2986
Sök

Biltema vs Mekonomen

723 Inlägg
16 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Hellre Mekonomen än "Feltema"

kan du säga varför?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

7 Inlägg
16 mars 2011
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

Jag misstänker att det handlar lite om religion eller tro. Vi människor blir påverkade av reklam och när vissa inlägg, på olika forum, någorlunda passar vår tro då blir det en sanning.
Det krävs noga mätningar för att avgöra vad som är bättre, tro gör man i kyrkan. Empyrisk erfarenhet duger inte heller i sammanhanget. M.a.o. nej det behöver absolut inte vara bättre bara för att Felonomen eller Dyronomen tar mer betald för sina grejor.

German Engineering
9 083 Inlägg
16 mars 2011
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

Man får vad man betalar för, vill jag ha kvalité är det Mekonomen som gäller. T.ex deras turbo är tillverkad i Kina och de är inte hållbara.

Artikel om bilbatterier: http://www.dn.se/motor/tester/test-dyrt … ast-i-kyla

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

Man får vad man betalar för, vill jag ha kvalité är det Mekonomen som gäller. T.ex deras turbo är tillverkad i Kina och de är inte hållbara.

Ja visst e det tillverkat i Kina allt e tillverkat i Kina mer eller mindre dags å vakna!!

Äger du någon sorts elektronik så kan du bara slänga den för den e tillverkad i Kina nästan 100% säkert..

Å jag har nog faktiskt aldrig köpt nått som har vart direkt dåligt på Biltema inte vad jag kan komma ihåg iaf.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

7 Inlägg
16 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

Du måste väl förstå att det inte går att dra slutsatser utifrån en enda artikel, eller?. Det finns tusentalsartiklar som kan jämföras. Dessutom jämförs en 85 AH batteri kontra 62 AH Batteri bara där faller denna undersökning då batterierna har en skillnad på 23 AH ! Ett batteri med större laddningskapacitet kommer att kunna leverera mer ström och därmed mer effekt, även när det är kallt eller varmt. Vi ser det att så är fallet i undersökningen. Sämre betyg ju sämre kapacitet. Det är inte hela sanningen (Vartas t.ex.), men det finns ett samband.

9 117 Inlägg
16 mars 2011
Det här ämnet går att diskutera hur mycket som helst. Bästa är att inte lyssna på vad dom andra säger, testa själv. Det är vad jag gjort, vissa Biltema delar har jag kommit fram till funkar riktigt bra andra delar funkar mindre bra. Mycket Volvo delar i alla fall är Volvo orginalprylar, har till och med fått delar med Volvos stämpel eller Volvo instansat i dom.

7 Inlägg
16 mars 2011
Putteliten skrev:
Det här ämnet går att diskutera hur mycket som helst. Bästa är att inte lyssna på vad dom andra säger, testa själv. Det är vad jag gjort, vissa Biltema delar har jag kommit fram till funkar riktigt bra andra delar funkar mindre bra. Mycket Volvo delar i alla fall är Volvo orginalprylar, har till och med fått delar med Volvos stämpel eller Volvo instansat i dom.

Klok kille! så är det faktiskt. Ovan gäller för Mekonomen också. Det är inte allting hos dem som funkar heller.

723 Inlägg
16 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

hahaha hoppas du skojjar med mig när du säger att det är tillverkat i kina, vad är inte det!?!?!

Anledningen till att biltema är billigare är att dem köper in 25000 turbos och har i lager, mekonomen köper in 20 och kan inte ens hålla lager på sakerna är det så konstigt att biltema är billigare då?!

731 Inlägg
16 mars 2011
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:

kan du säga varför?

hahaha hoppas du skojjar med mig när du säger att det är tillverkat i kina, vad är inte det!?!?!

Anledningen till att biltema är billigare är att dem köper in 25000 turbos och har i lager, mekonomen köper in 20 och kan inte ens hålla lager på sakerna är det så konstigt att biltema är billigare då?!

Har du ens fakta på det eller är de en vild gissning?
Jag kan sätta pengar på att de inte är samma märke ens, och sen är de så att de finns budget fabriker och kvalite fabriker och tro det eller ej dom kan finnas i samma land. Gissa vilket av fabrikerna biltemas prylar kommer ifrån tongue

723 Inlägg
16 mars 2011
hardrox skrev:
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

Har du ens fakta på det eller är de en vild gissning?
Jag kan sätta pengar på att de inte är samma märke ens, och sen är de så att de finns budget fabriker och kvalite fabriker och tro det eller ej dom kan finnas i samma land. Gissa vilket av fabrikerna biltemas prylar kommer ifrån tongue

konstigt att flera i tråden säger att det är volvos stämpel under biltema färgen/texten?

