2780
Sök

9-5 biopower , kan man tanka bara e85 ?

62 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
hejsan har köpt en saab 9-5 2.0t biopower 2006a , har i 2 dagar tankat bara tankat e85, undrar om det är något som påverkas samt om ja behöver någon gång tanka bensin hur ofta då ?

62 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
?? Ingen

4 146 Inlägg
20 februari 2011
Jag är absolut ingen expert på detta men jag tror inte du behöver tanka bensin någonsin. Jag tror också att det är så att bilen känner av vilken blandning av bränsle du har i bilen. Tex 30% bensin och 70 %e85 och anpassar sig efter det.  Men är som sagt ingen expert.... Ring saab och fråga annars?

206 Inlägg
20 februari 2011
Det kav vara bra för spridarna att köra med bensin åtminstone var fjärde tanknig.

Performance meck
342 Inlägg
20 februari 2011
som sagt bra att köra ca var fjärde tank ren bensin . då det bildas något vitt klägg i toppen spridare och likande av e85en detta spolas dock bort av bensinen och bensin smörjer även soppa pumpen/pumparna vilket kan vara skönt så man slipper bytta soppa pump lika ofta som olja.

lycka till med nya bilen.

Mvh

62 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
tack för era svar då kör ja så men spelar det någon roll vilken mängd bensin ja tankar typ 4full tankar e85 o kanske typ 200-300 kr REN bensin ?

206 Inlägg
4 mars 2011
Jag skulle dra i en fulltank. Men det kanske räcker med halv.

2 924 Inlägg
4 mars 2011
Rubriken verkar inte stämma, för svaret på rubriken är:
Nej, du kan tanka blyfri grön bensin också.

...men verkar inte vara det du frågar efter när man läser vidare i ditt inlägg?

Läs våra regler:
2§ När du startar en ny tråd
• Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna.
• Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
• Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.[/b]

Förresten, fick du inte med bilens instruktionsbok?

MVH
Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2011
INSUGSKANAL Motor körd 500mil på bara E85

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/702725_xxfreo.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 mars 2011
torpis skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xxfreo.jpg

Vart ville vi komma med den bilden? wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

8 250 Inlägg
5 mars 2011
Revotech skrev:
torpis skrev:

Visa beläggningen man får i kanalerna av en tillsats i etanolen som man inte vill ha och som man lär tanka bensin då och då för att bli av med. Finns E85 utan tillsatsen så man slipper det där, men då kostar det 18:- litern.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 mars 2011
Marlboroman skrev:
Revotech skrev:
torpis skrev:

Visa beläggningen man får i kanalerna av en tillsats i etanolen som man inte vill ha och som man lär tanka bensin då och då för att bli av med. Finns E85 utan tillsatsen så man slipper det där, men då kostar det 18:- litern.

A Va bra.. Var inte säker på ifall det var de eller hur "rent" det blir av etanolen.. Ifall det var til det sistnämda var jag lite skeptisk till bilden tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Truckförare
16 Inlägg
5 mars 2011
torpis skrev:

är detta från en saab?!!

--==OzzY==-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 mars 2011
Ozzy86an skrev:
torpis skrev:

är detta från en saab?!!

Nope.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
torpis skrev:
Ozzy86an skrev:
torpis skrev:

är detta från en saab?!!

Nope.

Nu tycker jag inte man ska dra några förhastade slutsatser av den där bilden.
Hur var motorn i övrigt på den bilen? Varför revs insuget bort?

smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 422 Inlägg
9 mars 2011
Du bör tanka bensin emellanåt. Den beläggningen som bildas är socker... Kleggar igen spridare och har du otur kan de även gå sönder så du behöver nya. Rätt vanligt på biopowerbilarna att det händer när man bara kör på e85. Gärna varannan tankning bensin/e85

839 Inlägg
9 mars 2011
cheffer skrev:
Du bör tanka bensin emellanåt. Den beläggningen som bildas är socker... Kleggar igen spridare och har du otur kan de även gå sönder så du behöver nya. Rätt vanligt på biopowerbilarna att det händer när man bara kör på e85. Gärna varannan tankning bensin/e85

Nu har någon läst lite för mycket i aftonbladet.
SÅ farligt är det inte. Vi har bilar som kört på E85 sen det var nytt, utan några problem. Men du har helt rätt, man bör blanda med bensin då och då.

653 Inlägg
9 mars 2011
Pappa har en 2,3t biopower typ -07 -08 nåt sånt, och han tankar alltid endast e85 o har inte haft något som helst problem.

Smoke tires not drugs

1 422 Inlägg
9 mars 2011
UhrJr skrev:
cheffer skrev:

SÅ farligt är det inte. Vi har bilar som kört på E85 sen det var nytt, utan några problem. Men du har helt rätt, man bör blanda med bensin då och då.

Jasså? Inte så att jag jobbar på en Saab verkstad då? Tvättas spridare varje vecka ungefär. Aftonbladet hatar jag f.ö. Dom vrider och vänder på sina storys som ofta inte inehåller någon sanning alls utan gjorda för att vinkla folks synsätt på saker och ting. Tar upp saker som är helt irrelevanta och med dåliga källhänvnisningar ofta. Så anklagar dom folk för saker som de inte gjort och påstår saker om företag/personer som kan ha varit ändrat sedan flera år tillbaka. Men det är OT.

Sveriges etanol är betydligt sämre än många andras med alldeles för mycket socker i den. Gör så det kletar igen och går dåligt eller inte alls. Funkar värdelöst på vintern när det blir kallt också. Så skrev jag inte att det är något tvång och att det är absolut nödvändigt att tanka varannan bensin men det kan vara bra så slipper man att beläggningen sätter sig någon stans.

839 Inlägg
9 mars 2011
cheffer skrev:
UhrJr skrev:
cheffer skrev:

Jasså? Inte så att jag jobbar på en Saab verkstad då? Tvättas spridare varje vecka ungefär. Aftonbladet hatar jag f.ö. Dom vrider och vänder på sina storys som ofta inte inehåller någon sanning alls utan gjorda för att vinkla folks synsätt på saker och ting. Tar upp saker som är helt irrelevanta och med dåliga källhänvnisningar ofta. Så anklagar dom folk för saker som de inte gjort och påstår saker om företag/personer som kan ha varit ändrat sedan flera år tillbaka. Men det är OT.

Sveriges etanol är betydligt sämre än många andras med alldeles för mycket socker i den. Gör så det kletar igen och går dåligt eller inte alls. Funkar värdelöst på vintern när det blir kallt också. Så skrev jag inte att det är något tvång och att det är absolut nödvändigt att tanka varannan bensin men det kan vara bra så slipper man att beläggningen sätter sig någon stans.

Okej, ignorera det första jag skrev, så ska jag ignorera ditt wink

Helt rätt, spridarbilden ändras ju till slut när det gått för långt. Och det vill man ju inte.
Vilka problem relaterar du till angående vintern?

Sök