3807
Sök

DLS basar VS. ?

1 129 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Palicuse skrev:
Jag har aldrig själv hört hur en hertz bas låter, men jag har hört av andra att det  är billiga basar som kan spela bra när man spelar högt med ett flertal av dom.

Ni som har hört mw 12or, vad är det för skillnad på dubbel o enkel magnets basen.

Hur lättdriven är den egentligen?. För det står att basen ska ha 400 watt rms o 600 watt max,(har för mig att rms watten är den watt som högtalaren ska ha) men eftersom mw12an bara finns mä singelspole så måste man isf ha ett rätt dyrt steg för att kunna driva basen även om man bryggar.

Basen måste inte ha rms-värdet. Det värdet säger ungefär vad basens talspole klarar av inann den brinner upp.

Jag har hört MW10an en del, och jag tycker det räcker ganska bra med 3-400wrms till en sån. Altså ett ganska billigt 2 kanlssteg borde räcka. sen är det oftast roligare med mer effekt, för du får bättre kontroll på basen då, om inte lasten är jättelåg.

Skillnaden mellan mw112 och mw12 har jag inte hört själv, men jag antar att mw12an tål aningen mer effekt och spelar lite mer kontrollerat när man pressar den, men det är bara vad jag tror.

MVH Theo

Själv så har ja ett ca12 än så länge så ja ä osäker på om jag kan få bra ljud i en mw12a lr om ja ska nöja mig men en w712 eftersom dom inte har 2 spolar så ja kan få ner ohmen.

Vad är det för skillnad mellan enkel o dubbel magnet på dessa basarna egentligen?.

6 851 Inlägg
30 juli 2006
Palicuse skrev:
Jag har aldrig själv hört hur en hertz bas låter, men jag har hört av andra att det  är billiga basar som kan spela bra när man spelar högt med ett flertal av dom.

Tja, billig och billig..det beror på vilken serie man ta och vad man tycker är billigt. Den HX 250D som jag kör med kostar 228.98e i tyskland.

Men jag skall inte säga att den är verken bättre eller sämre än DLS MW12 då jag inte lyssnat på den.
Men jag kan säga en sak, det är att lådan blir mindre till Hertz basen och det va ju en liten låda du ville ha..
Senast redigerat av Tiaz (30 juli 2006)

83 Inlägg
30 juli 2006
infinity kappa perfect

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

1 129 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
Jag får väl se vad man väljer för märke nästa gång, men denna gången så provar ja på dls.

Men ja har ett ca12 än så länge så ja ä osäker på om jag kan få bra ljud i en mw12a, utan borde sikta mot en w712 iställe. För det finns ju bara dubbla spolar på dom dyraste dls serierna ifa man vill kunna få ner ohmen.

Sen så ä ja oxå lite osäker på hur mycke dubbla magneter påverkar mw12an.

21 761 Inlägg
31 juli 2006
Både W712 och MW12 har dubbla magneter.

Det som jag kan tänka mig kan påverka när det är dubbla magneter är att BL-värdet blir aningen högre, det blir alltså ett kraftigare magnetfält. Då borde talspolen styras mer exakt, mao konen rör sig mer distinkt. Men det är bara vad jag tror, är inte helt säker.

Jämför man BL-värdet på dessa basar så har MW12 ett lite högre värde(starkare magnetfält)men samtidigt så har den också lite tyngre kon än W712, då vet jag inte i så fall hur stor skillnad det blir mellan basarna när det gäller att spela rappt och distinkt.

Vet egentligen inte om man kan jämföra element på detta sätt faktiskt, kanske Theo eller någon annan kan svara på det?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Det blev en dls W712 tillslut smile. Men nu gäller det ju oxå att bygga en bra låda om det ska spela bra.

Det står på Nårdiks hemsida att basen ska ha 29L slutet o 46L portat men portat är att föredra. Själv så vill ja ha en så liten låda som möjligt så jag borde nog isf välja sluten.

Har nån annan som exprementerat mä W712 basen nåt annat lådtips?.

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Den har ett lågt Qts, då passar den bättre i basreflex. Bra känslighet iaf, 91dB.

