2236
Sök

Motorproblem Saab 900 2,0T 1997 HJÄLP :( ((LÖST PROBLEMET :D ))

36 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har en Saab 900 2,0T 1997 som snart gått 33000 mil utan bekymmer lite smågrejer bara men nu kommer ett problem. Det är så att motorn viner när man rusar motorn till ca 1800 varv/min. Vad tror ni det kan bero på, jag har bytt luftfilter, olja och filter och tändstift. Kört på fullgas och inga ryckningar förekom och ingen rök kom. Kan man tro att drivremmen måste byta eller kan det vara kamkedjan? Tacksam för snabbt svar.

EDIT: Motorn är helt original och inget trim finns!
Senast redigerat av DanSaab (24 mars 2011)

36 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#2
Vill tillägga att jag ska felsöka idag för att se vad som är problemet. Återkommer senare.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
25 februari 2011
#3
Hej! Den verkar otroligt fin för att ha gått så långt!
Du är nog inne på rätt spår med multiremmen. Jag skulle göra en service på den och byta alla hjul, främst de små som inte driver något.
Gissar på att du har en gamla varianten där remmen går ner som ett V precis där vid luftburken. Det finns en kortare rem där man tar bort detta hjul som annars kan bråka. Den andra boven brukar vara det bakre längst upp, ovanför spännaren.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

36 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#4
Bytte drivrem men det hjälpte inte sad Ska man gissa att det är kamkedjebyte som gäller nu då??

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
13 mars 2011
#5
Bytte du hjulen som jag skrev?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

36 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#6
Japp alla mindre hjul byttes, köpte repsatsen på speedparts.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
13 mars 2011
#7
Okej.

Enklast nu är att du kränger av remmen och snurrar på alla resterande hjul. Vattenpumpshjulet brukar ge med sig. Fast du kan ju också låta någon kunnig lyssna på ljudet alt filma och lägga upp här.

Om du ändå krängt av remmen så pröva att starta bilen utan remmen på. Låter det fortfarande så är det något annat. (Vattenpumpen snurrar inte när remmen är av, så det blir inte någon långvarig körning)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

331 Inlägg
13 mars 2011
#8
Jag har ett liknande fel... Remmen och alla hjul bytes.. Om du har kört motorn i ca 30 min och sedan stannar på tomgång kan man höra ett litet tickande ljud... låter från remmen tycker jag som... Någon sa att remmen kunda vara " för hårt spännd" men är inte den självspännande?

Fin bil smile har också en röd 900 turbo smilesmile


36 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#9

Snål gnällspik
402 Inlägg
13 mars 2011
#10
På min volvo viner styrservopumpen. Låter ibland och tystnar när den blir varm. (Ny inköpt och ska bytas när vädret blir bättre.)
Senast redigerat av perzy (13 mars 2011)

Volvo S80 2,9.

1 298 Inlägg
13 mars 2011
#11
Svårt att bedöma vart ljudet kommer från på filmen men kamkedjan låter inte riktigt så. Tycker det låter mer som något hjul på drivremmen som ni varit inne på tidigare här. Ta av remmen och starta bilen en liten stund utan, det är inga problem om du inte har igång den för länge. Har varit med om att generatorn och vattenpumpen fört oväsen på dessa motorer tidigare så det är inte att utesluta. smile

Angående kamkedjan så kan du någorlunda enkelt kolla upp om det är dags att byta genom att skruva ut en spännare som sitter på baksidan av blocket. Innan för översta remhjulet.

Såhär ser den ut när den är utskruvad. Man mäter hur långt ut "pinnen" har gått med skjutmått. Innermåttet alltså. Saab rekomenderar byte vid 15mm men spännaren bottnar först vid 19-20mm nånstans.

http://img228.imageshack.us/img228/1310/dsc00063tv.jpg

När du ska ta ut spännaren så lossnar du först den lilla skruven som ligger brevid, då får du ut fjädern och en liten plastpinne som håller  fjädern rak. Sen tar du en 27mm hylsa om jag inte minns fel så du får ut själva spännaren. När du monterar tillbaka spännaren så skall den alltid nollställas. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

36 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#12
Varit mycket seg med uppdateringar, men problemet har löst sig!! Fick byta vaccumslangar, slangar till bränsletrycksregulatorn och dumpventilen smile Nu går bilen fint igen big_smile

Fick kamkedjan mätt och den har 3mm kvar innan den måste bytas, ska även se hur balansaxelkedjan är=är den kass så plockar jag bort skiten istället och kör utan!

1 298 Inlägg
24 mars 2011
#13
DanSaab skrev:
Varit mycket seg med uppdateringar, men problemet har löst sig!! Fick byta vaccumslangar, slangar till bränsletrycksregulatorn och dumpventilen smile Nu går bilen fint igen big_smile

Fick kamkedjan mätt och den har 3mm kvar innan den måste bytas, ska även se hur balansaxelkedjan är=är den kass så plockar jag bort skiten istället och kör utan!

Okej de var ju skönt de iallafall. Men balansaxelkedjan kan du såvitt jag vet inte kolla utan att plocka loss kamkåpan och lossa motorn en aning.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

331 Inlägg
26 mars 2011
#14
Vart sitter bränsletrycksregulatorn på 900 ?


36 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#15
david850 skrev:
Vart sitter bränsletrycksregulatorn på 900 ?

Ta loss plastkåpan/locket ovanför oljelocket och sen hittar du massa slangar inklusive gasspjäll. Det var en kille i Trollhättan som bytte lite slangar åt mig. Exakt vet jag inte var den sitter men kan kolla om jag hittar nånting i Haynes Gör Det Själv boken smile Ska senare ta en bild på de gamla slangarna så kan du och alla andra som läser denna tråden se hur de ser ut.

36 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#16
Pendulum skrev:
DanSaab skrev:
Varit mycket seg med uppdateringar, men problemet har löst sig!! Fick byta vaccumslangar, slangar till bränsletrycksregulatorn och dumpventilen smile Nu går bilen fint igen big_smile

Fick kamkedjan mätt och den har 3mm kvar innan den måste bytas, ska även se hur balansaxelkedjan är=är den kass så plockar jag bort skiten istället och kör utan!

Okej de var ju skönt de iallafall. Men balansaxelkedjan kan du såvitt jag vet inte kolla utan att plocka loss kamkåpan och lossa motorn en aning.

En kille som jobbar på Saab i Trollhättan sa att man måste ta bort oljetråger bland annat och så vidare, jag ska åka till honom igen någon helg så tittar han närmare på det, såna människor som han behövs verkligen faktiskt, han fixar massa grejer billigt dessutom smile


Sök