Stand back! I'm doing scienceSemester
Jag tänkte bara åka ned i garaget o peta på lite småsaker, men fick en alldeles lysande ide!
Jag har varit inne på det spåret tidigare, med blandade framgångar
Version 0.8 beta - KasseradÖveransträngde mig, var bakfull och hade inte tänkt igenom det ordentligt.
Version 1.2 template - KasseradMallen till nästa version var lite mera genomtänkt, men fortfarande långt ifrån .. "genomtänkt". Hade blivit för svår att bocka, och inte alls så bra som jag tänkte mig det hela.
Så jag tog en sväng förbi Feltema och plockade upp
"Pressad styren-akrylnitril" aka plastglas.
Sedan var det bara att låta galenskapen flöda fritt
Mall Version 2.0Håll med om att det är den snyggaste mall ni någonsin sett ? hur kan det gå fel med en sådan ??
Måtta och sågaVärma och böjahåhå! så fint Jag fick goa på ganska ordentligt med värmepistolen innan det blev varmt nog att forma.
Böja mera och borra ett par hålLimma dit ett litet öraJag behövde göra en liten förstärkning, så jag använde mig av vanligt superlim. Jag är inte säker på att det kommer hålla, men.. de märker jag i så fall
Sååå, är det någon som listat ut vad det är jag försöker göra än ??
En bit skrot....blev ett fästeDet är tur man har skrotbitar liggandes, de kommer alltid till användningJag borrade loss fästet till expansionskärlet från gamla batterihyllan. Det är inte hålborrat för att väga mindre, det blev helt enkelt så efter att jag försökt ta bort punktsvetsarna.
Hållare för expansionskärlKärleksfullt modifierat med hammareFästet krävde lite övertalning för att samarbeta med min design, det är tur det inte kommer synas bakom expansionskärlet
jag fick böja och banka på det ganska rejält för att det skulle få rätt form och vinklar. Kanske inte en lösning jag är jätte-stolt över, men de fyller sin funktion! Lite färg på det där så ser det ut att vara OEM.
baksidan / insidan. Fett stabilt, asså!Jag drog bort skyddsplasten och lackade insidan. Jag hade planerat att lacken skulle se jättefin ut genom plasten, men dessvärre blev den inte helt vit på insidan, utan mjölk-vit, så jag får väl lacka utsidan på det också.
LackeraOch nu har väl alla klurat ut vad det är jag byggt ?
Ta-daa!!Det blev en värmeavskiljare!
Färdig!Insidasåå fintExpansionskärlet blev lätt att montera i sitt fäste där på utsidan nu.
Överarbetad lösning?? kanske lite ^^
Den är inte 100% klar än, jag skall förfina ett par detaljer, men jag är mäkta nöjd över vad jag byggt ändå!
Plasten är lite skör när det är kall, så jag är inte säker på att det håller i längden, men det visar sig.
Plasten blir ju mjuk och formbar vid värme, men jag tror inte jag kommer upp i dem temperaturerna under huven. Om jag gör det, så är värme-avskiljaren ändå mitt minsta bekymmer
I morgon skall jag nog göra klart resten