3634
Sök

Köpråd: Bmw e34, saab 9000, volvo 940

1 019 Inlägg
12 februari 2011
#21
Rquired skrev:
I övriga Europa, främst södra, är Alfa ett betydligt större märke och anses vara ett minst lika vettigt val som en Saab. Därför tror jag inte man har så olika förväntningar på Alfa och Saab, båda är märken som kräver en lite entusiastisk ägare och båda är märken med lite udda konstruktion och svagheter.

Det är inte bara du som nämnt det men jag tar ditt inlägg som exempel. Vad är det för "udda konstruktion" ni syftar på? Kan du/ni ge ett exempel?


12 086 Inlägg
12 februari 2011
#22
Köp Volvo 940..    Haha jag bara skämta!

Köp en E34 540 och dra 90% av alla volvo saab utan att trimma.

1 062 Inlägg
12 februari 2011
#23
JapMax skrev:
Köp Volvo 940..    Haha jag bara skämta!

Köp en E34 540 och dra 90% av alla volvo saab utan att trimma.

Polaren hade en, lägg bara till tanka, tanka och tanka så.
Om man inte bara kör landsväg förståss.
Men ett kugg på en pump lossna så motorn skar. Bra kvalité...

M.V.H.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#24
AndreasPlars skrev:
JapMax skrev:
Köp Volvo 940..    Haha jag bara skämta!

Köp en E34 540 och dra 90% av alla volvo saab utan att trimma.

Polaren hade en, lägg bara till tanka, tanka och tanka så.
Om man inte bara kör landsväg förståss.
Men ett kugg på en pump lossna så motorn skar. Bra kvalité...

M.V.H.

Utmärkt kvalité, M60 är en fruktansvärt slitstark motorkonstruktion. Eventuellt att det du pratar om ovan är oljepumpsbultarna som lossnat, var väl tråkigt om din bekant missade detta och samtidigt hade en bil där problemet var aktuellt men man kan knappast avfärda en hel modellserie på ett undantag.

Men skall vi börja med sjukdomar är oilsludge och underdimensionerade växellådor en bra början på Saab´s lista, även om inte det första är så aktuellt på 9000.

Och förbrukning; En 9000 Turbo går kanske hyfsat snålt original (=Inte en chans mot 540i) och om man inte låter turbon arbeta, sedan får TS själv ta ställning till hur mycket sanning det ligger bakom historierna om chiptrim, högre effekt och lägre förbrukning jo visst...

Oavsett tror jag inte en 540i finns på TS lista över aktuella bilar.
Senast redigerat av Rquired (12 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

933 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#25
känns som att de blir att kolla på 9000 då, visst 540 skulle inte suttit fel men lite för hög prisklas för mig, tack för all hjälp och tur att inte tråden spåra ut (än iaf)


12 086 Inlägg
12 februari 2011
#26
AndreasPlars skrev:
JapMax skrev:
Köp Volvo 940..    Haha jag bara skämta!

Köp en E34 540 och dra 90% av alla volvo saab utan att trimma.

Polaren hade en, lägg bara till tanka, tanka och tanka så.
Om man inte bara kör landsväg förståss.
Men ett kugg på en pump lossna så motorn skar. Bra kvalité...

M.V.H.

Oljepumpen gick sönder? Och motorn skar då? Ja, det hade ju en Volvo och en saab klarat tongue

Det finns M60 som tappat kamkedjan, men har aldrig hört talas om att oljepumpen lossnar så mycket att den slutar fungera.
M60 har i princip 3 barnsjukdomar, vilket alla är enkla att laga och kostar i delar ca 1000kr, utöver det går dom flesta utan problem karossen ut!

Min trimmade 540 med automat och 255 breda baksulor snittar 1.5L/mil (70/30)
Min manuella snittar 1.2L/mil med 225 vinterdäck.
Vilket 940 turbo drar inte det?

