3553
Sök

Montering av dumpventil på 855 t5 original

3 860 Inlägg
21 juni 2012
#21
Lättast är väl ändå att låta bli att byta dump om det inte är något fel på orginalet?
Sitter en återcirkulerande ventil nere på turbon.
Alltså kan du höra denna "dumpa" när man monterat öppet sportfilter.

Sen kan det ju vara så att man tycker den låter för lite, kan bero på att fjädern är slapp i den eller så läcker den men då borde den gå lite sämre med, kan också vara så att när bilen är orginal dvs inte chippat eller mappad (inga pysventiler o sånt skit) då laddar den inte så mycket och då låter det inte heler så mycket!
På min förra så körde jag med öppet JR öppet filter och det monterades dagen innan jag la in BSR trimmet, blev klar skillnad i insugsljud och dumpljud.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 juni 2012
#22
Som spokenratt säger, kör på ett öppetfilter istället:) hade själv öppet filter på min 855 T 2.3 med original box, lät ganska gott:)


3 860 Inlägg
21 juni 2012
#23
Ja, man kan ju börja där iaf..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
21 juni 2012
#24
Jensen80 skrev:
Okej de en hel del att montera=),haha du måste retat många i parkerings husen då eller:P.NJa tänkte mig kanske öppet luftfilter att börja med för att se hur ljudet blir,sen kanske de blir dump.Men en fråga vilken dump är lättast att montera?

Haha, jade kan man lugnt säga. Min dumpventil var jättelätt att montera då man fick med ett slangkit, iofs så var det inte jag som köpte den utan förra ägaren. Forge är riktigt bra grejjer så de kan jag rekommendera.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

351 Inlägg
26 juni 2012
#25
Många säger att man ska börja med öppet filter för att få fram detta underbara ljud,så de får man börja där ifrån och se själv=).För när ja köpte öppet filter till min GLT 850 så tyckte ja inte att de så gött ljud,men de kanske är annolunda på en T5 kanske?

Dansken

3 860 Inlägg
26 juni 2012
#26
precfis.. blir annat ljud ur en turbo bil.. bla dumpljudet som inte diretk finns på glt wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

614 Inlägg
26 juni 2012
#27
Eftersom 85o T5 använder sig av Luftmassemätare om jag inte minns fel. (rätta mig ifall jag har fel) så ska man inte använda sig av en öppen avlastningsventil på dessa bilar då avlastningsventilen kommer släppa ut luften innan LMM hinner mäta upp den.

Det blir bara fel. Kan resultera i avgassmällar, utebliven tomgång, orolig gång mm mm.
Inget att rekommendera. Satsa på ett öppet luftfilter i såna fall så kommer ett roligare ljud fram och ni slipper få en bil som kan dö när som helst och innan ni fattat det sitter ni i diket.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
26 juni 2012
#28
Jensen80 skrev:
Många säger att man ska börja med öppet filter för att få fram detta underbara ljud,så de får man börja där ifrån och se själv=).För när ja köpte öppet filter till min GLT 850 så tyckte ja inte att de så gött ljud,men de kanske är annolunda på en T5 kanske?

Du kommer märka en stor skillnad. En GLT har en Sugmotor och en T5 använder sig precis som namnet säger av en turbomotor.

Från en sugmotor får du inte mycket mer än ett lite mer morrande ljud vid kraftigt gaspådrag.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

351 Inlägg
27 juni 2012
#29
Kan knappt vänta,får bli i helgen att man åker och köper och monterar.Men sen undrar jag hur ofta skall man rengöra dessa filter för att va säker på att de inte tar någon skada?

Dansken

342 Inlägg
27 juni 2012
#30
Du kan köpa ett rengörningskit från JR som innehåller både medel du tvättar filtret med och oljar in det med.

Du bör dock ha i åtanke att ett inoljat bomullsfilter skadar din luftmassemätare på lång sikt.

