3280
Sök

Volvo 245 GLT B230F Startar inte! *Problem Löst*

22 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena. Som rubriken lyder så startar inte min bil.

Årsmodell : -91    2,4LH (Tror jag)

Allt började med att jag skulle åka till verkstaden i fredags (18/2) för att montera ett nytt avgassystem.  När jag skulle dit så startade bilen perfekt och så, men efter jag monterat systemet och skulle hem så var bensinpumpen stendöd.  Det var en halvsats så har bara varit baktill på bilen och donat.

Tidigare problem : Jag har haft något glappt med bensinpumpen innan så jag fått stänga av & på tändningen ett par gånger innan pumpen surrat igång. Det problemet löste jag aldrig så kanske har det som orsakade glappet dött helt och hållet nu.


Det jag gjort nu i helgen : Bytt pumprelä. Kollat säkringar, och kollat ström vid alla säkringar samt relät och bensinpumpen.

Jag hade ström på alla säkringar utom Nr 4 (Förpump)
Hade heller ingen ström fram till pumpen. Jag kunde heller inte tvångsköra pumpen från reläsockeln. Dock om jag drog ström från batteriet.

Jag har heller ingen gnista längre. Har bytt Vevaxelgivaren, men det hjlälpte inte heller.

Felsökningsdosan fungerar heller inte, den fungerade i somras då jag var där å kikade lite på den.

Jag kan ha glömt att nämna något men det är isåfall bara att fråga, All hjälp uppskattas då det är JÄVLIGT kallt att stå å felsöka häcken i 8 minus big_smile Jag är heller ingen höjdare på bilar. bara hållt på å smådonat lite i några månader.

Tack på förhand / S


Problemet löst :

Det var så enkelt att detta glapp som var vid sopparelät var inte i den kabelstam jag trodde först utan en kontakt som förgrenade dom bakom mittkonsollen som hade åkt ut halvvägs så den fick inte redig kontakt. Ett lätt problem som endå kostade mycket arbete.
Senast redigerat av WayMan (26 februari 2011)

21 761 Inlägg
20 februari 2011
#2
Visst är det LH2.4 som insprutningssystem på den bilen?
Klickade det i relät när du försökte tvångsköra pumpen vid reläsockeln?

Att det inte fanns spänning på säkring 4 borde bero på att pumprelät inte drog, enligt ett elschema i Haynes bok så ska ena utgången på relät (nr 5) gå till säkring 4 och förörja båda pumparna. Huvudpumpen får spänning före säkringen och tankpumpen får spänning efter säkringen.

Säkring 6 ska ge matningsspänning till pumprelät, finns det spänning på säkring 6 så bör även relät ha spänning på ingång nr 3 och då ska det funka att bygla till utgång nr 5 så att pumparna går.

Att felsökningsdosan inte fungerar verkar ju skumt, men undrar om det inte kan ha samband med att du ibland även får vrida på/av tändningen några gånger för att pumpen skulle fungera. Dosan får bla spänning från tändlåset.

Andra får ge bättre råd, jag har inte haft Volvo med LH-Jetronic. smile

1 008 Inlägg
21 februari 2011
#3
Det är helt klart Huvudsäkring/bränslepumpssäkring i motorutrymmet som skall du kolla på.
Säkringen sitter ovanför batteriet mot skärmen på skenan intill stegrelä och matningsfördelningsdosan i en vit säkringshållare med 25A flatstiftssäkring i.
Väldigt vanligt att det blir ärg och oxiderat på både säkringen och i säkringshållaren av fukt o vatten som rinner ned.


22 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#4
Tackar för tipsen, fick tag på ett tändninglås idag som jag ska testa att byta. ska även kika den säkringen där. Hör av mig så fort jag kikat på dessa alternativ.

//S

1 008 Inlägg
21 februari 2011
#5
Eftersom du inte kunde tvångsköra pumparna så bör ju anslutning 30 på systemreläet ha stort spänningsfall eller vara helt strömlöst, och relät är avsäkrat med nämda ovannämda säkring.
Anledningen till att felkodsdosan inte fungerar är säkerligen för att styrboxarna är strömlösa då även dessa har sin konstantmantning via säkringen.


22 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#6
Jag har varit och tittat på bilen nu, Hittade inte den säkringen du pratade om , Hittade den svarta bryggan och ljusrelät- på den skenan som sitter på skärmen. Men inte denna säkringsdosa. Något annat ställe den kan sitta på ?

Testade även ett annat tändningslås utan resultat.

21 761 Inlägg
22 februari 2011
#7
Den säkringen ska bara finnas på bilar med LH2.2 vad jag vet, på LH2.4 ska det vara säkring 6 som försörjer pumprelät enligt elschemat i Haynes. smile

1 008 Inlägg
22 februari 2011
#8
Nejdå, den säkringen finns även på LH2.4 bilar..
Dock är jag lite kluven nu, du har nog rätt endå att det är säkring nr 6 som förser systemrelä/motorstyrning med matning, verkar som det ändrades någongång under modellåret 1991.

