Bostrom skrev:
Ok men photoshop/spelmaskin för 10k då? Eller är det i så fall stationära?
I vilken omfattning har du tänkt spela? Lite grand? Som van Windowsanvändare och förespråkare svarar jag spontant; MacBook Pro.
Köpte en sådan själv senast, har tröttnat på den låga eller i många fall värdelösa kvalitén på Acer, HP, Asus och allt vad dem heter. Även Sony har haft mycket problem, Dell bygger däremot åtminstone bärbara som verkar hålla bra. Har däremot tröttnat på dem och deras support i andra sammanhang i jobbet, men vill du inte köpa av Apple kan jag rekommendera dem.
Jag använder inte PS, men vad jag har förstått är Mac en utmärkt plattform för detta. Spel är det en usel plattform för, men man kan köra Windows separat på dem med full prestanda. Den enda flaskhalsen för MBP som spelmaskin är ett gammalt grafikkort, men i och med att en ny modell släpps i dagarna kan man kanske hoppas på att det åtgärdas?
Har i alla fall erfarenhet av mängder med bärbara, de vanliga märkena enligt ovan har en kort livslängd där framför allt batterierna havererar fort medan Apple´s bärbara håller utmärkt. Av de bekanta jag har med MBP har alla fortfarande samma batteritid som när den var ny, trots drygt 3år gamla datorer.
Just batteritiden var ett av huvudskälen för mig, ovanstående märken skriver 4-8h i broschyren och du får kanske ut hälften av det i praktiken, när den är helt ny. Apple påstår att MBP har 10h, jag har flera gånger mätt upp mer trots aktiverat trådlöst nätverk. Och som mina bekanta kan vittna om ovan håller detta i sig i flera år, jag hoppas innerligt att min följer deras exempel.
Jag letade länge efter ett alternativ innan jag sålde min själ till äpplet, men hittade inget. Den enda fördelen jag ser med konkurrenterna är mer spelprestanda för pengarna (Vi får visserligen se vad nästa generation MBP ger), men eftersom spel är allt annat än prioritet 1 för mig var det inte aktuellt.
Vill du tvunget ha ett alternativ har jag som sagt mycket bra erfarenhet av Dell som bärbart.