schnauz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Stoppsträcka ??
Ja, eller egentligen accelerationen/retardationen om man skall vara petig.
Newtons andra lag säger att kraft = massa*acceleration.
TBOC_Razor skrev:
Det handlar ju om kraften och två bilar som möter varandra i 60 KM/H motsvarar en ensam bil som möter en bergvägg i 120 KM/H.
Bergväggen ger ingen kraft mot bilen som smäller men det gör en mötande bil därför hade jag hellre smällt in i en bergvägg i 60 knyck än i en mötande bil med samma hastighet...
Bergväggen kommer givetvis att påverka bilen med en kraft - nämligen exakt lika stor, men motriktad den som bilen påverkar bergväggen med. Newtons tredje lag!
När en bil kör in i en bergvägg kommer bilen påverka väggen med en kraft (som avgörs av bilens massa och dess hastighet). Väggen kommer i sin tur "trycka tillbaks" med exakt lika stor kraft.
Skulle bilen istället köra in i en annan bil så gäller detsamma. Bilen har ju samma massa och samma hastighet och kommer alltså påverka den andra bilen för samma kraft som i fallet med bergväggen. Och enligt Herr Newton kommer då den andra bilen att "trycka tillbaks" med exakt samma kraft.
Nu försöker du bara förvirra mig med en massa fina ord och din kompis newton.
Är alldeles för trött för att argumentera åt ena eller andra hållet eller ens för att tänka klart för den delen så jag ger mig
Men jag hade ändå hellre kört in i en bergvägg än en annan bil, då är det iaf bara dyrt för mig och min kompis murphy.....
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P