Garfield skrev:
Vad har du för källa på det? Statoil, Preem och OKQ8 har ingen etanol i sin BF98 enligt deras produktblad.
Stämmer. I nuläget är det ej så, nej.
Däremot så ligger det inte långt bort i tiden. E5-bränslet har lanserats i Europa och det skulle inte förvåna mig att det sker i samband med att E10 lanseras här i Sverige då BF95 varit testgrund för E5.
Studera vad blyersättningen innehåller så förstår du vad jag menar. Innehåller etanol i stor mängd. Det var även DIN bil jag syftade på och inte bojsänket till gjutjärnsklump (vilket jag skrev längst ner i mitt inlägg).
Du kan i din bil gott och väl välja att antingen köra 98 oktan som den är eller E10 med blyersättningen då de båda kompenserar varann.
96 oktan som de står specificerade för som rekomenderat bränsle kan understigas, BF95 är därmed inte ett problem.
Det finns lika många som hävdar att bilen inte fungerar på BF95 som de som hävdar att den gör det. I slutändan är det nog mest en placeboeffekt. Att bilar är inviduella och alla har sitt recept för att må bra, absolut. Det säger jag inte emot.
Dags att läsa på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)
Saxar ut det som har betydelse nu:
Några fördelar E85 har jämfört med bensin och diesel är minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar, minskade kväveoxid-utsläpp till följd av den lägre förbränningstemperaturen och kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E85-driven bil till största delen består av etanol.
Eller kräver du säkrare källor?