Andromeda skrev:
Det stör mig att EU och speciellt Sverige har kört in så hårt på sidospåret etanol. SVT hade en mycket bra dokumentär om etanolen och hur man ser på den i övriga världen. Kort sagt är det en rejält misslyckad satsning.
Förutom de rent motverkande effekterna på levnadsstandard där etanolen tillverkas i form av att man odlar sockerrör istället för grödor så skövlar man ju även skog för att bereda plats för nya sockerrörsodlingar till vår etanol.
Det lustiga är att mängden koldioxid som släpps ut ur rökan på en etanolbil faktiskt är betyldigt större än ur motsvarande bensinbil, ca 30%. Fråga någon som äger en 9-5 2,3 Biopower eller en V70 2,5FT vad skrällena drar på etanol
Den indoktrinerade vänsterslyngeln eller miljöbögen kontrar direkt med att etanolen är "förnyelsebar". Med det menar de att lika mycket koldioxid har bundits in i växten från atmosfären som frigörs när etanolen framställd ur samma växt förbränns i motorn. Ett nollsummespel alltså, och alla är glada, fred på jorden och barnen har rosiga kinder osv osv.
Denna miljöbög/kommunistfjant har säkerligen inte läst Kemi A eller Fysik.
1. Dessa sockerrör/ annan gröda ploppar inte bara upp ur jorden. Själva odlingen och bearbetningen till etanol samt transport till Sverige ger 7 ggr(!) mer koldioxidutsläpp än det i snitt ger att dra upp råolja och raffinera denna till bensin och köra ut den till macken.
2. Tar man bort skog, i värsta fall regnskog, (slättland, t ex Pampas är i regel ingen särdeles bra odlingsmark, därför är den redan kal, och fält till odling för mat måste ju finnas kvar) och istället planterar sockerrör till etanol kan man redan här ha uppnått ett nollsummeläge. De sockerrör man planterar tar upp lika mycket koldioxid som skogen som växte där innan gjorde. I bästa fall. En sockerrörsplantage ligger långt under en regnskog sett till hur mycket koldioxid den binder per hektar.
Svenska företag och institut håller på med forskning om att bereda etanol ur bark och andra rester från skogsindustrin. Detta tycker jag verkar vara en hygglig lösning. Men ännu bättre är att elda detta spill i värmekraftverken och köra bilarna miljödiesel eller bensin.
Nu är alltså utsläppen nollade. Men man ska ju också skörda och raffinera sockerrören, och sedan ska etanolen förbrännas med 30% större utsläpp än bensin!
Kontentan blir alltså att etanol hur man än ser på det ger väsentligt större utsläpp av koldioxid än bensin. Punkt. Ingen seriös forskare tror heller annorlunda. Det är en ren skrivbordsprodukt.
Andra länder har insett detta och etanolen är inget som prioriteras på andra marknader, där man istället tittar på t ex miljödiesel. Miljödiesel är betydligt bättre än etanol då en dieselmotor odiskutabelt har en väsentligt lägre förbrukning än motsvarande bensinmotor, och mindre än hälften av etanolmotorn.
Men nu när man satsat rejält på att bygga ut en infrastruktur för etanol i Sverige lär den inte försvinna i första taget, till de stackars isbjörnarnas sorg
Etanol är också ett aggressivt lösningsmedel som älskar att käka packningar och slangar på bilar som inte har sådana delar specificerade för att tåla etanol. Spridare kan ju också sätta igen av tillsatsämnen i skiten.
Belackarna av bensin och diesel pratar gärna om att peak oil är här, och att produktionen av råolja redan är på topp och bara kan gå utför. Så är det inte. Ingen seriös ekonom tror på det.
OPEC sitter på otroliga mängder olja, och eftersom de som alla andra vill tjäna pengar ser de till att kontrollera utbudet på råolja. Det var ju idet syftet OPEC bildades från början. Det som istället har hänt är att efterfrågan på råolja har ökat nu när asiaterna är på frammarsch, och att OPEC inte skcikat ut mer olja på marknaden i samma takt. Högre efterfrågan, inte lika mycket högre utbud leder ofelbart till högre priser.
Jag förväntar mig dock inte logik av en miljöpartist. Värnar man verkligen om miljön tar man koldioxidskatten på bensin och köper regnskog för, som man sedan låter stå kvar helt enkelt. Det är ett av de mest effektiva sätten att bekämpa ökad koldioxidhalt, parallellt med att investera i kärnkraftsforskning. En miljöpartist skulle aldrig erkänna det, men det skulle spara oerhört mycket koldioxidutsläpp om vi hade effektiva kärnkraftverk istället för all kolkraft som finns i länder i och framförallt utanför västvärlden. Det byggs ett nytt kolkraftverk i veckan i Kina, och varje kolkraftverk spyr ut lika mycket koldioxid per vecka som hela Sveriges transportsektor gör på ett år. Men höj bensinpriset så räddar vi världen:rolleyes:
Sila mygg och svälja kameler är det enda en miljöbög duger till....