Montering av D2 Track Racing CoiloverSpringrate Front 18kg/mm, Rear 8.9kg/mm
Så i lördags tänkte jag sova ut ordentligt, bara ligga kvar i sängen och dra mig heeeela jävla dagen.
.. de gick ju åt helvete när jag vaknade runt 7 utan att kunna somna om och dessutom blev rastlös innan jag ens fått på min byxor.
Så vad gör man tidigt en lördag morgon när det är vackert väder ute? Tar en promenad? nä.
Man åker ned i verkstan
This is no walkthrough, just me not reading the manualYay, får använda sin nya domkraft Faan va tråkigt det ser ut i hjulhusen, Hoppas verkligen jag snart orkar renovera hjulupphängningen. Inte för att det är rostigt, är ordentligt behandlat. Men det är roligt när det har fin färg
gamla fjäderbenetEftersom jag är ordentlig och noga (feg o försiktig) så satte jag en domkraft under bärarmen, så den inte skulle rasa ned när jag lossade allt.
Detta visade sig naturligtvis vara onödigt, inget rasade när jag släppte bultarna.
3 muttrar i toppen, typ 14mm hylsaen liten bult nere.. Om man använder fjädersspännare så man kan komprimera hela fjäderbenet så kan man säkert underlätta lite för sig.
Men biltemas fjäderspännare är lite för stabbiga. Jag har kapat av mina någon decimeter för att försöka få dit dem, men icke. Alldeles för ont om plats.
Jag skruvade lös bulten som höll fast nedre änden av stötdämparen, sprayade dit lite rostlösning och bände till lite försiktigt på baksidan med den liten skruvmejsel så lossnade det direkt.
Men eftersom jag inte använd några fjäderspännare så kunde jag inte komprimera benet uppåt och dra loss det.
uhm.. "gaffel"?Så jag skruvade lös den nedre bulten som håller "Gaffeln" i nedre bärarmen. Genomgående bult, obs Muttern snurrar fritt så man måste hålla emot.
Lirkade loss gaffeln från nedre änden av stötdämparen, inga problem.
fjädringsväg??Det är en viss skillnad i längd och fjäderväg
här är det nya inte alls färdigjusterat. Som ni ser finns det en del kvar att sänka om man känner för det
Att få ned gamla benet var lite smått bökigt, då den övre fjäderkoppen fastnar i infästningen till övre länkarm. Man måste hålla det i precis rätt vinkel för att få ned det
Det får inte vara För Enkelt
en tub med kompisLitiumbaserat Molybdendisulfidfett MoS2 är bra att ha
Genomgående bultar inuti bussningar kan man dränka in med det här. smörjer bra och håller ganska länge.
Yttre gäng som skall skruvas klämmer jag av gammal vana dig en klick kopparpasta på. Jag vet inte om det är bättre eller sämre än något annat, men allt sitter lagom hårt och rostar inte fast till nästa gång man skall skruva på det
Stilstudieså tråkigt med underredsmassa.. typ klarthär får man så klart använda domkraft för att lyfta upp allt för att skruva in det. De nya fjäderbenen är ju mycket kortare, som syns ovan
Så här mkt fjädrar det ut på orginalfjädrar. och så här mycket fjädrar det ut med coilovers. Nere på backenNu blev det här inte riktigt rätt i höjd
Den måste så klart sänkas mer fram, det där är ju rent löjligt högt. Inte mkt mer, men 15-20 mm eller något.
RearAtt få loss skiten bak är ett helvete original. Men som sagt, jag läste ingen manual, jag bara testade mig fram. Men speciellt vänster bak var extra bökigt pga bränslepåfyllningsröret.
Visst, om man komprimerar allt med fjäderspännare kan man väl underlätta det, men som sagt.. bleh
Rear coilovertyp monterat Men att montera nya bak är så klart enkelt. Precis som fram får man använda en extra domkraft för att hissa upp bakvagnen. Krängningshämmaren gör att båda sidor rör sig samtidigt. Det var lite drygt att krypa mellan sidorna och kolla så det inte hamnade snett för varje centimeter, menmen, det gick
snart färdigthu, snart klar. här hade jag tappat motivationen 10 ggr om. Men jag vägrade lämnade det halvfärdigt.
På med en gammal sommarfälg....och ned på backen.Det komprimeras mer än jag trodde.
Och nej, jag har inte mycket gummi på fälgen. Det är min fjädring
Revers Rake is not ok!För hög fram och för låg bak!!
revers rakemysigt lågtMina nya fälgar kommer fylla ut så bra!snart sommar !jag vet att höjden på bilen är helt fel, jag har inte justerat det än, ska ta det på fredag.
nå, återkommer med mera info till helgen när jag hunnit känna på prylarna