88B-90 Är däremot bergssäkert att säkringen sitter i maskinrummet (samt B230F 87-88 LH2.2)
Jag fick rota fram ett schema och glutta i jag också smile

Placeringen av säkringen i motorutrymet mot skärmen var en riktigt dum placering så antagligen därför de valde att flytta in säkringen till ordinare säkringsdosan igen på de tre sista årsmodellerna, det var just 91 som det börjades uppdateras en del i 240.



Så TS har kanske bara dålig kontakt på säkring nr 6?


22 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#9
Okej, det förklarar varför jag inte hittade den, Jag har ström på alla säkringar utom nr 4, Har ju 3 mil till bilen med ska dit imorgon igen och kika lite, uppdaterar efter jag plockat ner den lite till. men ni ska ha stort tack för den hjälp ni kommit med än så länge, det är ju svårt när man inte är på plats och kan titta själv.


En haynes bok ska köpas på fredag när kontot mättas lite mer , hehe

Återkommer ikväll / imorgon.

//S

22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#10
Hej igen, Nu har jag kikat lite på bilen igen. Jag har lyckats tvångsköra pumpen i tanken genom direktström på säkring nr 4.

Dock har jag även hittat ett glapp vid sopparelät. Drar jag i kabelstammen så försvinner strömmen till relät. Men har fortfarande ingen gnista.

Testade tvångsköra båda pumparna från batteriet samt direktström på tändspolen, men det hjälpte inte heller.

Läste någonstans om att hallgivaren kunde spöka? Men sitter det hallgivare på min eftersom jag har vevaxelgivare?

Nu har jag tyvärr slut på idéer och funderar på att snart mosa ner bilen i delar och sälja den bit för bit tills den försvinner för gott.

21 761 Inlägg
24 februari 2011
#11
Jag tror att problemet åtminstone delvis beror på att det inte kommer spänning ut från pumprelät, då hjälper det heller inte att tvångsmata pumparna+tändspolen. Relät har två utgångar, ena går till säkring 4 (som alltså ger spänning till pumparna) och andra utgången ger spänning till styrboxen för bränslet.

Kommer det ingen spänning från relät till styrboxen så är det rimligtvis en eller flera saker som inte fungerar, vilka vet jag dock inte. Sedan är det dessutom någon sorts förbindelse mellan bränslestyrboxen och tändningsstyrboxen, då är det logiskt att även tändningen påverkas av spänningsbortfallet. smile

Mer kan jag inte komma på, har ju inte pysslat med den typen av insprutning.

22 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#12
El som el.. Allt är lika krångligt, men detta system som dom byggt på denna modell verkar ju helt taget ur en labyrint.

Men det är väl ett simpelt fel om man väl kommer på de, men ska börja riva lite i kabelstammen till relät där jag upptäckte att det glappade idag. Men det får bli först på lördag. Uppdaterar även tråden om vad som hänt osv osv..

Haynesbok köps även in på lördag då blir det kanske lite lättare att klämma åt problemet.

//S

456 Inlägg
24 februari 2011
#13
Är det inte så att (gissar lite nu för jag har inte orken att leta upp fakta) att bränslepumpsrelät får signal från styrboxen?

Och den signalen skickas inte ut förrän boxen känner av att motorn går runt, är väl en säkerhetsgrej för att om man krockar eller kör av ordentligt så ska bränslepumparna stoppa om motorn stoppar så dom inte fortsätter att pumpa ut bränsle som då kan orsaka en rejäl brand.

Eftersom du inte har gnista så kan det ju va "hall" givaren dvs givaren på svänghjulet som spökar kanske? eller dålig kontakt i nån koppling till den?

growing old is mandatory growing up is optional

22 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#14
Jag misstänker något med boxen med, hittade ett glapp i kabelstammen till relät.. Givaren på svänghjulet bytte jag nästan direkt, men ska testa ifall det kan vara något fel i kablarna som går där med.



Uppdaterar på lördag efter nästa koll .. Tack så länge för alla tips ..




//S

79 Inlägg
25 februari 2011
#15
kolla så att alla jord flätor sitter som dom ska jag hade samma problem på min 240 gnistan försvann soppapumpen gick inte och att diagnosuttaget inte funkade felet var så enkelt som jordflätan mellan växellåda och kaross


22 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#16
OKej, det ska jag genast kolla, tack för tipset.

1 008 Inlägg
25 februari 2011
#17
Känns ju som TS har hittat felet att det är glappt,  har du kollat det vita 12? poliga kontaktstycket  som sitter till vänster om boxarna som ansluter motorstyrningen mot bilen?
Kolla så inga kablar/stift är lösa eller skadade i kontakten.


22 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#18
Jaha problemet löst, hittade en kontakt som förgrenar kabelstammen till sopparelät som hade åkt ut lite så den fick inte redigt med kontakt. Tryckte in den och bilen hoppade igång.

Tack alla för tipsen ni gav mig.

15 Inlägg
16 maj 2013
#19
Hur kom du åt den kontakten som det hade blivit glapp i? Hur mycket måste man montera isär för att komma åt?

1 008 Inlägg
16 maj 2013
#20
Man kommer åt kontaktstycket genom att ta bort ljuddämpningsmattan under handskfacket.



Sök