NiKeMaN skrev:
Tyvärr. Det är fakta.
Håller med dig, i slutändan liksom allt annat, så är det pengarna som styr, men också viljan.Jag t.ex. kör min 850 för att jag inte har "råd" att köpa en annan bil som jag verkligen vill ha. Det är lite ironiskt egenligen då jag skattar ca 500 euro om året i *miljöskatt eftersom min bil räknas som gammal miljöbov här i Tyskland och betalar försäkring på ca 550 euro. Dvs ca 1000 euro om året... Kom då ihåg att vi tjänar mindre här i Tyskland med än i Sverige. Så i Svenska kronor och inkomstskillnad kan man säga ca 10 000 SEK.
Utöver det så tillkommer bensinkostnader och reservdelar plus eventuella verkstadsbesök om jag inte har tid att fixa bilen själv vilket är möjligt eftersom jag behöver bilen varje dag till jobbet.
Det skulle nog löna sig för mig att skaffa mig en minst 10 år nyare bil rent ekonomiskt i och med miljöskatten och ägandekostnader, men, hur många fräscha 850 sedanmodeller finns det här i Tyskland? Typ, inga alls. Kombi är populärt, men fräscha kombis finns som inte heller. "Allt" (generaliserat) man ser här är högst 5 år gamla bilar, utöver det är sprillans nya bilar ingen ovanlighet.
Förstå då att det är kul att komma in på parkeringen med en "tokfräsch" 850 som ingen annan har!
Jag säger för enkelhetens skull att jag inte har råd, för att jag inte vill spendera några pengar på en nyare bil.
*I Tyskland betalar vi miljöskatt, ju större motorvolym din bil har och hur mycket den släpper ut, desto mer skattar du.
Nästa bil blir nog en 850R sedanmodell, synd bara att dom är så j*vla svåra att hitta i detta land.
Eller vem vet en S60R kanske? Men nog är det nåt speciellt med 850, i alla fall i detta land.