Saab 9000 har jag bara en erfarenhet vad beträffar förbrukning, och den är fkt god. Farsan snittade 0.72 när han pendlade 10 mil om dagen en gång i tiden. Sen köpte han en S80 som snittar 0.95.. nu ska han köpa en diesel istället (BMW troligen wink )
Senast redigerat av JapMax (12 februari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 februari 2011
#27
Tänkte litegrann på det här som brukar komma upp gällande att det startas så många trådar om Saab och Volvo som går sönder kontra BMW. Hur många Saab och Volvo kör det runt på Garaget jämfört med exempelvis BMW 540? Om alla skulle starta en tråd om det när bilen går sönder, eller nämna det i någon köprådstråd, klart att det blir fler poster där någon klagar på sin Saab eller Volvo. De är ju så många gånger fler. De som är nöjda säger i regel ingenting. Det är ju bevisat vetenskapligt att en nöjd kund nämner det för en bekant medan en missnöjd kund beklagar sig för tio.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#28
Andromeda skrev:
Tänkte litegrann på det här som brukar komma upp gällande att det startas så många trådar om Saab och Volvo som går sönder kontra BMW. Hur många Saab och Volvo kör det runt på Garaget jämfört med exempelvis BMW 540? Om alla skulle starta en tråd om det när bilen går sönder, eller nämna det i någon köprådstråd, klart att det blir fler poster där någon klagar på sin Saab eller Volvo. De är ju så många gånger fler. De som är nöjda säger i regel ingenting. Det är ju bevisat vetenskapligt att en nöjd kund nämner det för en bekant medan en missnöjd kund beklagar sig för tio.

Visserligen men nu har ingen här använt antalet trådar om fel på Garaget som en jämförelse.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 februari 2011
#29
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Tänkte litegrann på det här som brukar komma upp gällande att det startas så många trådar om Saab och Volvo som går sönder kontra BMW. Hur många Saab och Volvo kör det runt på Garaget jämfört med exempelvis BMW 540? Om alla skulle starta en tråd om det när bilen går sönder, eller nämna det i någon köprådstråd, klart att det blir fler poster där någon klagar på sin Saab eller Volvo. De är ju så många gånger fler. De som är nöjda säger i regel ingenting. Det är ju bevisat vetenskapligt att en nöjd kund nämner det för en bekant medan en missnöjd kund beklagar sig för tio.

Visserligen men nu har ingen här använt antalet trådar om fel på Garaget som en jämförelse.

Nej, inte i den här tråden än, men det förekommer att någon kör med argumentet att det startas många trådar om just något bilmärke och att det därför skulle hålla sämre.

Jag skrev det apropå killen som menade att man får se upp med oljepumparna på 540. Ett fel på en bil gör ju inget typfel av det. Men något om 540 gnager i bakhuvudet... Var det det här med Vanos jag hört (vet inte ens vad det är)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#30
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Tänkte litegrann på det här som brukar komma upp gällande att det startas så många trådar om Saab och Volvo som går sönder kontra BMW. Hur många Saab och Volvo kör det runt på Garaget jämfört med exempelvis BMW 540? Om alla skulle starta en tråd om det när bilen går sönder, eller nämna det i någon köprådstråd, klart att det blir fler poster där någon klagar på sin Saab eller Volvo. De är ju så många gånger fler. De som är nöjda säger i regel ingenting. Det är ju bevisat vetenskapligt att en nöjd kund nämner det för en bekant medan en missnöjd kund beklagar sig för tio.

Visserligen men nu har ingen här använt antalet trådar om fel på Garaget som en jämförelse.

Nej, inte i den här tråden än, men det förekommer att någon kör med argumentet att det startas många trådar om just något bilmärke och att det därför skulle hålla sämre.

