Rquired skrev:
Caromania: Tänk! Den här kan du!
När jag läser vissa saker går myelinet på sparlåga, det känner helt enkelt själv av när det inte behövs.
TS: Jag skulle välja en Corolla om det bara var "en bil" jag var ute efter, men hur är det med lyxfaktor/passion? Är det endast en A till B-bil du vill ha, eller är du beredd att välja en äldre bil med kanske något fler mil på mätaren men som glänser mer när grannen och du tittar på den?
Jag ser på Blocket att det är svårt att hitta en BMW compact för pengarna, men det finns en 316 för 50k. Betydligt större lyxfaktor än en Corolla, samtidigt som Corollan kommer att vara billigare att äga oavsett vad Rquired vill påskina. Andra handsvärdet på Corollan är dessutom förvånansvärt högt. En Corolla går alltid att sälja.
Jag skulle ändå välja BMWn
om det är en förstabil jag är ute efter. Jag vill helt enkelt sitta lite bättre och känna mig lite mer som i ett vardagsrum när jag kör/åker. Det var därför jag själv valde Honda Executive, en kombination av de bästa egenskaperna, en statistiskt mycket pålitliga bil samtidigt utrustad med skinn, elstolar, stereo med 6växlare, subwoofer, multifunktionsratt etc etc etc.
Om det däremot var en andrabil jag skulle köpa så faller vallet enkelt på Corollan. De andra japanska bilarna skulle jag personligen inte köpa, även om det är bra tekniskt fungerande bilar.
Men det är jag det. Är man bara ute efter en pålitlig modern bil, och inte ser det som något annat än billigaste mest praktiska lösning:
Corolla!