M_Broberg skrev:
Juvakka skrev:
Kan även passa på att fråga en sak som inte har med bilen att göra nåt direkt. Vid stcs banträffar, vad gäller då med bankörning och hela det? Måste man ha nån licens för att få köra och vad kostar det att vara med och köra?
Sen så tänkte jag även höra hur det fungerar med försäkringen när jag har reggat bilen, kommer det lösa sig på nåt sätt eller måste jag samma dag som den reggas ringa in och snacka med försäkringsbolaget så att jag får rätt typ av försäkring på bilen?
Rekomenderar dig att läsa och fråga på STCS eminenta forum
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=134919Men kort sagt kostar det flat 300 kroner per år och inget extra, körningen körs inte som tävling (inte tillåtet att jämföra tider eller publicera på forumet) och hamnar då inom lagen för vägtrafik när det kommer till försäkring, du kör helt enkelt på din vanliga trafikförsäkring.
Ang ersättning vid skada osv brukar det strula (finns undantag) ju dummare bolag du har desto svårare kommer du ha att få pengar om du ens får ut några av någon.
Bäst är helt klart att vara uppmärksam och följa reglerna. avåkning tenderar att inte skrota bilen då avåkningszoner finns.
Sen ang försäkring så kör du en og900, allt över halvförsäkring är slöseri med pengar då du kommer få mycket mindre för bilen än vad den är värd (bara en gammal saab ju) har hört 6000 spänn för en i16 för några år sedan.. (inlösning då)
Så enda gången du behöver försäkringen är vid krock med anann bil, och det e ganska lätt att undvika. kör nån annan in i dig e det deras huvudvärk.
Hoppas det hjälper lite, men man ska klart vara medveten om riskerna med bankörning med STCS, det är snuskigt billigt men är lite halv shady försäkringsmässigt. Dock har jag hört massa skit om banförsäkringar som tecknats via Folksam så det e tricky. bäst är att inte köra in i nån och laga sin bil sj om nått skiter sig.
EDIT: osäker om det framgick, men licens krävs alltså inte.