired skrev:
slänger in alternativ:

-Bmw Compact,

Funderar fan på att äkta dig Rq. Är det okej om jag faxar över papperna? Du skulle orsaka mer gnissel i min japanska kvalitetsbil än vad frugan redan gör, och det är uppriktigt talat tråkigt att inte kunna klaga mer på den egna bil än vad jag gör, så lite mer gnissel vore behövligt.

Nu lutar jag inte åt det hållet i livet, men jag kan klaga lite på din bil ändå om du känner att du behöver det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 februari 2011
#13
caromania skrev:
Rquired skrev:
slänger in alternativ:

-Bmw Compact,

Funderar fan på att äkta dig Rq. Är det okej om jag faxar över papperna? Du skulle orsaka mer gnissel i min japanska kvalitetsbil än vad frugan redan gör, och det är uppriktigt talat tråkigt att inte kunna klaga mer på den egna bil än vad jag gör, så lite mer gnissel vore behövligt.

Rquired skrev:
ett verkstadsbesök till per år så får det bli så.

Fasen, missade denna. Hur blir det då om man inte lämnar in bilen alls? sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
10 februari 2011
#14
Rquired skrev:
Säger som ovanstående, dock är 323F rejält roligare än Corolla så jag hade valt den. Tycker inte du skall gå för mycket efter statistisk driftsäkerhet, visst titta efter bilar i toppen. Men skillnaden mellan en "bra" bil och den som ligger på första plats är obefintlig, välj den du trivs bäst med.

De flesta japanska bilar, 323, Corolla, Civic, Colt, Almera med flera är bra val.

Har inte Almera (så som Primera) stora problem med rost?

Men tyskt eller japanskt är det som passar dig.
kolla lite på Golfar kanske, finns ju en anledning varför dom är så älskade.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2011
#15
Thunderbird88 skrev:
Rquired skrev:
Säger som ovanstående, dock är 323F rejält roligare än Corolla så jag hade valt den. Tycker inte du skall gå för mycket efter statistisk driftsäkerhet, visst titta efter bilar i toppen. Men skillnaden mellan en "bra" bil och den som ligger på första plats är obefintlig, välj den du trivs bäst med.

De flesta japanska bilar, 323, Corolla, Civic, Colt, Almera med flera är bra val.

Har inte Almera (så som Primera) stora problem med rost?

Men tyskt eller japanskt är det som passar dig.
kolla lite på Golfar kanske, finns ju en anledning varför dom är så älskade.

Stora problem är väl att ta i, visst har den ett sämre rostskydd än snittet men det är den inte ensam om bland sina japanska konkurrenter. Och när fina bilar som Mercedes rostar något fruktansvärt tycker jag inte man skall klaga, fördelen med Almera/Primera är att det är fina vägvagnar som är rätt körglada.

Men visst man bör vika undan gummilister och liknande och kolla efter rost, ljuddämparen och avgasröret ger sig snabbt med på dem. smile

Caromania: Tänk! Den här kan du!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 februari 2011
#16
Rquired skrev:
Caromania: Tänk! Den här kan du!

När jag läser vissa saker går myelinet på sparlåga, det känner helt enkelt själv av när det inte behövs.

TS: Jag skulle välja en Corolla om det bara var "en bil" jag var ute efter, men hur är det med lyxfaktor/passion? Är det endast en A till B-bil du vill ha, eller är du beredd att välja en äldre bil med kanske något fler mil på mätaren men som glänser mer när grannen och du tittar på den?

Jag ser på Blocket att det är svårt att hitta en BMW compact för pengarna, men det finns en 316 för 50k. Betydligt större lyxfaktor än en Corolla, samtidigt som Corollan kommer att vara billigare att äga oavsett vad Rquired vill påskina. Andra handsvärdet på Corollan är dessutom förvånansvärt högt. En Corolla går alltid att sälja.

Jag skulle ändå välja BMWn om det är en förstabil jag är ute efter. Jag vill helt enkelt sitta lite bättre och känna mig lite mer som i ett vardagsrum när jag kör/åker. Det var därför jag själv valde Honda Executive, en kombination av de bästa egenskaperna, en statistiskt mycket pålitliga bil samtidigt utrustad med skinn, elstolar, stereo med 6växlare, subwoofer, multifunktionsratt etc etc etc.

