2396
Sök

Köpråd: Bmw e34, saab 9000, volvo 940

1 482 Inlägg
15 februari 2011
#101
JapMax skrev:
Noxxer skrev:
Till TS:

Vill du ha FWD: Saab

Vill du ha RWD: Bmw ( Endast M50/m60 motorerna ).

Personligen så tycker jag E34 bara har 1 nackdel. Styrsnäcka... är den soppslut kan man chansa o köpa en från skroten som förhoppningsvis är frisk, eller så går man in på bavaria o slantar upp 15 000 riksdaler och gråter blod.

Jag skrev just en tråd på AP om att det går att laga styrsnäckan smile
Plockade isär den och lokalisera problemet, sen putsa jag till kuggen som bråkar lite i taget och provade med märkfärg samtidigt som jag spände dreven. Tillslut  va allt glapp borta i hela registret smile

Jo det går ju att fixa snäckan, men då gäller det man verkligen vet vad man sysslar med. Märka upp och spänna extremt lite åt gången som du gjort är rätta vägen o gå. Gör man något fel så kan snäckan låsa sig totalt, och då sitter man i skiten.

Fast om det är glapp i ratten måste inte snäckan vara trasig för den delen heller. Det kan vara 32mm muttern på rattstången som är lös eller pitmanarmen från snäckan till staget som glappar. Något lättare att fixa smile

BLT Service
Theracords Music Label

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
#102
525 är trevlig att åka i men lite för slö maskin, det måste jag hålla med om. Var med och åkte ifrån en 525 m50 med en Mb W108 med 300D turbo. Att bli ifrånåkt av en 40 år gammal 1,7 tons diesel på en kurvig väg måste svida tongue
Volvo 940 kräver en riktig sänkningssats och en körstil som för tankarna till självmordsförsök för att vara ens i närheten av rolig, men då är det breddkörning som gäller.
Det enda jag inte förstår är Saab, men så är jag FWD allergiker också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

964 Inlägg
15 februari 2011
#103
RD_87 skrev:
525 är trevlig att åka i men lite för slö maskin, det måste jag hålla med om. Var med och åkte ifrån en 525 m50 med en Mb W108 med 300D turbo. Att bli ifrånåkt av en 40 år gammal 1,7 tons diesel på en kurvig väg måste svida tongue
Volvo 940 kräver en riktig sänkningssats och en körstil som för tankarna till självmordsförsök för att vara ens i närheten av rolig, men då är det breddkörning som gäller.
Det enda jag inte förstår är Saab, men så är jag FWD allergiker också.

Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile Men jag håller med dej om att 525an inte är någon raket, men ändå ganska pigg med tanke på att det ändå är 192 hk, men den behöver ju varvas till rödmarkering för att få ut effekt. Jag var ändå LITE imponerad av den i höga farter typ 140 km/h och uppåt! Märktes att den var gjord för autobahn smile

Angående Saaben och framhjulsdrift så tycker jag inte det var så farligt som många påstår, det var bara att ta ett lite hårdare tag i ratten om man tryckte på rejält så var det inga problem! tongue Men just prestandamässigt tycker jag att Saaben imponerar, Jag hade ca 300 hk i min och den gick faktiskt riktigt bra!
Senast redigerat av Donvito (15 februari 2011)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
#104
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

.......
2 655 Inlägg
15 februari 2011
#105
RD_87 skrev:
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

tro mej, bmw turbodiesel är inte slö från noll, en tds med lite pill går sinnessjukt bra, tar inte många sek 0-100 med min iallfall.

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 februari 2011
#106
RD_87 skrev:
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.


318 Inlägg
15 februari 2011
#107
Andromeda skrev:
Svenska bilar lär ju vara bland de få i världen som faktiskt utvecklas med tanke på att vi har ett hjortdjur på upp till 700 kg springer runt på våra vägar utan någon som helst trafikvett smile

MM, Jänkarna tycker vårat älgtest är roligt wink


318 Inlägg
15 februari 2011
#108
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Och de orkar göra det, min gjorde också det och det var en bidragande anledning till att jag gillade långkörning i den bilen. Usch för högvarviga


12 086 Inlägg
15 februari 2011
#109
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Min 540 gör 135@2500rpm, lagom wink
Senast redigerat av JapMax (15 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
#110
JapMax skrev:
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Min 540 gör 107@2000rpm, lagom wink

Likvärdigt med min New yorker då.
BMW brukar vara bra, jag har haft 2st E23 och dom var kanon. Men helt outstanding är faktisk Jeep cherokee 2200rpm vid dryga 120km/h vilket förvånar på en terrängbil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 februari 2011
#111
JapMax skrev:
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Min 540 gör 135@2500rpm, lagom wink

Ska knäcka er med att säga att min miata gör 110.... vid 3500!tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
#112
Värsta äckel jag åkt  måste nog vara VW polo 1,4 upp kring 4000rpm vid 120. Jag trodde att stakarna skulle komma ut någonstans tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
#113
RD_87 skrev:
Värsta äckel jag åkt  måste nog vara VW polo 1,4 upp kring 4000rpm vid 120. Jag trodde att stakarna skulle komma ut någonstans tongue

