TenZer skrev:
Skulle jag flytta till exempelvis Irak och vägra rätta mig efter deras normer och kultur så skulle det nog inte gå så bra... Men här klappar man dom på huvudet och kallar alla som inte tycker det är rimligt för rasister
I de flesta arabstaterna är det precis som här. Västerlänningarna/Européerna flyttar ihop i kollektiva områden där de så att säga bevarar sin kultur. Skillnaden mellan dessa områden och våra namnkända förorter i tex Sthlm/Gbg o Malmö är det ekonomiska läget för de som bor där. Skulle du vilja bo i en hyreslya i Islamabad eller Kirkuk utan några landsmän eller européer omkring dig? Om möjligheten fanns att bosätta sig i ett "svenskområde" så skulle du ta den.
Jag ser inga bekymmer med att folk får köra bil utan att kunna språket av de anledningar som redan givits i tråden.
Ett betydligt större problem är de som kör bil utan körkort/körutbildning vilket är många.Förhoppningsvis leder öppnare möjligheter till körkort att fler väljer att ta det. Jag är glad att jag bor i ett land där möjligheten till olika former av service som tolktjänster existerar och till viss del fungerar. Det är en anledning till att vi har så få döda på våra vägar.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.