Om det däremot var en andrabil jag skulle köpa så faller vallet enkelt på Corollan. De andra japanska bilarna skulle jag personligen inte köpa, även om det är bra tekniskt fungerande bilar.

Men det är jag det. Är man bara ute efter en pålitlig modern bil, och inte ser det som något annat än billigaste mest praktiska lösning:
Corolla!
Senast redigerat av caromania (11 februari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

735 Inlägg
11 februari 2011
#17
Någon av dessa kanske med hänsyn av geografiskt område smile

http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/TOYOTA_ … =6&w=3

+
kamkedja(en sak mindre att behöva oroa sig för.. Eller lägga pengar på)
någorlunda modern konstruktion(tillverkades from -02 till -07)
pålitliga
snåla
krocksäkrast i klassen enligt folksam

-
lite.. dyrare än din budget
Senast redigerat av tobee (11 februari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2011
#18
caromania skrev:
Jag ser på Blocket att det är svårt att hitta en BMW compact för pengarna, men det finns en 316 för 50k. Betydligt större lyxfaktor än en Corolla, samtidigt som Corollan kommer att vara billigare att äga oavsett vad Rquired vill påskina. Andra handsvärdet på Corollan är dessutom förvånansvärt högt. En Corolla går alltid att sälja.

Lustigt, jag hittar fyra stycken för under 50.000:-. Betydligt fler om man söker upp till och med 60.000:-, den dyraste ligger då på 59.000:- och efter prut bör den hamna nära de "ca 50.000:-" TS nämner i rubriken.

Corolla kommer vara törstigare (Med jämförbar motor), dyrare vid service och kommer kosta mer när den väl går sönder* på grund av dyrare delar. Corolla har mycket riktigt ett starkt andrahandsvärde, men det kommer alltid finnas ett sug efter små, snåla bilar med "rätt" märke i fronten med. Jag tror inte Bmwn kommer få fritt fall i värde precis. Försäkringspremien kan dock bli dyr(are), det har endast TS svar på. Men den kan lika gärna hamna på samma belopp som för Corolla, rätt person är det som gäller.

*Därmed inte sagt att en Bmw blir billigare, det är en mycket mer avancerad bil och risken finns att man får lite fler saker att reparera. Vi säger att tre Bmw-reparationer kostar som två Corolla, jag menar att Bmwn är värd det den sista eventuella reparationen innebär i form av att köra till/från verkstaden.

TS söker en bra bil, det är ett mycket brett register. Jag ser Corolla som en pinnstol, visst den går att sitta på men tillför inget mer. En "bra" stol är i mina ögon en fåtölj eller liknande, något man sitter bekvämt i. Något man ser fram emot att sätta sig i och njuter av. För att föra tillbaka liknelsen till dessa två modellerna; En Bmw.

När man då får en fåtölj till ungefär samma pris som en pinnstol är valet enkelt i mina ögon.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
11 februari 2011
#19
Rquired: Håller med fullständigt!


4 637 Inlägg
11 februari 2011
#20
tobee skrev:
Någon av dessa kanske med hänsyn av geografiskt område smile

http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/TOYOTA_ … =6&w=3

+
kamkedja(en sak mindre att behöva oroa sig för.. Eller lägga pengar på)
någorlunda modern konstruktion(tillverkades from -02 till -07)
pålitliga
snåla
krocksäkrast i klassen enligt folksam

-
lite.. dyrare än din budget

Fördelen med dessa är att säkerheten är betydligt bättre än 98-01. 93-97 ska undvikas helt.
Kamkedja finns det även många i generationen innan (98-01 som har dock osäker på vilka. Men jag skulle aldrig välja bort rätt exemplar bara för att den inte har kamkedja.

Jag har kört BMW 316 -95 och suttit i en BMW 316 -04. Utan tvekan så känner jag mig mer ""välkommen" och trivs bättre i en Corolla 98-01. Hur man trivs i en bil är så individuellt så prova så mycket du kan!
Bara en sådan sak som stolarna. Corolla 98-01 satt jag bättre i än BMW 316 1995. Men BMW 316 2004 hade bättre stol än Corolla 2002.


Sök