På en Polo 1.4 är det kanske inte så konstigt men att Volvo V70 2.0F är så lågt utväxlat är rent ut sagt förjävligt, ligger också i samma trakter och har på tok för högt motorljud i landsvägsfart eller däröver. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 februari 2011
#114
Rquired skrev:
RD_87 skrev:
Värsta äckel jag åkt  måste nog vara VW polo 1,4 upp kring 4000rpm vid 120. Jag trodde att stakarna skulle komma ut någonstans tongue

På en Polo 1.4 är det kanske inte så konstigt men att Volvo V70 2.0F är så lågt utväxlat är rent ut sagt förjävligt, ligger också i samma trakter och har på tok för högt motorljud i landsvägsfart eller däröver. smile

Dom var ju tvungna med så klena motorer. 1,6F eller vad den heter, 106 hk på 1700 kg bil, 0-100 16s lol

I och för sig inte många bilar man kan ta rondeller på femman med i normalt körtempo, om den sedan orkar masa sig upp i 50 igen utan att växla ned tongue

Audi's mindre motorer varvar ju också satan. Inte premium.
Senast redigerat av Andromeda (15 februari 2011)


964 Inlägg
15 februari 2011
#115
RD_87 skrev:
Donvito skrev:
Ja det måste kännas tråkigt! fast den mercan var väl knappast standard i motorn eller? tongue Jag minns när jag var liten och farsan hade en Mb w123 300 Diesel som pendlarbil! Den var INTE snabb smile

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Ja precis, men sugmotorerna har annan utväxling än turbomotorerna, som redan nämnts så varvar exempelvis en Aero mycket lite i höga farter, Jag hade varvspärr på 6800 varv i min och den gjorde precis 200 kmh på 3ans växel big_smile Det tyckte jag var lite fräckt tongue


4 637 Inlägg
15 februari 2011
#116
Rquired skrev:
RD_87 skrev:
Värsta äckel jag åkt  måste nog vara VW polo 1,4 upp kring 4000rpm vid 120. Jag trodde att stakarna skulle komma ut någonstans tongue

På en Polo 1.4 är det kanske inte så konstigt men att Volvo V70 2.0F är så lågt utväxlat är rent ut sagt förjävligt, ligger också i samma trakter och har på tok för högt motorljud i landsvägsfart eller däröver. smile

Undrar vad min 4-växlade varvar i toppfart? Har inte kört fortare än 150+ men det lät...

1 482 Inlägg
16 februari 2011
#117
JapMax skrev:
Andromeda skrev:
RD_87 skrev:

Nej, den var inte standard. Den laddade ganska bra och hade uppskruvad pump big_smile
Men hur man än vrider på det så var det en 40år gammal dieselkoloss.
Alla Bmw går väl bra i hög fart?
Jag har bara åkt 9000 turbo med automat men jag vet att sugmotorbilarna varvar nåt överjävligt i motorvägsfart. Är det samma på alla?

Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Min 540 gör 135@2500rpm, lagom wink

Vid 2500rpm va jag runt 180km/h med min 540. Adaptiva lådan då och 2.73 diff.

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
16 februari 2011
#118
Noxxer skrev:
JapMax skrev:
Andromeda skrev:
Som sagt, 9k 2,3t 2,3T och Aero gör ca 110km/h@2500 rpm. Inte farligt, tvärtom ovanligt låga varv.

Min 540 gör 135@2500rpm, lagom wink

Vid 2500rpm va jag runt 180km/h med min 540. Adaptiva lådan då och 2.73 diff.

Va? Finns ingen Bmw-diff med den utväxlingen.. 525td kommer närmast med sin 2.79. Men den passar inte utan stora modifieringar på en 540. Varför nu någon skulle göra så?

Oavsätt, skulle din 540 göra 180@2500rpm med 2.71 utv skulle du behöva ha motsvarande 225/85-17 däck smile Så du får nog ta o tänka om.
Senast redigerat av JapMax (16 februari 2011)

1 482 Inlägg
16 februari 2011
#119
Hm sant, 2.93 hade jag såklart. ( jag e trött :p )

Jag vet inte vad matematiken antyder, jag säger bara det min varvräknare visade. Om det stämmer kan man ju fråga sig. Vid fartspärren så varvade motorn 3800 enligt mätaren, vilket jag tycker är lite konstigt.. Vid 160km/h stannade dessutom varvräknaren på 2500rpm samtidigt som hastigheten ökade till ca 190 sedan fortsatte varvräknaren att stiga.
Kan ju vart något fel på mätaren.

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
16 februari 2011
#120
Noxxer skrev:
Hm sant, 2.93 hade jag såklart. ( jag e trött :p )

Jag vet inte vad matematiken antyder, jag säger bara det min varvräknare visade. Om det stämmer kan man ju fråga sig. Vid fartspärren så varvade motorn 3800 enligt mätaren, vilket jag tycker är lite konstigt.. Vid 160km/h stannade dessutom varvräknaren på 2500rpm samtidigt som hastigheten ökade till ca 190 sedan fortsatte varvräknaren att stiga.
Kan ju vart något fel på mätaren.

Galet fel på den mätaren, mina 135km/h är beräknat på samma förhållanden som din bil, dock med aningens större hjul än standard. Så din bil borde gått aningens långsammare vid samma varvtal.

4800rpm varvar en 540 vid 250km/h, på 5an.


Sök