3361
Sök

Mitsubishi galant gdi-00 svårtstartad, varstopp vid 4000rpm hjälp!!

12 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej har en mitsubishi galant gdi-oo som började krångla det jag har gjort är: plocka bort insug mm och sotat ur,  bytt lamba sond, databox, lagat hål i avgassystem, bytt spjälhus, bytt värmpetemp givare, datat testat bilen 2 ggr är alla möjliga olika data fel ex visar att motorn är jätte kall fast den inte är det. plus fel på dom delar som jag bytt,  bilen går men är enormt svårtstartad men när den väll startar går den bra o har full kraft förutom att tomgången är lite hög plus att det slår ifrån på varven vid 4000rpm. nån som vet vad som är fel. har kollat lite i papprerna från sista data testet med gammla databoxen det är jordfel till massa punkter ex spjällhus mm och vad jag har hört så går det jordning via databoxen så jag köpte en annan databox på laga  men den funkar inte alls med den nya boxen. vet nån om man lär installera den via dator eller hur gör man . ?
Senast redigerat av erik540 (20 februari 2011)

4 163 Inlägg
20 februari 2011
#2
En trasig bensinpump kan göra att den inte varvar över 4000 och är väldigt svårstartad. Men det förklarar iofs inte tomgången. Kan det vara så att den har gått in i ett "limp home" läge kanske?


12 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#3
a precis tänkte också på det men den låter bra pumpen så kan inte vara det. limp home hmm vad är det ?

4 163 Inlägg
20 februari 2011
#4
Limp home läge är ifall bilen får något motorproblem lr liknande så ställer den om mjukvaran i bilen till ett "halta hem läge" du får kanske inget laddtryck på turbon om du har det och den tillåter kanske inte att du varvar bilen hårt.

Detkan allt vara pumpen ändå fastän den låter, Plocka loss slangen till fuelrailen och se hur mkt bensin som kommer fram när du vrider runt nyckeln.

Kolla så du har stark gnista på tändstiften och prova hur den startar med startgas.


12 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#5
okey. det ska jag kolla upp. hoppas jag får fart på den. tack för snabbt svar.

3 Inlägg
24 april 2013
#6
Måste fråga om Erik om du fick ordning på detta problem för jag har en mitsu som har exakt samma problem, jag har bytt båda bensin pumparna på bilen en i tanken och en högtrycks pump vid motorns sida. Jag började även med att byta spjäll huset till ett renoverat.

12 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#7
hej a det fick jag på gdi motorerna så sotar insuget igen fick information att man ska vartannat år blästra insuget med valnötsskal jag själv plocka bort insuget hällde i bensin och tände på på så sätt försvann det mesta ,, så som svar till dig kolla insuget samt så finns det en uppgradering på spjällhuset då det gammla brukar krångla.

3 Inlägg
25 april 2013
#8
ok tack för snabbt svar smile Jasså så insuget sotar o får problem också så som spjäll huset brukar kunna få?


Sök