3160
Sök

"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#61
tror jag bestämt mig. blir för,odligen en opel X25XE motor (2.5 liters v6an i omegan) med tillhörande 5 växlad låda. smidigt för behöver itne göra adapterplatta till lådan i och med att den är bakhjulsdriven smile men fler tips är välkomna smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

162 Inlägg
27 februari 2011
#62
Hur mycket utrymme finns det annars på längden? BMW´s m50b20 är ju annars en rätt trevlig 6:a på 150hk som låter galet fint när man öppnar upp avgasystemet och låter den andas. Efter besikntin kan man ju ven byta till en 2,8 eller 3 litermaskin om man vill ha mer drag.


820 Inlägg
27 februari 2011
#63
Du har inte funderat på diesel?

MB OM606 eller OM603 så har du motorer som klarar besiktningen med råge och är hur lätta som helst att skrämma upp ganska bra, sen har dom ju ett riktigt härligt morr.

Eller en lite mer modern, D5252T(VAG-femman som sitter i Audi 100/A6 och 850/x70), den går att skrämma upp till ca 200hk utan några större bekymmer och närmare 400nm, drar 0.5. Den har 140hk original.
Para ihop den med en M90 från 940 Diesel och valfri Volvo-bakaxel så har du en härlig kärra sen smile

Om man säger

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 februari 2011
#64
Om man har kapital så kan man ju ha i Rover V8'an, adapter platta motorn till en Tremec T-56, och efter besiktningen bara hinka i en LS1 som är bolt-on på växellådan.

Lär bli lite hårresande att köra, men går helt klart att cruisa med normalt dessutom.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Trafikledare
563 Inlägg
27 februari 2011
#65
snygg_mange skrev:
rover 8 i bilen nu faktiskt. nån som skruvat nått med rover v8? hur är dom i kvalliten? finns de nån låda som passar rakt på, helst manuell

Finns ju manuella växellådor från Range Rover Classic, det borde gå att friställa dom från fördelningslådan...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#66
jon-as skrev:
Hur mycket utrymme finns det annars på längden? BMW´s m50b20 är ju annars en rätt trevlig 6:a på 150hk som låter galet fint när man öppnar upp avgasystemet och låter den andas. Efter besikntin kan man ju ven byta till en 2,8 eller 3 litermaskin om man vill ha mer drag.

ja har faktiskt funderat på dom. men tror de blir trångt på längden när låda o allt ska i. nu har i och för sig bmw ganska korta lådor väl? men bmw e inte uteslutet smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#67
Rinnegan skrev:
Om man har kapital så kan man ju ha i Rover V8'an, adapter platta motorn till en Tremec T-56, och efter besiktningen bara hinka i en LS1 som är bolt-on på växellådan.

Lär bli lite hårresande att köra, men går helt klart att cruisa med normalt dessutom.

de vore ju en dröm smile men nu finns tyvärr inte kapital till det. eller vad kostar en ls1? inte under 50 va?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#68
Panzar_Audi skrev:
Du har inte funderat på diesel?

MB OM606 eller OM603 så har du motorer som klarar besiktningen med råge och är hur lätta som helst att skrämma upp ganska bra, sen har dom ju ett riktigt härligt morr.

Eller en lite mer modern, D5252T(VAG-femman som sitter i Audi 100/A6 och 850/x70), den går att skrämma upp till ca 200hk utan några större bekymmer och närmare 400nm, drar 0.5. Den har 140hk original.
Para ihop den med en M90 från 940 Diesel och valfri Volvo-bakaxel så har du en härlig kärra sen smile

passare m90 på direkt? har funderat lite på disel tongue för tror inte de e några regler på vridet.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 februari 2011
#69
snygg_mange skrev:
de vore ju en dröm smile men nu finns tyvärr inte kapital till det. eller vad kostar en ls1? inte under 50 va?

Du hittar hur många som helst i USA som är turn-key ready med all elektronik till för mellan $1500 - $2000.

Alltså inte över 20 000kr.

