3905
Sök

Hur kan jag se om fälgar är äkta eller inte?

18 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena.
som rubriken lyder.
Hur kan jag se om fälgar är äkta eller inte?

har hittat ett par fälgar som jag funderar på att köpa för ett väldigt bra pris.
men jag vet inte om dom är äkta eller inte som sagt:S
någon so vet hur man kan se det?
o man nu kan det?

Tack å hej / Emil

122 Inlägg
21 februari 2011
#2
Om de är runda och man kan fästa gummi på dem så är det garanterat "äkta" fälgar!


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
21 februari 2011
#3
Vad är det för fälgar?

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

18 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#4
_Norrland_ skrev:
Vad är det för fälgar?

Audi rs4 fälgar

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
21 februari 2011
#5
Är det äkta fälgar från en RS4 så är det helt fel ET på en A4...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

18 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#6
Ulf_W skrev:
Är det äkta fälgar från en RS4 så är det helt fel ET på en A4...

va e ET?

Game On!
244 Inlägg
25 februari 2011
#8
nae men ett lite mer vettigt svar :

Offset/Inpressning (ET):

Offset är distansen från fälgens anläggningsyta till mitten av fälgen. Offset kan vara av tre olika typer.

Noll offset: Anläggningsytan är jämt med mitten av fälgen.

Positivt offset: Anläggningsytan är mer mot framsidan av fälgen. Positiv kompenserad fälg är  vanligt förkommande på framhjulsdrivna bilar och nyare bakhjuldrivna bilar.

Negativ offset: Anläggningsytan är mer mot insidan av fälgen, fälgar med bred kant är typiskt för en negativ offset.

Om offset på fälgen inte är rätt för bilen kan köregenkaperna påverkas avsevärt. När bredden på fälgen förändras så förändras även offset. Om offset skulle vara detsamma när man väljer en bredare fälg, skulle den pålagda bredden delas lika på inner och yttersida För de flesta bilar blir inte det korrekt och det kan i sin tur medföra problem. Därför är det extra viktigt att du vänder dig till en kunnig verkstad när du köper bredare fälgar.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 februari 2011
#9
A4    - ET45
RS4  - ET20

Ganska stor skillnad, så om dom nya fälgarna är lika breda som dom gamla så kommer fälgen hamna ca 2cm längre ut än vanligt.
Senast redigerat av LeafBox (25 februari 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

35 Inlägg
26 februari 2011
#10
Äkta Audi fälg har Audi inpressning på insidan fälgen.
Troligtvis är inte lackad utan är i aluminium färg.
Är den skadad, så är skadan i samma färg som resten, typ ofärgad.
Den ska inte vara billig heller.


4 767 Inlägg
26 februari 2011
#11
Borde det inte finnas någon form av audi-stämpel innuti dem också?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

35 Inlägg
26 februari 2011
#12
Erick skrev:
Borde det inte finnas någon form av audi-stämpel innuti dem också?

Precis det jag menar.
Det ska det göra.


12 086 Inlägg
27 februari 2011
#13
Min bror har några RS4 (S4?) fälgar, 17" med ET 54.. de passar inte på A4 utan spacers.

Det står Audi bakpå fälgen om de är äkta Audifälgar.

327 Inlägg
27 februari 2011
#14
Du ser på 100 meters avtsånd om det är platta replikor eller djupa orginal.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 februari 2011
#15
JapMax skrev:
Min bror har några RS4 (S4?) fälgar, 17" med ET 54.. de passar inte på A4 utan spacers.

Det står Audi bakpå fälgen om de är äkta Audifälgar.

Orginalfälgar med ET 54 måste vara till A3 eller möjligen TT.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

283 Inlägg
27 februari 2011
#16
kolla vikten på fälgarna?



Sök