OMP Ars montering, natt-meckUjujuj.
Började runt 16:00 i går eftermiddag, tänkte bara köra skruva lite snabbt o se om man fick till det.
.. sedan fick man upp ångan, de drog ut lite på tiden. Sedan blev man lite tjurig o "nä nu jävlar!". .. sedan var det för sent att avbryta så lika bra att köra klart.
och ca 02:00 rullade jag ut från verkstan
Nu i dag är behovet av kaffe stort. Jag älskar mina kaffekoppar ^^
Kaffe!! Me neeedFör ett antal år sedan så satt man o var fortfarande full efter lördagskvällens bravader, trött och skakig en söndag morgon. Nu för tiden har man "spenderat" dubbla summan pengar, och är inte ens bakis, men likväl trött som en etnisk minoritet 1946.
För 3 veckor sedan var jag ju ute hos LH Smide och fick tillverkat ett par rejäla medar i plattjärn. Det är riktigt tunga saker, men jag resonerade så här; det är mest stadga med lägst profil.
Medar i plattjärn. Sedan dess har allt blivit liggande pga två anledningar. Nr 1 var inväntan av riktmedel (ratt). Nr2 var avsaknad av bult. Originalstolarna sitter med M8 med 1.25-stigning. ca 25mm långa. Dessa var för korta för att bulta ned mina nya medar.
Det är inte många som säljer bult i den dimensionen. Och vissa aphjärnor vill ha 50kr/st
Iaf, I går morse fick jag en snille-blixt och tog med min kära flickvän på lördagsutflykt.
Till skroten
Eftersom hon är en pärla så gick hon med på att hjälpa mig jaga nya skruvar till stolsfästen.
Efter att ha demonterat ca 40 olika stolar så .. Volvo o saab har fel typ av bult, ford, bwm och vw är bara plain märkliga. Men nästan alla japanska bilar använder samma typ, M8 1.25. Alla Honda verkar ha samma korta bult, men en gammal Legacy hade längre bult i rätt stigning! sedan hittade jag resten i .. Uh. Nissan? Hyndai? Kan ha varit från en Kia ^^ Något sådant. Bultar i perfekt längd
När jag kassan stolt visar upp mitt fynd av en näve bult o vill betala för mig så möts jag av kassapersonal som stirrar på mig som jag vore dum i huvudet
"Du grabben. de är lite långt till jul, men se de som en tidig julklapp" Men.. men. ... betala?, tycker jag. "Äh, bara ta de o gå".
Ok. Tack
Gratis är godast.
Så då var det ju inte mer att fundera över, bara åka ned i garaget och låta galenskapen flöda fritt!
Ur med originalstolBörja passa in medarÄh? Hur svårt kan de va ?Så många saker som man påbörjar med
"hur svårt kan det va??"De visade sig ta en avsevärt tankemöda att fundera ut var och hur man skulle borra hål.. Men skam för den som ger sig!
Hardcore-SuperRockStar UltraDrilling-Pose! Stilfoto.. de blev mycket borrandeOch mycket filandeStort tack till min flickvän som jag inte lyckats skrämma bort med en tur till skroten ^^ Hon kom ned and went mental med filen. De hål som jag inte borrade perfekt fick hon ordning på med en rundfil.
Men nu började det tidskrävande strulet
Den bakre bulten hamnade i vägen för där jag ville montera själva stolsfästet.
Options: 1) Modifiera och såga hål på sidofästena för stolen? försämrar styrkan i dem, inte bra.
2) Bygga helt nya "medar" där man kan försänka bultarna ned i golvet? Skulle ta minst en vecka och allt hamnar 20mm högre upp.
3) sätta 20 mm distanser under sidofästena. Ja, men fult. och kommer högre upp.
4) Använda glidskenorna på 20mm som man ändå har liggande!!
Bultjävlen! En person kortare än jag som vill ha stolen längre fram har inte samma problem då kan man bulta sidofästena rakt ned i skenorna direkt, och problemet löst! För att jag ska sitta bekvämt måste bakre delen av sidofästet gå över bulten ned i golvet.
Jaja, bara ge sig på det då
Mäta och fundera.. hmm.. 5 timmar senare.. Men efter många timmars funderande, borrande och klurande, så lyckades vi peta ihop en lösning borde fungera. Den är kanske inte av FIA-standard, men trafiksäkerheten bör överstämma, om inte överträffa, originalstolarnas infästningar!
Yay!Inte så jävla illa!Stiligt!Stolsfästena är ju bara 4 hål ned i golvet på bilen. Logiskt sett borde nu dessa hål bilda en fullständig rektangel med samma mått överallt. .. Right.
That 'aint how it's done in Japan Så det krävdes en hel del mätande och tänkande för att få glidskenorna att sitta perfekt parallellt och i samma höjd i förhållande till varandra.
Sedan krävdes det ännu mera funderande över i vilken ordning allt skulle sättas ihop för hamna rakt och på rätt plats..
Monterat!Justera..Chef!!Med min ratt, motorfästen, shortthrower, coils osv, så började jag fundera på om jag tagit mig vatten över huvudet, men nä.
Med de här nya stolarna så föll allt på plats.
Nu är precis allt perfekt, och allt verkar precis vettigt och avstämt, det blev en harmoni i allt skak och skrammel. Nu känns det
på riktigt. svårt att beskriva bättre.
Ett par foton i dagsljus (med mobilkamera)
Ser fan ut att vara gjort av ett pro!Inte så illaHonda Prelude BB6 OMP ARS seat inastalledHonda Prelude BB6 OMP Ars seatHonda Prelude BB6 OMP ARS seat installedKewlt! One down! one to go.. .. kanske i morgon. jag är ganska trött och mör i dag ^^ Nu ska jag ha mera kaffe