Du bör därför EGENTLIGEN ha ett pappfilter t.ex. AEM Dryflow. Jag

3 860 Inlägg
27 juni 2012
#31
Vilket filter man ka ha kan man tjabba om i all oändlighet. Själv körde jag med inoljat JR på min förra, funkar skit bra om man bara tar det NÄTT NÄTT med oljan... Men, jag ska själv köra AEM dryflow nu för att slippe "risken" att lmm tar skada..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

342 Inlägg
27 juni 2012
#32
Blir filtret inte helt inoljat renar det inte i samma utsträckning som ett ordentligt inoljat filter.

Även ett pappfilter har ju sina nackdelar.

Öppet luftfilter är ju egentligen en stor nackdel i sig. Att luftboxen som sitter original är bäst för motorn kommer man aldrig ifrån.

3 860 Inlägg
27 juni 2012
#33
olof102 skrev:
Blir filtret inte helt inoljat renar det inte i samma utsträckning som ett ordentligt inoljat filter.

Även ett pappfilter har ju sina nackdelar.

Öppet luftfilter är ju egentligen en stor nackdel i sig. Att luftboxen som sitter original är bäst för motorn kommer man aldrig ifrån.

Sant.
Men oljar man ska man olja "lagom" wink
Och vist har fabriken byggt bilar som dom gjort av en anledning.

Men, har man hela, rena och filter av kvalitet så funkar det bra och länge. Kan naturligtvis skilja mellan olika bilar me.

Men, TS, kör på och skriv gärna igen om du får problem eller hur det går, om du blir nöjd eller eller inte med det öppna filtret!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

351 Inlägg
29 juni 2012
#34
De är sant de ni skriver,de är en hel del trådar över vilka filter man ska ha.Men de är väl så att man vill inte skada sin bil tro jag,och då känns de nog bättre att fråga såna som vet detta=).Idag hoppas ja att få på det,allt hänger på tiden man har på sig=)Men ja ska höra av mig och fota lite tro jag=)

Dansken

351 Inlägg
30 juni 2012
#35
Monterade öppet filter igår,och ljudet va grymt=)jämfört med när jag hade det i min 850-GLT.Men vi upptäckte dock att en plastslang från kylen till ena boxen med alla rilän i va dålig,så den måste ja byta fort,få hitta en sådan på skroten.Men en fråga kanske en dum fråga,men hur mycket skall man varva för att få höra orginal-dumpen?

Dansken

342 Inlägg
30 juni 2012
#36
Menar du stillastående utan belastning? eller när du kör?

Om du står still och torrvarvar får du nog varva uppåt 5000rpm för att höra något pysljud.

När du kör avlastar du ju turbosystemet varje gång du släpper på gasen och du haft ≥ 0 bar.
Turbon borde börja bygga tryck rätt tidigt på din motor, säg 1400 varv.

351 Inlägg
1 juli 2012
#37
Hahaha ne jag menar när man kör,förlåt mig att jag inte skrev det=).Okej då fick jag svar på det iallafall,men en annan sak som jag undrar över.Är de sant att man kan själv skruva upp sitt laddtryck till önskad Bar,isåfall hur gör man det ?.för hur många Bar har man i en orginal T5 2,5?

Dansken

342 Inlägg
1 juli 2012
#38
Nja, laddtrycket styrs ju av Bosch Motronic elektroniskt i din bil.

Däremot kan man justera GRUNDladdtrycket på tryckklockan som sitter monterad på din turbo.

Höjer man grundladdtrycket kommer även maxtrycket peaka högre.
Dock ej att rekommendera!

Ända rätta sättet att höja turbotrycket är i programvaran.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 juli 2012
#39
Nu vet inte jag vad original T5 har för kaddtryck men min T5 laddade 1,2 som max efter lite justering vid wg.. Innan det gjordes så laddade bilen 1,6 och skjöt slangar,inte skoj.

på 1an laddade den 0.8
2an 0,9
3an 1,0
4an 1,1
5an 1,2 vid 160 blås..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

3 860 Inlägg
1 juli 2012
#40
Man ska inte hålla på att skruva upp laddyrycket på volvobilarna. Ska man ya mera ladd får man byta mjukvara/chippa bilen!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök