Ledsen att vara en party-pooper - sorry - men om man kör bil inom ett inhägnat tävlingsområde (vilket Knutan är) så måste arrangören enligt lag ha en s.k. "motortävlingsförsäkring". Det spelar ingen roll under vilka former man kör, inte ens om alla kör max 20kmh hela dan. Nyckeln är nämligen lagtexten "inhägnat tävlingsområde" som gör att skydd för tredje man via den överallt annars gällande
trafikförsäkringen inte gäller här.
Om man inte vill så läs inte längre, men jag tänkte jag kunde berätta lite om någon kanske är nyfiken. So here goes:
Man kan avtala med sitt försäkringsbolag att vagnskadeförsäkring gäller - men se i så fall
absolut till att du får det på papper!! Två svenska klubbar har lyckats med detta. Men det hjälper inte skyddet för tredje man, där måste alla arrangörer ändå teckna en motortävlingsförsäkring. För vad man än har för skydd via de vanliga försäkringsbolagen så täcks inte tredje part inom inhängnat tävlingsområde via
trafikförsäkringsdelen. De kan betala ut ändå om de är på bra humör, men det finns inget som helst stöd för det i din trafikförsäkringsdel pga trafikskadelagen.
Alltså, ditt vanliga försäkringsbolag:
- kan ge dig vagnskadeskydd om du kan förhandla till dig det - se
absolut till att få det på papper
- kan inte ge skydd för tredje man mha trafikförsäkringsdelen
Nu till det bra. En motortävlingsförsäkring kan man f.n. bara få från SBF eller SMA. Hos SMA kostar den 500 kronor för arrangören, se till att läsa det "finstilta" bara kring arrangörsdelen vs deltagardelen (dvs försäkring om du själv blir skadad!!). Hos SBF är det krångligt eftersom man MÅSTE vara en till SBF ansluten klubb med en faslig massa byråkrati innan man är i mål. Många svenska klubbar har valt vägen med SBF. Och andra kör med SMA. Några få kvarvarande har inte läst på och kör fortfarande olagliga banträffar.
Det kostar alltså väldigt lite att följa lagen. Så mitt tips är att göra det.
Ha superkul nu på banträffen! Be safe - have fun!!!
MVH
Magnus Thomé
www.rejsa.nuEDIT: Ännu bättre beskrivning av allt ovan hittar du här
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/41/1/index.php?