Jag skrev det apropå killen som menade att man får se upp med oljepumparna på 540. Ett fel på en bil gör ju inget typfel av det. Men något om 540 gnager i bakhuvudet... Var det det här med Vanos jag hört (vet inte ens vad det är)

Jo, jag håller med om att det är ett dumt argument! Vanos står för variabel styrning av kamaxeln men det skall inte krångla nämnvärt på 540i, däremot tror många vanos krånglar på S62. Vilket är är M-versionen av V8an i nyare 540i, alltså en M5 E39, däremot krånglar inte vanos nämnvärt där heller. Däremot har många bytt vanos i onödan då verkstäder felaktigt tolkat felkoder om trasig Lmm som vanosproblem, vilket skapar rykten. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
#31
Bmw´s gamla M30 är en fin motor, det är den ända jag verkligen kan uttala mig om. En M30 är förbannat bra så länge man byter olja ordentligt.
Däremot finns det väl få bilar som tål så mycket misshandel som en rwd Volvo, både i motor och kaross, men jag åker hellre Bmw ändå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 638 Inlägg
12 februari 2011
#32
JapMax skrev:
AndreasPlars skrev:
JapMax skrev:
Köp Volvo 940..    Haha jag bara skämta!

Köp en E34 540 och dra 90% av alla volvo saab utan att trimma.

Polaren hade en, lägg bara till tanka, tanka och tanka så.
Om man inte bara kör landsväg förståss.
Men ett kugg på en pump lossna så motorn skar. Bra kvalité...

M.V.H.

Oljepumpen gick sönder? Och motorn skar då? Ja, det hade ju en Volvo och en saab klarat tongue

Det finns M60 som tappat kamkedjan, men har aldrig hört talas om att oljepumpen lossnar så mycket att den slutar fungera.
M60 har i princip 3 barnsjukdomar, vilket alla är enkla att laga och kostar i delar ca 1000kr, utöver det går dom flesta utan problem karossen ut!

Min trimmade 540 med automat och 255 breda baksulor snittar 1.5L/mil (70/30)
Min manuella snittar 1.2L/mil med 225 vinterdäck.
Vilket 940 turbo drar inte det?


Saab 9000 har jag bara en erfarenhet vad beträffar förbrukning, och den är fkt god. Farsan snittade 0.72 när han pendlade 10 mil om dagen en gång i tiden. Sen köpte han en S80 som snittar 0.95.. nu ska han köpa en diesel istället (BMW troligen wink )

Ingen av mina 940 Turbos har dragit så mycket tongue . Inte ens min nuvarande 850R drar så mycket tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#33
Munkis skrev:
JapMax skrev:
AndreasPlars skrev:

Polaren hade en, lägg bara till tanka, tanka och tanka så.
Om man inte bara kör landsväg förståss.
Men ett kugg på en pump lossna så motorn skar. Bra kvalité...

M.V.H.

Oljepumpen gick sönder? Och motorn skar då? Ja, det hade ju en Volvo och en saab klarat tongue

Det finns M60 som tappat kamkedjan, men har aldrig hört talas om att oljepumpen lossnar så mycket att den slutar fungera.
M60 har i princip 3 barnsjukdomar, vilket alla är enkla att laga och kostar i delar ca 1000kr, utöver det går dom flesta utan problem karossen ut!

Min trimmade 540 med automat och 255 breda baksulor snittar 1.5L/mil (70/30)
Min manuella snittar 1.2L/mil med 225 vinterdäck.
Vilket 940 turbo drar inte det?


Saab 9000 har jag bara en erfarenhet vad beträffar förbrukning, och den är fkt god. Farsan snittade 0.72 när han pendlade 10 mil om dagen en gång i tiden. Sen köpte han en S80 som snittar 0.95.. nu ska han köpa en diesel istället (BMW troligen wink )

Ingen av mina 940 Turbos har dragit så mycket tongue . Inte ens min nuvarande 850R drar så mycket tongue

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att en 940 Turbo (Manuell antar jag...) inte dricker 1.2L/milen eller i närheten av den siffran, det gör de nästan original om man inte kör försiktigt och en original sådan är varken i närheten av 540i-prestanda eller har 225 breda däck. 