Samt att alseryd här på garaget tar över containrar från USA ett par gånger per år, så det går ju att höra med han ifall det går att köpa plats i en av dem, så kommer man ju undan billigare än om man ska hålla på med FedEx och dylikt.
Senast redigerat av Rinnegan (27 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

162 Inlägg
27 februari 2011
#70
Nejnej. inte diesel i en så lätt och svängig bil wink du vill ha en motor med bra gasrespons och som är lite rapp när du ska ut på bana/konbana tongue


695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#71
Rinnegan skrev:
snygg_mange skrev:
de vore ju en dröm smile men nu finns tyvärr inte kapital till det. eller vad kostar en ls1? inte under 50 va?

Du hittar hur många som helst i USA som är turn-key ready med all elektronik till för mellan $1500 - $2000.

Alltså inte över 20 000kr.

Samt att alseryd här på garaget tar över containrar från USA ett par gånger per år, så det går ju att höra med han ifall det går att köpa plats i en av dem, så kommer man ju undan billigare än om man ska hålla på med FedEx och dylikt.

Hum...nu blev det här väldigt intressant tongue men vad säger dom på besiktningen året efter man bytt motor då?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

820 Inlägg
27 februari 2011
#72
snygg_mange skrev:
Panzar_Audi skrev:
Du har inte funderat på diesel?

MB OM606 eller OM603 så har du motorer som klarar besiktningen med råge och är hur lätta som helst att skrämma upp ganska bra, sen har dom ju ett riktigt härligt morr.

Eller en lite mer modern, D5252T(VAG-femman som sitter i Audi 100/A6 och 850/x70), den går att skrämma upp till ca 200hk utan några större bekymmer och närmare 400nm, drar 0.5. Den har 140hk original.
Para ihop den med en M90 från 940 Diesel och valfri Volvo-bakaxel så har du en härlig kärra sen smile

passare m90 på direkt? har funderat lite på disel tongue för tror inte de e några regler på vridet.

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

Om man säger

1 893 Inlägg
27 februari 2011
#73
Bullet--- skrev:
Själv skulle man valt F20C ifrån honda s2000. 2 liters motor med 240+ hk.

Håller med fullständigt!
240hkr = 160kW... Bilen måste mao väga in på ca 1070kg vid reg.bes.
Batterier väger ca 30kg styck... Bygg den med gott om plats för batterier, paralellkopla dem så du håller 12V.
Vill du köra bana, så är det bara att demontera alla batterier utom en... Kan bli riktigt kul bil. tongue
Batterier kan dessutom placeras så viktfördelningen blir optimal!


820 Inlägg
27 februari 2011
#74
jon-as skrev:
Nejnej. inte diesel i en så lätt och svängig bil wink du vill ha en motor med bra gasrespons och som är lite rapp när du ska ut på bana/konbana tongue

Varför skulle den inte kunna vara rapp och ha bra gasrespons med en dieselmotor? Med Vnt-agg och en bra mappningen så är nog responsen tämligen bra.

Om man säger

162 Inlägg
27 februari 2011
#75
Panzar_Audi skrev:
snygg_mange skrev:
Panzar_Audi skrev:
Du har inte funderat på diesel?

MB OM606 eller OM603 så har du motorer som klarar besiktningen med råge och är hur lätta som helst att skrämma upp ganska bra, sen har dom ju ett riktigt härligt morr.

Eller en lite mer modern, D5252T(VAG-femman som sitter i Audi 100/A6 och 850/x70), den går att skrämma upp till ca 200hk utan några större bekymmer och närmare 400nm, drar 0.5. Den har 140hk original.
Para ihop den med en M90 från 940 Diesel och valfri Volvo-bakaxel så har du en härlig kärra sen smile

passare m90 på direkt? har funderat lite på disel tongue för tror inte de e några regler på vridet.

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

Vilka dieselmotorer har bra gasrespons och är rappa?


695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#76
Kristian_V skrev:
Bullet--- skrev:
Själv skulle man valt F20C ifrån honda s2000. 2 liters motor med 240+ hk.