731 Inlägg
16 mars 2011
Kan jag inte uttrycka mig om då jag aldrig ägt en volvo, men jag syftar inte på alla saker. Vissa är helt klart bra, speciellt verktyg med 10 års garanti

7 Inlägg
16 mars 2011
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:

kan du säga varför?

Nu måste jag för rätvisansskull tillägga att Mekonomen kan leverera en massa delar till olika bilar, vilket jag tycker är riktigt bra, men vet inte hur ofta dyrare än originalet. Det kanske var ändå inte så positivt, eller?
Biltema köper stora partier till vanliga bilar, det ger ju bättre priser. Har inga stora rabbatter till verkstäder utan one price fits all! Det förklarar lite det lägre priset, utan att det behöver vara så mycket att det är sämre kvalité.

2 624 Inlägg
17 mars 2011
När vi ändå snackar biltema vs mekonomen.. är biltemas vattenpumpar något att ha? dom är ~500kr billigare än mekonomen och övriga sidor..
Senast redigerat av martinn (17 mars 2011)

7 Inlägg
17 mars 2011
martinn skrev:
När vi ändå snackar biltema vs mekonomen.. är biltemas vattenpumpar något att ha? dom är ~500kr billigare än mekonomen och övriga sidor..

Jag skulle använda dem. Du har en temperaturmätare i bilen som visar om något är galet med kylningen. Risken är liten m.a.o. att motorn skadas, så varför inte. jag tror inte att det händer nåt, troligen så funkar den helt ok. lycka till!

2 624 Inlägg
17 mars 2011
ElZorro skrev:
martinn skrev:

Jag skulle använda dem. Du har en temperaturmätare i bilen som visar om något är galet med kylningen. Risken är liten m.a.o. att motorn skadas, så varför inte. jag tror inte att det händer nåt, troligen så funkar den helt ok. lycka till!

Ahjo det har jag. tänkte bara om den håller jättemycket mindre än en vanlig pump? men efter lite googling verkar dom hålla OK kvalite smile jo att motorn skadas är ju obefintlig sålänge man håller koll på tempmätaren om pumpen dör. smile
Senast redigerat av martinn (17 mars 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 mars 2011
CarpeDiem skrev:
Glimbrink skrev:
CarpeDiem skrev:

kan du säga varför?

Om du läser artikeln ser du en jävligt dum sak med den. Man har jämfört billiga batterier med låg Ah med dyra batterier med hög Ah för att få de resultat man vill.

Man har använt ett Biltema-batteri med en kapacitet på 62 Ah samtidigt som testvinnaren har 85 Ah och flera andra ligger över 80 Ah. Det är knappast en rättvis jämförelse. Batteriets kapacitet (Ah) påverkar nämligen direkt saker såsom kallstartsförmåga och upprepade starter.

Visa mig ett test där Biltemas 80 Ah batteri presterar lika dåligt...

3 235 Inlägg
17 mars 2011
Klart är priset viktigt i sådana tillfällen. Om vi säger att det kostar 6000 kr på mekonomen, men 3000 på Biltema så välger jag det sistnämnda. Om det skiljer bara 200 kr köper jag kanske på Mekonomen.

Personligen har jag köpt massa grejer på biltema, både verktyg, tillbehör och reservdelar, och väldigt, väldigt sällan haft problem med grejerna. Och när jag hade problem drog jag tillbaka och bytte, eller fick pengarna tillbaka.

Glidarn
408 Inlägg
17 mars 2011
Kör biltema d skulle jag gjort.

(obrut)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 mars 2011
När man ska köpa bildelar så kan man ju ta med bilens livslängd i perspektivet. Jag köpte tex biltemas billigaste kina-kamrem till en 745 jag hade, men den hade gått 39000 och redan överlevt ett haveri. Om jag ska köpa ett hjullager till en 35000-mila bil så duger ju vilken skit som helst, risken är ju stor att bilen är slut före lagret även om det bara är hälften så bra som orginalet.
Ska jag däremot ha grejor till en fin bil som jag tänkt ha länge så köper jag kända varumärken, kanske inte alltid så mycket bättre men jag vet att den inte är sämre än biltemas smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

46 Inlägg
29 mars 2011
jag köpte en vattenpump till min 244 -88 från biltema och den håller även idag 4 år senare

Det vet man inte förns efteråt ?!

Sök