Sedan finns det skäl att misstänka att Japmax inte kör försiktigt han heller, om inget annat för att han finns här och 99% av Garagets användare inte gör så.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 638 Inlägg
12 februari 2011
#34
Rquired skrev:
Munkis skrev:
JapMax skrev:

Oljepumpen gick sönder? Och motorn skar då? Ja, det hade ju en Volvo och en saab klarat tongue

Det finns M60 som tappat kamkedjan, men har aldrig hört talas om att oljepumpen lossnar så mycket att den slutar fungera.
M60 har i princip 3 barnsjukdomar, vilket alla är enkla att laga och kostar i delar ca 1000kr, utöver det går dom flesta utan problem karossen ut!

Min trimmade 540 med automat och 255 breda baksulor snittar 1.5L/mil (70/30)
Min manuella snittar 1.2L/mil med 225 vinterdäck.
Vilket 940 turbo drar inte det?


Saab 9000 har jag bara en erfarenhet vad beträffar förbrukning, och den är fkt god. Farsan snittade 0.72 när han pendlade 10 mil om dagen en gång i tiden. Sen köpte han en S80 som snittar 0.95.. nu ska han köpa en diesel istället (BMW troligen wink )

Ingen av mina 940 Turbos har dragit så mycket tongue . Inte ens min nuvarande 850R drar så mycket tongue

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att en 940 Turbo (Manuell antar jag...) inte dricker 1.2L/milen eller i närheten av den siffran, det gör de nästan original om man inte kör försiktigt och en original sådan är varken i närheten av 540i-prestanda eller har 225 breda däck. 

Sedan finns det skäl att misstänka att Japmax inte kör försiktigt han heller, om inget annat för att han finns här och 99% av Garagets användare inte gör så.

Inte lätt när det är svårt som sagt wink

Min chippade 940 turbo drog ca: 1L/mil och min standard Ltt drog 0,8per mil. Dock kör jag oftast försiktigt då jag har en dotter som brukar åka med. Sen vad du tror eller inte väger inte nå vidare tungt då jag vet vad bilarna drog i min ägo. Har ingen anledning alls att ljuga om dessa siffror då jag inte försöker sälja någon av bilarna tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#35
Munkis skrev:
Rquired skrev:
Munkis skrev:

Ingen av mina 940 Turbos har dragit så mycket tongue . Inte ens min nuvarande 850R drar så mycket tongue

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att en 940 Turbo (Manuell antar jag...) inte dricker 1.2L/milen eller i närheten av den siffran, det gör de nästan original om man inte kör försiktigt och en original sådan är varken i närheten av 540i-prestanda eller har 225 breda däck. 

Sedan finns det skäl att misstänka att Japmax inte kör försiktigt han heller, om inget annat för att han finns här och 99% av Garagets användare inte gör så.

Inte lätt när det är svårt som sagt wink

Min chippade 940 turbo drog ca: 1L/mil och min standard Ltt drog 0,8per mil. Dock kör jag oftast försiktigt då jag har en dotter som brukar åka med. Sen vad du tror eller inte väger inte nå vidare tungt då jag vet vad bilarna drog i min ägo. Har ingen anledning alls att ljuga om dessa siffror då jag inte försöker sälja någon av bilarna tongue

Blev lite nyfiken, vad har jag för anledning av att ljuga om siffrorna?

Nej jag tror lösningen ligger i det fetstilade. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 638 Inlägg
12 februari 2011
#36
Rquired skrev:
Munkis skrev:
Rquired skrev:

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att en 940 Turbo (Manuell antar jag...) inte dricker 1.2L/milen eller i närheten av den siffran, det gör de nästan original om man inte kör försiktigt och en original sådan är varken i närheten av 540i-prestanda eller har 225 breda däck. 