Håller med fullständigt!
240hkr = 160kW... Bilen måste mao väga in på ca 1070kg vid reg.bes.
Batterier väger ca 30kg styck... Bygg den med gott om plats för batterier, paralellkopla dem så du håller 12V.
Vill du köra bana, så är det bara att demontera alla batterier utom en... Kan bli riktigt kul bil. tongue
Batterier kan dessutom placeras så viktfördelningen blir optimal!

a de hade det ju. de e bara det att en s2000 motor kostar 40k o de e lite mycket

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#77
Panzar_Audi skrev:
snygg_mange skrev:
Panzar_Audi skrev:
Du har inte funderat på diesel?

MB OM606 eller OM603 så har du motorer som klarar besiktningen med råge och är hur lätta som helst att skrämma upp ganska bra, sen har dom ju ett riktigt härligt morr.

Eller en lite mer modern, D5252T(VAG-femman som sitter i Audi 100/A6 och 850/x70), den går att skrämma upp till ca 200hk utan några större bekymmer och närmare 400nm, drar 0.5. Den har 140hk original.
Para ihop den med en M90 från 940 Diesel och valfri Volvo-bakaxel så har du en härlig kärra sen smile

passare m90 på direkt? har funderat lite på disel tongue för tror inte de e några regler på vridet.

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

klart de går o få respons i dom smile en en svart pelare från sidan när man ger fullt e ju härligt de me;)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 februari 2011
#78
snygg_mange skrev:
Hum...nu blev det här väldigt intressant tongue men vad säger dom på besiktningen året efter man bytt motor då?

Tror inte de blir så glada eventuellt, såvidare du inte får någon som inte ser skillnad på motorerna. Skulle nog gissa att för säkerhets skull så borde man rycka ur den och lyfta i gamla Rovern om inte annat.

Fast ett ännu lättare sätt är ju att skaffa en 350cui V8'a ur en 75'as Camaro. 145hk i dem, dock så kan du falla på vridet på den pjäsen då det ligger på cirka 350nm, men då slipper du slita ur LS1 motorn då det är mycket lätt att fixa så dem ser nästan identiska ut. smile


Och det jag menade med att den blir lite hårresande att köra med då man har LS1'an är som sagt att då har du en pjäs som är försäkrad på 345hk/480nm, men 9 av 10 fall på dynotest så har det legat närmare 360 - 370hk och närmare 510nm i vrid. Otroligt trevliga maskiner som dessutom kan cruisas på under litern blandad trafik. smile
Senast redigerat av Rinnegan (27 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#79
Rinnegan skrev:
snygg_mange skrev:
Hum...nu blev det här väldigt intressant tongue men vad säger dom på besiktningen året efter man bytt motor då?

Tror inte de blir så glada eventuellt, såvidare du inte får någon som inte ser skillnad på motorerna. Skulle nog gissa att för säkerhets skull så borde man rycka ur den och lyfta i gamla Rovern om inte annat.

Fast ett ännu lättare sätt är ju att skaffa en 350cui V8'a ur en 75'as Camaro. 145hk i dem, dock så kan du falla på vridet på den pjäsen, men då slipper du slita ur LS1 motorn då det är mycket lätt att fixa så dem ser nästan identiska ut. smile

är det regler på vridmomentet?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

820 Inlägg
27 februari 2011
#80
jon-as skrev:
Panzar_Audi skrev:
snygg_mange skrev:

passare m90 på direkt? har funderat lite på disel tongue för tror inte de e några regler på vridet.

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

Vilka dieselmotorer har bra gasrespons och är rappa?

Min V70 med milda modifikationer har bättre respons än t.ex brorsans gamla 850 T5 enligt han själv, men så finns ju http://www.garaget.org/video/69696 t.ex, endast modifierad programvara och avgassystem.

Men det är klart, diesel är ju helt kass enligt alla som tittat för mycket på F&F........

Om man säger


Sök