3280
Sök

Oljepump Volvo 855 T5 ( Dåligt oljetryck !!! )

730 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, Har försökt hitta här på nätet någon pirat oljepump till 855 t5, är det någon som har någon koll på vart det finns att få tag på, Har inte kollat vad volvo tar för en ännu någon som vet de också ?? smile

Mvh // Charlie
Senast redigerat av Shallie (27 februari 2011)

Fölkesberg Racing =)

8 250 Inlägg
12 februari 2011
#2
Oljepump kan nog bli knepigt att hitta nån annastans än volvo. Dem brukar hålla hur länge som helst och då finns det inget större intresse av att göra piratdelar. Brukar va andra saker som spökar om trycket är för lågt.


730 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#3
Vad kan de va tro, Har rivit ned oljepumpen å den såg inte roliig ut ,, Har bytat vevlager å då blev det aningen bättre, men de e fortfarande dåligt, när oljan är kall så får jag fullt oljetryck, men med samma takt oljans temperatur ökar så sjuker oljetrycket, =/ vad kan de va tro ??

Mvh // harlie

Fölkesberg Racing =)

8 250 Inlägg
12 februari 2011
#4
Att trycket sjunker när oljan blir varm är naturligt. Frågan är om det är för lågt? Med varm motor ska du ha 3,5 bar vid 4000 varv. ¨Det är vanligt att oljesilen, den som suger upp oljan i tråget koksar igen med lågt tryck som följd. Senkan fjädern i pumpen ge upp. Sen beror det ju även lite på vad man kör med för olja.


730 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#5
Silen som suger upp oljan har jag rengjort samtidigt som jag bytte vevlagren,

Trycker ligger under 1 bar på tomgång, och runt 2,5 vid nästan 3000 varv, Vill inte varva nya lagren för hårt,
är det mer troligt att de är fjädern som har gett upp tror du ???

mvh //

Fölkesberg Racing =)

8 250 Inlägg
12 februari 2011
#6
På tomgång ska man ju helst ligga på en bar i alla fall. Det går ju att öppna pumpen och kolla på fjädern och mäta den. Den ska va 82,1mm lång obelastad. Mn även igensatt vevhusventilation påverkar oljetrycket negativt, å dt kn vara nåt att titta på med.


730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#7
denna informationen tackar jag för smile Värt att kolla innan man gör dyra inköp smile

Fölkesberg Racing =)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
13 februari 2011
#8
Bara en tanke... Du är helt 100 på att din oljetrycksmätare visar rätt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#9
köpte sprillans ny och krängde dit, har även testat med en jag hade liggandes o den betedde sig likadant, hmm

Fölkesberg Racing =)

10 Inlägg
13 februari 2011
#10
Som han skrev. Kolla vevhusventen även returen som går ner i tråget! De lilla fyrkantiga hålet brukar koksa igen smile


730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#11
Får nog testa detta, men när jag ändå har nere oljepumpen å all drid, så vette fan om ja inte hänger dit en annan, för när jag tog isär den så va den väldigt skavd pumpen, =/ Men tar tag i detta med vevhusventilationen direkt wink

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
På tomgång ska man ju helst ligga på en bar i alla fall. Det går ju att öppna pumpen och kolla på fjädern och mäta den. Den ska va 82,1mm lång obelastad. Mn även igensatt vevhusventilation påverkar oljetrycket negativt, å dt kn vara nåt att titta på med.

Mätte fjädern i oljepumpen nyss, mätte förvissa med ett analogt skjutmått men den va ganska exakt 74 mm lång, De e runt 8 mm för kort, är detta tillräckligt mycket för att ge såppas mycket oljetrycks försjunkning ???

Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)

10 Inlägg
13 februari 2011
#13
låter som det är lite väl mycket ja..!


730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#14
Fan va gött.. wink Får bli en ny fjäder å ny "kolv" då..wink Men bytar ut själva huset när ja ändå har de nere, fick tag på en begagnad för 400 å de kan de va värt ifall den ser bättre ut smile

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#15
Läste på vadis nyss att turbons fjäder inte skulle vara 76,2 vid utsläppt läge, då e min bara 2 mm förkortad, är de ändå tillräckligt ?? smile

Fölkesberg Racing =)

10 Inlägg
13 februari 2011
#16
Släng i ny fjäder om det ser fint ut i övrigt.. Men var noga med vevhusventen, barnsjukdom på dem gamla t5 motorerna:)


730 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#17
Slänger dit en ny o gör rent vevhusventilationen smile kan ändå inte köra med den så har ju tiden wink

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#18
Nu har jag haft nere vevhusventilationen och gjort rent alla slangar och själva fällan,  röret mellan fällan och insugen vart av så bytte det, satte ihop allt och provstartade, samma visa igen, kanonbra oljetryck till en början, men ju varmare motorn blir desto mer sjunker oljetrycket... Vad kan de va. måste få ideer..! sad

Fölkesberg Racing =)

8 250 Inlägg
27 februari 2011
#19
Vad sjunker trycket till och bytte du fjädern? Att trycket sjunker är ju som sagt naturligt pga att oljan blir varm, det är ju vad trycket ligger på som är det intressanta


730 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#20
Jag har bytat hela oljepumpen, när motorn är genomkall så ligger trycket på runt 4,2-4,4 bar, på tomgång, sen sjunker de i takt med att motorn blir varm som jag skrivit, det stoppar någonstans på 0,5 bar på tomgång och 2,5 vid 4000 =/  Fattar inte vad det är sad

Fölkesberg Racing =)


Sök