Sedan finns det skäl att misstänka att Japmax inte kör försiktigt han heller, om inget annat för att han finns här och 99% av Garagets användare inte gör så.

Inte lätt när det är svårt som sagt wink

Min chippade 940 turbo drog ca: 1L/mil och min standard Ltt drog 0,8per mil. Dock kör jag oftast försiktigt då jag har en dotter som brukar åka med. Sen vad du tror eller inte väger inte nå vidare tungt då jag vet vad bilarna drog i min ägo. Har ingen anledning alls att ljuga om dessa siffror då jag inte försöker sälja någon av bilarna tongue

Blev lite nyfiken, vad har jag för anledning av att ljuga om siffrorna?

Nej jag tror lösningen ligger i det fetstilade. smile

Nej jag menade att jag inte har någon anledning att ljuga om siffrorna smile

Klart att min körstil spelar in i detta . Men man kan ju inte ta för givet att alla brukare av en viss bilmodell ligger å pressar gasen i botten varje gång dom kör smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#37
Munkis skrev:
Rquired skrev:
Munkis skrev:

Inte lätt när det är svårt som sagt wink

Min chippade 940 turbo drog ca: 1L/mil och min standard Ltt drog 0,8per mil. Dock kör jag oftast försiktigt då jag har en dotter som brukar åka med. Sen vad du tror eller inte väger inte nå vidare tungt då jag vet vad bilarna drog i min ägo. Har ingen anledning alls att ljuga om dessa siffror då jag inte försöker sälja någon av bilarna tongue

Blev lite nyfiken, vad har jag för anledning av att ljuga om siffrorna?

Nej jag tror lösningen ligger i det fetstilade. smile

Nej jag menade att jag inte har någon anledning att ljuga om siffrorna smile

Klart att min körstil spelar in i detta . Men man kan ju inte ta för givet att alla brukare av en viss bilmodell ligger å pressar gasen i botten varje gång dom kör smile

Jodå jag förstod vad du syftade på men vände frågan, vad får jag ut av att förmedla en erfarenhet som inte är korrekt?

Nej, men det var så vi resonerade ovan med. Kör man försiktigt är en mindre turbomotor snålare, men utnyttjar man effekten dricker dem. Om vi skall gå på era siffror skiljer det 2dl/mil mellan en försiktigt körd 940 Turbo och en snabbare och tyngre (~300kg?) 540i med breda däck som verkar köras med lite gasfot.

Jag tror dessa 2dl försvinner bara du trycker på med Volvon, trimmar du den till prestanda motsvarande en 540i blir den troligen lika törstig eller törstigare. smile

Allt jag sagt är att under samma förhållanden

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 februari 2011
#38
Vi kan nog konstatera att vill man åka billigt köper man en nissa micra(eller dylikt) eller diesel. Köper man en 5 serie med motor och volvo(över huvudtaget) för att åka billigt så är man helt fel ute.

Saaben drar väl lätt en liter blandad körning(i verkligheten) den också så allt det hänger på är vad man föredrar.

Jag vill också gärna veta vilka "konstiga lösningar" folk pratar om på saab? förutom lite(relativt) "spejsad/ful/skum/cool" design. Jag har hört samma saker och aldrig fått något vettigt svar från någon... det verkar bara som att det är något folk fått för sig och sen är det så.

Det är bilar med tvärställd motor och framhjulsdrift, finns med manuel och automat. Säkra bilar. insprutade motorer ofta med turbo. ABS och lite "standard inredningslyx" färddator ehlissar osv.

VAD ÄR PROBLEMET??? vart är alla konstiga lösningar? har skruvat lite med både 9-3 och 900(gamla) samt kollat lite på 9000 och ser inget som ingen annan(inklusive volvo) håller på med?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2011
#39
AcesHigh666 skrev:
Vi kan nog konstatera att vill man åka billigt köper man en nissa micra(eller dylikt) eller diesel. Köper man en 5 serie med motor och volvo(över huvudtaget) för att åka billigt så är man helt fel ute.

