3987
Sök

AlexanderB's Volvo PV 544

12 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Då kör vi!

Denna bil fick jag av en vänlig man som gav den till mig på ett vilkor: att jag ska göra nåt vettigt av den!
Denna bil har först gått i Sverige i cirka 10år, sedan såldes den till en rikemansgubba i Venezuela där den sedan gick i 10-15år. Väl i Venezuela så lackerades bilen (riktigt dåligt, rinningar och massa ojämnheter från färgen). 
Efter de 10-15åren så köptes bilen tillbaka till Sverige av chefen på volvo i Upplands Väsby, sedan dess har bilen bara blivit lätt körd på sommrarna. Dock så tog karossen lite lätt med stryk av sanden i Venezuela som inte blivit lagat.

Projektet
Bilen kommer utseendemässigt att återställas så gott som möjligt till originalskick, visst så kommer det bli andra fälgar men vad det blir för några är obestämt. Under huven så kommer det att bli en b20 som kommer bli vässad istället för b18motorn. Inredningen kommer bestå av sportstolar i fram, med original bakdyna allt kommer att täckas med något relativt stryktåligt tyg, men vill ändå behålla så mycket som möjligt original i övrigt.

1.Lackera bilen till Volvo original pärlvit. sad
2.Börja med inredning.sad
3.Sätta ihop ett billigt men bra ljudsystem neutral
4.Renovera originalmotorn (B18) sedan montera den så bilen är körbar neutral
5.Renovera B20 motorn samt börja trimma den sad
Ungefär hur min checklista ser ut nu, men kommer fyllas på hela tiden tror jag.

Bilder på bilen i sommras
http://img51.imageshack.us/img51/3464/bild089k.jpg
Dagen innan den kom hem.

http://forumbilder.se/images/503201192309Pa08c.jpg
Nu är alla skärmar borttagna samt alla däck lagade.

Fler bilder kommer inom 3 veckor då jag har mycket skola och lite andra småprojekt på gång!

Ha det bra och kommentera snällt!
Senast redigerat av AlexanderB (8 december 2012)

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
13 februari 2011
Såg riktigt fräsch ut smile Hur är de med rosten under till?
Riktigt kul historia också smile Berest bil hehe.
Detta kommer du nog göra bra smile

Amazon, den skiljer dig från mängden

12 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Ja bilen är väldigt välbehållen både för sin ålder och vart den har varit, det har blivit ett hål på ca 15x15cm bak i bakluckan och ett litet hål vid golvet med en diameter på ca 3cm, kommer skära ut själva rosten och lappa igen med lite plåt. Men annars så är hela bilen jäkligt fräscha, inge rost på skärmar eller karosseri, finns väl lite lätt ytrost i motorutrymmet.

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
15 februari 2011
Ok låter bra de, somliga har ju tur hehe. För bra för att va sant. Lycka till nu, längtar tills första updaten smile Kolla gärna mitt projekt, länk i min presentation smile

Amazon, den skiljer dig från mängden

1 811 Inlägg
15 februari 2011
Trevligt projekt, kan aldrig bli för många pv projekt här på garaget, skall följas, Lycka till.

302 Inlägg
15 februari 2011
Fränt. Prenumeration lagd. Angående fälgvalet så röstar jag för breddade plåtisar.

14 Inlägg
15 februari 2011
Trevligt projekt:)
Håller med föregångna talare, Breddade plåtisar:)
Annars några gamla klassiker, Slotmags, minilite eller liknande.
Lycka till!

Våga Vägra Rostfria Bilar!

14 Inlägg
15 februari 2011
Trevligt projekt:)
Håller med föregångna talare, Breddade plåtisar:)
Annars några gamla klassiker, Slotmags, minilite eller liknande.
Lycka till!

Våga Vägra Rostfria Bilar!

12 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Tack så mycket! Dock så tar det ett tag innan första uppdaten kommer då far och jag renoverar mammas Saab 2-t. Men så fort den är ute ur garaget så drar projektet igång på allvar smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 februari 2011
Skall följas detta! smile Med tanke på allt du gjort i affären låter det som du var värd turen att få bilen, kan du ju lägga alla sparade pengar på bilen big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

12 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Tack så mycket! Dock så tar det ett tag innan första uppdaten kommer då far och jag renoverar mammas Saab 2-t. Men så fort den är ute ur garaget så drar projektet igång på allvar smile

Med lem
768 Inlägg
15 februari 2011
Fina vagnar dessa. Kul historia med!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Maserati
483 Inlägg
12 mars 2011
Åhh vad avundsjuk jag blir. Själv drömmer jag att få äga en vit Volvo PV544.

Jag älskar jordguppar !

Enormous Musical Performance
644 Inlägg
8 156 Inlägg
21 april 2011
Trevligt med lite PV-projekt. Kul att du har vettiga idéer och inte vill göra en pv med raggar-epa-stuk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök