3012
Sök

Hjälp!! stereon fungerar men det kommer inget ljud

1 302 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Hej!

Som topicen lyder så har jag en stereo där allting fungerar förutom att det inte kommer något ljud ut ur högtlarna dock så kommer ljudet ibland tillbaka till en men sedan försvinner det igen.

Det känns som om iso kablage intaget på själva stereon är glapp för när jag vikar på iso kablaget kommer ljudet tillbaka.

Kan felet ligga där?

Stereon är köpt för ca två år sedan på biltema.

mycket tacksam för svar smile

1 302 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Är det färdiga kablar/kontakter rakt igenom eller är det nånstans som det är 'hemmabyggt'?
När allting tystnar samtidigt så beror det oftast kortslutning i en eller flera högtalarutgångar.
Risken att det skulle vara kortslutning i färdiga kablar/adaptrar är liten därav frågan.
Om ingenting är 'hemmabyggt' så är det mer troligt att det beror på stereon.

högtalar systemet är inte orginal och fabriksgjort om man säger så,
jag utbildar mig till elektriker så jag vet ju hur man drar kabel om man säger så dock så förstår jag inte hur bilens el system är uppbyggt riktigt.

När jag kopplade in bakhögtalarna så uppkom problemet.

1 302 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Inte original, det innebär ju tillsammans med att det uppkom när du kopplade in bakhögtalarna att du/eller nån annan dragit högtalarkablar till hatthylla/bakdörrarna om det är Audin det gäller. Ta loss stereon och kolla om det är några kardeler som ligger mot varann. Mät upp högtalarkablarna mot varandra parvis och mot jord så att du vet att de inte kortsluter. Vad är det för storlek på bakhögtalarna?
fegge_89 skrev:
högtalar systemet är inte orginal och fabriksgjort om man säger så,
jag utbildar mig till elektriker så jag vet ju hur man drar kabel om man säger så dock så förstår jag inte hur bilens el system är uppbyggt riktigt.

När jag kopplade in bakhögtalarna så uppkom problemet.

Bakhögtalarna är av storlek 6*9" mutants XXX serie.

1 302 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Och det är 5,25 med adapter vanligtvis så du har antagligen plåt i hatthyllan som kortsluter mot högtalarplintarna. 
fegge_89 skrev:
Bakhögtalarna är av storlek 6*9" mutants XXX serie.

Mitt ljudsystem ser ut som följande:

5*25or i fram dörrarna, 6*9or i hatthyllan.

6*9orna har jag dragit grövre kablar till.

Hatthyllan är plåt stämmer bra därav har jag dragit el-tejp på högtalarnas kontakter för att minska risken för kortslutning.

1 302 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Om du tar bort stereon och mäter mellan högtalarkablar och jord så ser du om det kortsluter.

okej, tackar smile

50 Inlägg
22 februari 2011
Har samma problem, mitt ljud kom så fort bilen blivit varm sen försvann det igen och kom tillbaka sen försvann det igen, och nu får ja inget ljud alls, stereon spelar på som vanligt men inget ljud spelas. min iso kabel ser inte så fin ut imed att vissa kablar är klippta och dragna till andra, så ska köpa ny imorn..

Någon som kan veta vad problemet är annars? det är orginal högtalare i bilen

50 Inlägg
22 februari 2011
Har provat med 3 stereos men får ändå inget ljud, ska byta kabel idag..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 februari 2011
Larsson_V70 skrev:
köp en ny iso kabel eller en ny cd=)

Sämsta jävla inlägget ever ??!!   roll

Hur har du dragit 6x9erna ? testat att koppla in dom direkt in i högtalar sladdarna te stereon ?

C H E V R O L E T <3

1 302 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Larsson_V70 skrev:
köp en ny iso kabel eller en ny cd=)

Sämsta jävla inlägget ever ??!!   roll

Hur har du dragit 6x9erna ? testat att koppla in dom direkt in i högtalar sladdarna te stereon ?

Jajemensan det är så de är kopplade idags läget:)

Sök