3297
Sök

HKS dump PROBLEM

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, har nyss köpt en hks dump (kopia) och satt i bilen men den är öppen hela tiden, håller man handen framför så blåser det ut luft som satan, har testat att ställa den men fortfarande samma problem, kopplade bort vacum slangen på den och då stängde den, men då öppnar den ju direkt laddtrycket kommer ist

Borde inte vara att det är en kopia för jag känner många som kör/kört med sådan och det funkar utmärkt :S

Tacksam för snabba svar!

MVH


360 Inlägg
20 februari 2011
#2
Sitter den på din 740 diesel? :S


4 Inlägg
Adrenaline Junkie
264 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#4
Selleen skrev:
Sitter den på din 740 diesel? :S

trodde man skulle förstå att den såklart inte sitter på en diesel men som jocke säger så sitter den på en b230fk smile


White Lable
35 Inlägg
20 februari 2011
#5
Inte tillräckligt hård fjäder?

Menar att du måste spänna den;)
Senast redigerat av Musto (20 februari 2011)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#6
Musto skrev:
Inte tillräckligt hård fjäder?

borde det ju vara är en hks och jag laddar inte mer än 0.7 nu :S har provat ställt den så hårt de går med men


360 Inlägg
20 februari 2011
#7
Diss skrev:
Selleen skrev:
Sitter den på din 740 diesel? :S

trodde man skulle förstå att den såklart inte sitter på en diesel men som jocke säger så sitter den på en b230fk smile

Haha tänkte väl, men lite svårt när man inte vet vad för bil det handlar om. "Trodde man skulle förstå" är lite svårt när jag aldrig sett dig eller din bil innan.

Har du vakumet kopplat på plenumet? Dumpen precis innan plenumet?


2 014 Inlägg
20 februari 2011
#8
Lite väl grundläggande fråga kanske, men är den monterad på rätt plats?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

White Lable
35 Inlägg
20 februari 2011
#9
Ventilen ska vara stängd då motorn har stort vakuum = går på tomgång och motorbromsas (om den inte är stängd ska fjäder spännas hårdare/bytas till hårdarefjäder eller shimsas med bricka)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#10
Selleen skrev:
Diss skrev:
Selleen skrev:
Sitter den på din 740 diesel? :S

trodde man skulle förstå att den såklart inte sitter på en diesel men som jocke säger så sitter den på en b230fk smile

Haha tänkte väl, men lite svårt när man inte vet vad för bil det handlar om. "Trodde man skulle förstå" är lite svårt när jag aldrig sett dig eller din bil innan.

Har du vakumet kopplat på plenumet? Dumpen precis innan plenumet?

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja


Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
#11
Diss skrev:
Selleen skrev:
Diss skrev:

trodde man skulle förstå att den såklart inte sitter på en diesel men som jocke säger så sitter den på en b230fk smile

Haha tänkte väl, men lite svårt när man inte vet vad för bil det handlar om. "Trodde man skulle förstå" är lite svårt när jag aldrig sett dig eller din bil innan.

Har du vakumet kopplat på plenumet? Dumpen precis innan plenumet?

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

att du spar på turbon istället för spjälet?

Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

360 Inlägg
21 februari 2011
#12
Diss skrev:
Selleen skrev:
Diss skrev:

trodde man skulle förstå att den såklart inte sitter på en diesel men som jocke säger så sitter den på en b230fk smile

Haha tänkte väl, men lite svårt när man inte vet vad för bil det handlar om. "Trodde man skulle förstå" är lite svårt när jag aldrig sett dig eller din bil innan.

Har du vakumet kopplat på plenumet? Dumpen precis innan plenumet?

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja

Okej låter som något fabrikationsfel på membranet eller något, Plocka isär den och kolla så allt sitter rätt.


360 Inlägg
21 februari 2011
#13
LocKtar skrev:
Diss skrev:
Selleen skrev:

Haha tänkte väl, men lite svårt när man inte vet vad för bil det handlar om. "Trodde man skulle förstå" är lite svårt när jag aldrig sett dig eller din bil innan.

Har du vakumet kopplat på plenumet? Dumpen precis innan plenumet?

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

att du spar på turbon istället för spjälet?

Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Dom flesta vill ha dumpen så nära spjället som möjligt. Få ut luften som turbon trycker studsar mot spjället när det stängs snabbt. Om du har dumpen vid turbon alltså innan IC'n så måste ju luften som går på andra sidan intercoolern mot plenumet ta bakvägen tillbaka? Det borde motverka flödet. Eller tänker jag helt fel ? smile


Kanske lite offtopic men


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#14
Selleen skrev:
LocKtar skrev:
Diss skrev:

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

att du spar på turbon istället för spjälet?

Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Dom flesta vill ha dumpen så nära spjället som möjligt. Få ut luften som turbon trycker studsar mot spjället när det stängs snabbt. Om du har dumpen vid turbon alltså innan IC'n så måste ju luften som går på andra sidan intercoolern mot plenumet ta bakvägen tillbaka? Det borde motverka flödet. Eller tänker jag helt fel ? smile


Kanske lite offtopic men

det kanske stämmer , orkar inte tänka nu smile men hursomhelst så är den är den öppen sad


Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
#15
Selleen skrev:
LocKtar skrev:
Diss skrev:

Dumpen sitter på tryckröret vid turbon då jag anser att det är bättre att spara på turbon ist för gaspjället då det är orginal spjäll på den än smile vacumet är från insuget ja

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

att du spar på turbon istället för spjälet?

Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Dom flesta vill ha dumpen så nära spjället som möjligt. Få ut luften som turbon trycker studsar mot spjället när det stängs snabbt. Om du har dumpen vid turbon alltså innan IC'n så måste ju luften som går på andra sidan intercoolern mot plenumet ta bakvägen tillbaka? Det borde motverka flödet. Eller tänker jag helt fel ? smile


Kanske lite offtopic men

Heh, minns för länge sen en diskussion om exakt samma fråga, varför man vill sätta dumpen på olika ställen.. Kom fram till att det inte spelar någon som helst roll, för luften evakueras på milisekunden endå, det skulle varken ge eller ta att sätta den på nån speciell plats.. Va väldigt länge sen jag läste detta, men tror det va nåt sånt dom kom fram till=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#16
LocKtar skrev:
Selleen skrev:
LocKtar skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

att du spar på turbon istället för spjälet?

Luften evakueras väl exakt på samma sätt, även fall dumpen sitter på avgassidan? spelar med andra ord ingen roll vart du sätter dumpen, även fall folk helst skulle sätta den nån dm från insuget, är ju så olika det där=)

Dom flesta vill ha dumpen så nära spjället som möjligt. Få ut luften som turbon trycker studsar mot spjället när det stängs snabbt. Om du har dumpen vid turbon alltså innan IC'n så måste ju luften som går på andra sidan intercoolern mot plenumet ta bakvägen tillbaka? Det borde motverka flödet. Eller tänker jag helt fel ? smile


Kanske lite offtopic men

Heh, minns för länge sen en diskussion om exakt samma fråga, varför man vill sätta dumpen på olika ställen.. Kom fram till att det inte spelar någon som helst roll, för luften evakueras på milisekunden endå, det skulle varken ge eller ta att sätta den på nån speciell plats.. Va väldigt länge sen jag läste detta, men tror det va nåt sånt dom kom fram till=)

hehe ok smile ah just nu skiter jag i dom små marginalerna vill att de ska gå å köra bilen ist tongue


Herr
1 722 Inlägg
21 februari 2011
#17
Diss skrev:
LocKtar skrev:
Selleen skrev:

Dom flesta vill ha dumpen så nära spjället som möjligt. Få ut luften som turbon trycker studsar mot spjället när det stängs snabbt. Om du har dumpen vid turbon alltså innan IC'n så måste ju luften som går på andra sidan intercoolern mot plenumet ta bakvägen tillbaka? Det borde motverka flödet. Eller tänker jag helt fel ? smile


Kanske lite offtopic men

Heh, minns för länge sen en diskussion om exakt samma fråga, varför man vill sätta dumpen på olika ställen.. Kom fram till att det inte spelar någon som helst roll, för luften evakueras på milisekunden endå, det skulle varken ge eller ta att sätta den på nån speciell plats.. Va väldigt länge sen jag läste detta, men tror det va nåt sånt dom kom fram till=)

hehe ok smile ah just nu skiter jag i dom små marginalerna vill att de ska gå å köra bilen ist tongue

helt rätt! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

87 Inlägg
21 februari 2011
#18
brorsan köpte en kopia, och den va öppen hur han än gjorde men han lämna tillbaks den och fick en ny hks kopia dump som funkade klockrent smile kina saker funkar inte alltid smile hade samma problem på min xs dump oxå, lämna tillbaks och fick en ny som funka bra smile

Biltokig
310 Inlägg
21 februari 2011
#19
sitter det ens någon fjäder i den?? öppnar den vi tomgång så borde den ju vara av eller något...

Harè bra

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 februari 2011
#20
ola_volvo skrev:
sitter det ens någon fjäder i den?? öppnar den vi tomgång så borde den ju vara av eller något...

Det är vanligt att dumpventiler är öppna vid tomgång. Du har ju undertryck i systemet och då skall ventilen öppna, helt i sin ordning. Allt som oftast så fyller inte dumpen sin uppgift om man  spänner den så hårt att den är stängd vid tomgång. Du kommer då få "supraljudet" när du släpper gasen vid låga laddtryck och bara få "visselpipan" vid högre laddtryck, vilket är fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök