sisu1986 skrev:
oki..men om lamban e sönder så borde väl motorlampan lysa?
lampan lyser när strömen e på o släcks när bilen startas så den borde funka..
men såg på bes att det va litet läckage i avgasröret strax efter sista dämparen..
hur kan man lättast mäta lamban?
mvh
problemet är att lambdan inte alltid dör helt utan det är som tändstiften den behövs bytas ibland
säger inte att det är 100% säkert att det är lambdan som knasar men det kan vara det
börjar den missvisa kan styrboxen tro att den har lambda 1 som den ska ha stämmer detta inte så resulterar det i att både co och hc kommer dra iväg
och troligen hamna vid den nivån som du har
bästa rådet ang mätning av sonden är att söka lite på lambda så borde du troligen hitta väldigt bra info
betydligt mycket bättre än vad jag kan ge
om du har en annan lambda sond liggande kan man bara smäcka dit den för att testa
men dumnt att slanta ut dom pengarna en ny kostar ifall det inte fungerar
hade "lite" problem med min 855turbo jag hade förut där co2500 pendlade
eftersom jag hade till gång till en likdan mätare som bilprovningen har så testade jag att byta lite delar
eftersom jag har ett rätt stort lager med bra ha grejer
och när jag testade min orginal lambda som satt när jag köpte bilen ändrades värdet till det sämre och det var det enda jag gjort
så där märkte man hur skicket på lambdan spelar in