3685
Sök

Körkort utan svensk-kunnighet?

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
(Off topic? flytta)

Det finns säkert en förklaring i några förarbeten till lagen, vet annars någon här hur det kan komma sig att många kan ta körkort på ett utländskt språk med hjälp av tolk, fast en massa skriftlig info vid vägarna är på svenska. Gäller den bara svenskar och anses oviktig för de övriga?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
28 februari 2011
det är inte saningen utan dom har proven på andra språk än svenska så inga tolkar är inblanade

iaf har jag förstått det så

Kör fort så hinner inget hända...

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 februari 2011
faktum kvarstår ju att information på vägskyltar m.m är på svenska..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

632 Inlägg
28 februari 2011
Precis, hur kan de vara tillåtet att ta körkortet på annat språk när skyltarna är på svenska?

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
28 februari 2011
MantaRobin skrev:

fast ingen viktig skylt är skriven på svenska

det är mer symboler

det mesta på vägarna är gjort för att vem som helst ska fatta

sen hurvida dom kan läsa drottningata eller ej spelar mindre roll

möjligen tillägsskyltarna som dom inte kan läsa tex gäller ej taxi gäller ej buss osv
men om dom nu inte kan läsa det får dom skylla sig själva och skita i att åka förbi där även fast dom fått smile

med andra ord ingen super viktig info står skriven utan har en symbol

Kör fort så hinner inget hända...

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 februari 2011
Growe skrev:
MantaRobin skrev:

fast ingen viktig skylt är skriven på svenska

det är mer symboler

det mesta på vägarna är gjort för att vem som helst ska fatta

sen hurvida dom kan läsa drottningata eller ej spelar mindre roll

möjligen tillägsskyltarna som dom inte kan läsa tex gäller ej taxi gäller ej buss osv
men om dom nu inte kan läsa det får dom skylla sig själva och skita i att åka förbi där även fast dom fått smile

med andra ord ingen super viktig info står skriven utan har en symbol

Ibland står de ju tillfälliga skyltar vid t.ex vägarbeten m.m med svensk text som kan vara nyttig info smile Men du har ju rätt, de mesta är symboler.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
28 februari 2011
Då skulle ju inga turister heller få köra i Sverige då, såvida dom inte kan svenska? Det viktigaste står med siffror, symboler och liknande - det klarar dom flesta.

/Mattias

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 februari 2011
matteeee skrev:
Då skulle ju inga turister heller få köra i Sverige då, såvida dom inte kan svenska? Det viktigaste står med siffror, symboler och liknande - det klarar dom flesta.

Vem har förbjudit dom?

5 089 Inlägg
28 februari 2011
MantaRobin skrev:
matteeee skrev:

Vem har förbjudit dom?

Är väll samma sak som om att låta en "svensk" ta körkort i sverige. ingen utav dom kan läsa vad som står på skylten.

Men jag tycker det är fel att utgå ifrån att den personen som gör provet på ett annat språk inte kan ett enda dugg svenska. Skulle jag ta körkort i england så skulle jag gärna ta provet på svenska. även fast jag kan engelska bra så är svenska fortfarande mitt modersmål.. tror nog mer att ts har något emot folkgruppen än vad han har emot att det finns massa olika språk att göra ett prov på.. trångsynt wink

\Lindgren

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Min fru har annat modersmål än svenska och själv har jag haft problem att läsa textskyltar i södra Europa. Man kan ta teoriprov här på annat språk än svenska och köra upp med hjälp av tolk. Det bör vara skillnad på turister och permanentboende.
Tandläkare måste lära sig svenska för att få leg. Annars får de låta bli och arbeta med annat. Att köra bil är inget man måste göra, som det ser ut nu behöver man inte kunna ett ord svenska fast många kan en hel del.
Här i 08 har vi elektronisk info med svensk text och stora skyltar om annat man bör känna till.
Jag tycker bara det är bra att alla kan samma språk, vi kan ju krocka också etc. Själv är jag orolig när mina mindre språkbegåvade svärföräldrar är här, ifall det händer något.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

16 197 Inlägg
28 februari 2011
tycker de e heeeeelt galet...

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 978 Inlägg
28 februari 2011
evilaudio skrev:

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

Varför då? Kör man bättre bil för att man kan språket? Är jag en livsfarlig bilförare i Frankrike?

/Mattias

957 Inlägg
28 februari 2011
matteeee skrev:
evilaudio skrev:

Varför då? Kör man bättre bil för att man kan språket? Är jag en livsfarlig bilförare i Frankrike?

hahahah  klockrent:D+1

957 Inlägg
28 februari 2011
evilaudio skrev:

Språket spelar fan inget med körkort att göra på det viset  du kanske exempel(du  snackar  svenska perfekt men  du  suger jävligt hårt  på köra  ).Vad är meningen med det hela ientligen då det finns jo folk som har gjort  prov och uppkärning på anatspråk och med tolk och kör bättre än någon svensk som  har gjort detsamma  fast på svenska. Vissa person känner sig  osäkra  för att göra det på svenska och gör det  på  sitt eget språk om det nu finns

1 772 Inlägg
28 februari 2011
matteeee skrev:
evilaudio skrev:

Inte livsfarlig, men farligare.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

2 978 Inlägg
28 februari 2011
NordstromJ skrev:
matteeee skrev:
evilaudio skrev:

Inte livsfarlig, men farligare.

Motivera?

/Mattias

Muttley
28 februari 2011
Nått som är mycket värre är att om du har medborgarskap i tex ungern. Så kan du åka dit och ta ditt körkort där. Och sen använda de i sverige permanent. Billigare i ungern och lättare fick jag höra. För jävligt. Tycker de ska vara krav att ta och köra upp och göra teoriprov i Sverige för att få köra permanent här.

1 772 Inlägg
28 februari 2011
tkd_rille skrev:
Nått som är mycket värre är att om du har medborgarskap i tex ungern. Så kan du åka dit och ta ditt körkort där. Och sen använda de i sverige permanent. Billigare i ungern och lättare fick jag höra. För jävligt. Tycker de ska vara krav att ta och köra upp och göra teoriprov i Sverige för att få köra permanent här.

En fördel är om man har fiskekort i landet man kommer ifrån, då löser man bara in det här mot ett körkort. Easy as dell.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

957 Inlägg
28 februari 2011
tkd_rille skrev:

Den gäller väll 1 år sen måste du ta om den  om jag inte har helt fel?

Muttley
28 februari 2011
BadBoy89 skrev:
tkd_rille skrev:

Den gäller väll 1 år sen måste du ta om den  om jag inte har helt fel?

Har för mig att man bytar de mot svenskt körkort bara. De gör väl en prövning. Om nån känner för de så får de gärna kolla upp.

Ah där hitta jag det.
För jävligt att de får vara så.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … a-korkort/
Senast redigerat av tkd_rille (28 februari 2011)

Sök