3394
Sök

Volvo 940 turbo, högre dumpljud

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Jag vet att det är massa skrivet om detta, får inte ett madJ***A sammanhang i inläggen en del säger det funkar o en del inte...
men men...

Min fråga:
Har en Volvo 945 full Turbo -94big_smile...
Har testat med öppet filter får ett litet dumpljud men vill ha högre o roligare dumpljud...
Så går detta att ordna utan större ingrepp eller massa jobb med det...

Hoppas att jag har förklarat tillräckligt om inte säg till...

Vill bara påpeka att jag är i en inlärningsperiod på turbo...
har haft en 240 -76 innan så första turbon för min del...
så förslag o sånt är bra, för att få härligt ljud i både dump o avgas...
o andra saker o ting till bilen...
Senast redigerat av nuked84 (17 februari 2011)

558 Inlägg
17 februari 2011
#2
plugga orginaldumpen och kör med öppetfilter;) kommer kvittra men din turbo kommer dö smile
köp en öppen dump och häng dit så kommer det pysa smile

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Normark skrev:
plugga orginaldumpen och kör med öppetfilter;) kommer kvittra men din turbo kommer dö smile
köp en öppen dump och häng dit så kommer det pysa smile

Oki vill inte döda turbon, o det med öppen har man ju läst om massor...

558 Inlägg
17 februari 2011
#4
men det lär ju ha pyst rätt bra med bara öppet filter va? för de har iaf dom fulltryckare jag åkt i gjort smile

1 168 Inlägg
17 februari 2011
#5
högre laddtryck kommer de väl skjuta på lite mer i filtret väl? eller har jag bara fått för mig det. tycker det blev så på min.
men öppen dumpventil bara?


283 Inlägg
17 februari 2011
#6
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

Black Deevill

8 251 Inlägg
17 februari 2011
#7
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.


nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#8
Normark skrev:
men det lär ju ha pyst rätt bra med bara öppet filter va? för de har iaf dom fulltryckare jag åkt i gjort smile

pyste gjorde det men inte så som man har hört andra turbos göra...

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#9
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

1 168 Inlägg
17 februari 2011
#10
nuked84 skrev:
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

e det inte för att den är öppen på tomgång med? spänn fjädern mer isåfall så den är stängd på tomgång!


558 Inlägg
17 februari 2011
#11
kör med öppendump:) gamla volvos brukar inte va så känsliga smile

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#13
jimmzzan skrev:
nuked84 skrev:
BlackDeevill skrev:
Byt dump. Ta bort den gammla Återcirkulerande dumpen. Hälst ska du ha dit en hybrid dump ( kombinerad öppen och återcirkulerande ) det är det bästa för turbon o även om du vill ha högre dumpljud. Annars är det nog en öppen dump (atmosfärisk dump) som ger mest ljud men inte lika skonsamt för turbon.

oki låter som en vettig idé men som man hört med öppen så dör motor osv...

e det inte för att den är öppen på tomgång med? spänn fjädern mer isåfall så den är stängd på tomgång!

oki det är ju ett bra alternativ...

1 168 Inlägg
17 februari 2011
#14
nuked84 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

Köper ett dumplock. kostar 149kr om jag inte minns fel, delar tryckröret till insuget, sätter dit ett t "kors" och på med en dumpventil som du har köpt. inte några konstigheter! gå in på någon hemsida som säljer siliconslangar och dumpventiler så kommer du förstå! smile


nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#15
jimmzzan skrev:
nuked84 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

Köper ett dumplock. kostar 149kr om jag inte minns fel, delar tryckröret till insuget, sätter dit ett t "kors" och på med en dumpventil som du har köpt. inte några konstigheter! gå in på någon hemsida som säljer siliconslangar och dumpventiler så kommer du förstå! smile

dumplock har jag redan... tryckröret förstår jag för att få dit dump, t-kors öka ladd? förslag på dumpar är välkommet...

1 168 Inlägg
17 februari 2011
#16
nuked84 skrev:
jimmzzan skrev:
nuked84 skrev:

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

Köper ett dumplock. kostar 149kr om jag inte minns fel, delar tryckröret till insuget, sätter dit ett t "kors" och på med en dumpventil som du har köpt. inte några konstigheter! gå in på någon hemsida som säljer siliconslangar och dumpventiler så kommer du förstå! smile

dumplock har jag redan... tryckröret förstår jag för att få dit dump, t-kors öka ladd? förslag på dumpar är välkommet...

Jaha! t kors, ett tkors fast i silicon så du får på dumpventilen på tryckröret. så du får en anslutning till dumpen, om du förstår tongue


nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#17
jimmzzan skrev:
nuked84 skrev:
jimmzzan skrev:

Köper ett dumplock. kostar 149kr om jag inte minns fel, delar tryckröret till insuget, sätter dit ett t "kors" och på med en dumpventil som du har köpt. inte några konstigheter! gå in på någon hemsida som säljer siliconslangar och dumpventiler så kommer du förstå! smile

dumplock har jag redan... tryckröret förstår jag för att få dit dump, t-kors öka ladd? förslag på dumpar är välkommet...

Jaha! t kors, ett tkors fast i silicon så du får på dumpventilen på tryckröret. så du får en anslutning till dumpen, om du förstår tongue

då är jag med på det med t-kors...
men kommer även sätta kors så man får lite med laddtryck eller om man ska vara seriös o skruva på wastg
men tråkigt nog har man pluss paket som inte funkar, bara ibland men då kommer det vid typ 3500varv... hinner knappt upp i 0,9bar innan man måste växla...

8 251 Inlägg
17 februari 2011
#18
nuked84 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

Man lär ta hem en sån här från usa: http://www.modernperformance.com/blow-p … -1976.html


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 februari 2011
#19
öppet filter och ta bort isoleringen under huven så lär det låta högre

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

nuked84
17 februari 2011
Trådstartare
#20
Marlboroman skrev:
nuked84 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns inte så många alternativ egentligen. Högre laddtryck och en bra ventil på ett tryckrör, eller plugga helt om man gillar det ljudet, eller bygga om originaldumpen till en öppen. Det sista alternativet bör vara det enklaste om man vill en öppen dump och är ute efter ljudet.

det låter som ett roligt alternativ men det där med att bygga om... om man inte har så mycket koll o vill lära sig såna saker vad har du för förslag då?

Man lär ta hem en sån här från usa: http://www.modernperformance.com/blow-p … -1976.html

det ser ju nästan ut som man skulle kunna göra en sj... utan att köpa...
men då ska inte värderna ändras alltså (luft)...
Senast redigerat av nuked84 (17 februari 2011)


Sök