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den har ett lågt Qts, då passar den bättre i basreflex. Bra känslighet iaf, 91dB.

Jag var rädd för det.

Men i sluten låda ska basen ha 29L netto och i portad 46. Det skiljer 17 liter mellan de 2 lådtyperna så det kanske går att sänka lådan nårra liter om man förlänger röret lite.

Såg i ett forum på lazzat att en kille hade fått basen att spela bra i en 38L portad låda men fick inte veta hur långt röret skulle va.

Det känns lite surt att ha ett bas exprementerings program som man inte fattar sig på big_smile.

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Och sedan var det en som bad dig att fråga den där killen om han minns hur långt röret var, undrar vem det var?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Och sedan var det en som bad dig att fråga den där killen om han minns hur långt röret var, undrar vem det var?

jensclaudius kallades han på lazzat iaf. Jag har kontaktat honom men vet inte om ja kommer få nåt svar.

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Jo, jensclaudius vet jag att det var. Men vet du vem som bad dig kontakta honom?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, jensclaudius vet jag att det var. Men vet du vem som bad dig kontakta honom?

Lesdiv kallade han sig.

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Hehe, undrar vem det kan vara då?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hehe, undrar vem det kan vara då?

Ingen aning. Han kolla upp basen i ett program som han hade o så, så han vekar kunna en del.

http://forum.lazzat.se/showthread.php?p … post330411

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Nja, han har ett program(BassBox Pro 6.02) men han har inte byggt så många lådor själv. Dessutom har han skrivit en del förslag till dig i detta forum.
Kan du gissa vem det är nu då?

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nja, han har ett program(BassBox Pro 6.02) men han har inte byggt så många lådor själv. Dessutom har han skrivit en del förslag till dig i detta forum.

Ja,  jag tror det big_smile.

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Palicuse skrev:
Drönirettab skrev:

Ja,  jag tror det big_smile.

Kanske har lust att ge mer förslag på hur liten låda ja kan ha mä bäst resultat till w712 både portat o slutet. big_smiletongue.

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
Har tittat igen på olika lådvolymer för basreflex. Det jag kommer fram till är att om du har den där 38 liters lådan och stämmer av den till 40 Hz så blir det en peak vid ca 40-50 Hz. I en 25 liters låda med samma avstämning så blir peaken ca 2-2,5dB lägre, den ska dock gå lika djupt som 38 liters lådan.

Röret i 25 liters lådan bör nog bli ett 3" och ca 21 cm långt istället, annars blir längden ca 51 cm om du har ett 4" rör. Alla uträkningar är gjorda med lagom mycket dämpmaterial i lådan.

1 129 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har tittat igen på olika lådvolymer för basreflex. Det jag kommer fram till är att om du har den där 38 liters lådan och stämmer av den till 40 Hz så blir det en peak vid ca 40-50 Hz. I en 25 liters låda med samma avstämning så blir peaken ca 2-2,5dB lägre, den ska dock gå lika djupt som 38 liters lådan.

Röret i 25 liters lådan bör nog bli ett 3" och ca 21 cm långt istället, annars blir längden ca 51 cm om du har ett 4" rör. Alla uträkningar är gjorda med lagom mycket dämpmaterial i lådan.

Det var en rätt bra uträkning. Det steget jag har nu ger bara 220 rms så jag lär inte kunna driva basen fullt ut så de 2,5 dB spelar inte så stor roll.

Var det nån skillnad mellan portat o sluten låda då?.

Såg detta test på dls hemsida: http://www.dls.se/Test%20reports/w712eng.jpg

21 761 Inlägg
2 augusti 2006
En sluten låda ger ca 4-6dB lägre ljudnivå vid 40-60 Hz jämfört med 25 liters lådan. Det spelar nästan ingen roll vilken lådvolym det är på den slutna lådan, den spelar betydligt lägre(ljudnivå) än basreflexlådan ändå.

Det där testet såg jag också men det går inte att läsa. Jag är dålig på datorer så att jag kan inte föra över bilden till något annat program heller.

Sök