Saaben drar väl lätt en liter blandad körning(i verkligheten) den också så allt det hänger på är vad man föredrar.

Jag vill också gärna veta vilka "konstiga lösningar" folk pratar om på saab? förutom lite(relativt) "spejsad/ful/skum/cool" design. Jag har hört samma saker och aldrig fått något vettigt svar från någon... det verkar bara som att det är något folk fått för sig och sen är det så.

Det är bilar med tvärställd motor och framhjulsdrift, finns med manuel och automat. Säkra bilar. insprutade motorer ofta med turbo. ABS och lite "standard inredningslyx" färddator ehlissar osv.

VAD ÄR PROBLEMET??? vart är alla konstiga lösningar? har skruvat lite med både 9-3 och 900(gamla) samt kollat lite på 9000 och ser inget som ingen annan(inklusive volvo) håller på med?

Jag har ingen större koll och är inte särskilt intresserad av Saab men en bekant som renoverar en og900 visade att där används inverterad torx till motorn, ingen särskilt vanlig hylsa. Sedan har vi det klassiska, inget rattlås men måste istället ligga i backen när man stänger av den och sådana vardagliga saker.

Sedan är B202 en "halv V8" och byggd därefter, växellådan lite konstigt byggd (Lager, tex. 3ans hjul rör sig lätt) vilket ligger bakom att den rasar lätt och synkringarna ömtåliga. Nej i brist på svar svarade jag men någon insatt får ta över och eventuellt rätta lite ovan med(?), men saker som ovan är vad jag förstått att en Saab består av.
Senast redigerat av Rquired (12 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 februari 2011
#40
Rquired skrev:
AcesHigh666 skrev:
Vi kan nog konstatera att vill man åka billigt köper man en nissa micra(eller dylikt) eller diesel. Köper man en 5 serie med motor och volvo(över huvudtaget) för att åka billigt så är man helt fel ute.

Saaben drar väl lätt en liter blandad körning(i verkligheten) den också så allt det hänger på är vad man föredrar.

Jag vill också gärna veta vilka "konstiga lösningar" folk pratar om på saab? förutom lite(relativt) "spejsad/ful/skum/cool" design. Jag har hört samma saker och aldrig fått något vettigt svar från någon... det verkar bara som att det är något folk fått för sig och sen är det så.

Det är bilar med tvärställd motor och framhjulsdrift, finns med manuel och automat. Säkra bilar. insprutade motorer ofta med turbo. ABS och lite "standard inredningslyx" färddator ehlissar osv.

VAD ÄR PROBLEMET??? vart är alla konstiga lösningar? har skruvat lite med både 9-3 och 900(gamla) samt kollat lite på 9000 och ser inget som ingen annan(inklusive volvo) håller på med?

Jag har ingen större koll och är inte särskilt intresserad av Saab men en bekant som renoverar en og900 visade att där används inverterad torx till motorn, ingen särskilt vanlig hylsa. Sedan har vi det klassiska, inget rattlås men måste istället ligga i backen när man stänger av den och sådana vardagliga saker.

Sedan är B202 en "halv V8" och byggd därefter, växellådan lite konstigt byggd vilket ligger bakom att den rasar lätt och synkringarna ömtåliga. Nej i brist på svar svarade jag men någon insatt får ta över, men saker som ovan är vad jag förstått att en Saab består av.

Med T16 menar du og900, och det var jäkligt länge sedan den motorn fasades ut wink

Edit: Så du hann ändra till B202 medan jag skrev smile

Trionic är ju en konstig lösning, men det är också ett av världens mest avancerade motorstyr. Kanske det mest avancerade för personbilar när det dök upp med T5.

ng900's halvopel konstruktioner är underliga som fan ibland, t ex handbromsen. Men så är ju bilen halvtysk också (huvaligen) lol
Senast redigerat av Andromeda (12 februari 2011)



Sök