3471
Sök

Körkort utan svensk-kunnighet?

25 Inlägg
1 mars 2011
evilaudio skrev:
tycker de e heeeeelt galet...

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

Tur att dom kopte mitt korkort for sa mycket mongoliska kan jag inte, och inte tankte jag lara mig lasa/prata flytande bara for jag ska jobba har 2 ar.
Har tror jag dom flesta koper sina kort for man ser krascher varje dag och reglerna foljer man bara om det star nagon polis i narheten forutom hastighetsbegransningen, den foljer man aldrig...

Man far tanka lite olika nar man kor hemma och har, har kollar man om man ser en polis och i sverige far man folja vagskyltar.

223 Inlägg
1 mars 2011
ziekawa skrev:
evilaudio skrev:

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

Tur att dom kopte mitt korkort for sa mycket mongoliska kan jag inte, och inte tankte jag lara mig lasa/prata flytande bara for jag ska jobba har 2 ar.
Har tror jag dom flesta koper sina kort for man ser krascher varje dag och reglerna foljer man bara om det star nagon polis i narheten forutom hastighetsbegransningen, den foljer man aldrig...

Man far tanka lite olika nar man kor hemma och har, har kollar man om man ser en polis och i sverige far man folja vagskyltar.

Problemet med det där är att när du väl smäller och har gjort något fel så brukar man vanligtvis kunna få gratis kost&logi under några år. Undra vilken slags service den mongoliska staten erbjuder?
Kolla straffsatser för ibland får man som viting stå som exempel, speciellt om domaren inte diggar dig....så ta det lugnt.

Trucker
2 710 Inlägg
1 mars 2011
Jävlar vilka människor vi har det i detta land när det väl kommer på tal.

99% av all info är ju internationellt, skulle ju annars innebära stora problem för tungtrafiken te.x.
Kör själv lastbil, träffar på många östeuropéer dagligen, inte minst i sthlmområdet. Vad är problemet?

"körbanan smalnar till" >3.5m<
"snäv kurva" har ju sitt tecken..

Sen så kan det stå ngt om vägomledning men då brukar man logiskt tänkande följa dom andra bilarna.. O nu pratar jag TUNGTRAFIKEN som man INTE kan vända om på en max parkering direkt, snackar vi personbil är det ännu mindre bekymmer.

Vart ligger problemet, Svenssons? smile

Ha de bra,

Utlänningen..

Fart missbrukare

25 Inlägg
1 mars 2011
slowSwede skrev:
ziekawa skrev:
evilaudio skrev:

Problemet med det där är att när du väl smäller och har gjort något fel så brukar man vanligtvis kunna få gratis kost&logi under några år. Undra vilken slags service den mongoliska staten erbjuder?
Kolla straffsatser för ibland får man som viting stå som exempel, speciellt om domaren inte diggar dig....så ta det lugnt.

Tankt dig sverige valdigt manga ar tillbaka, det ar mongoliet.
Har gar det att muta sig ur allt, skulle jag kora mot rott som normalt ar 5000 (25kr) i boter sa ger jag dubbelt till polisen sa hande det aldrig, plus for polisen och mig.
Krasch sa ar det alltid den som tutar senast som aker dit, haller fortfarande pa och lara mig att anvanda tutan.. Varken boter eller olyckor an smile

Som sagt allt gar och muta sig ur i sana har lander...

223 Inlägg
1 mars 2011
ziekawa skrev:
slowSwede skrev:
ziekawa skrev:

Tankt dig sverige valdigt manga ar tillbaka, det ar mongoliet.
Har gar det att muta sig ur allt, skulle jag kora mot rott som normalt ar 5000 (25kr) i boter sa ger jag dubbelt till polisen sa hande det aldrig, plus for polisen och mig.
Krasch sa ar det alltid den som tutar senast som aker dit, haller fortfarande pa och lara mig att anvanda tutan.. Varken boter eller olyckor an smile

Som sagt allt gar och muta sig ur i sana har lander...

Har själv bott i u-länder under 8 år, så Sverige för 80 år sedan brukar det vara.

Vissa saker går att muta sig ur, när det är enklare saker som fortkörningar och envisa rödljus.
Smäller du eller råkar ha ihjäl någon, då skall det till ordentligt med pengar för att "köpa" familjens samvete så att de inte driver saken vidare, om man inte vill blida såren med att sitta i fängelse.
Att köpa domare brukar kostar ordentligt med pengar även i sådana länder. Då måste du känna rätt personer, utan dem kommer du ingen vart med pengar ibland....också det ett faktum.
Så mitt råd till dig är alltså att ta det lugnt.

Helt klart är i alla fall att man kan ta körkort "på svenska" i många länder.

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
BMWgrabben skrev:

99% av all info är ju internationellt, skulle ju annars innebära stora problem för tungtrafiken te.x.
Kör själv lastbil, träffar på många östeuropéer dagligen, inte minst i sthlmområdet. Vad är problemet?

Sen så kan det stå ngt om vägomledning men då brukar man logiskt tänkande följa dom andra bilarna.. O nu pratar jag TUNGTRAFIKEN som man INTE kan vända om på en max parkering direkt, snackar vi personbil är det ännu mindre bekymmer.

Ha de bra,

Utlänningen..

Att man ska ha olika krav på besökare eller bofasta.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 mars 2011
Självklart skall ett Svenskt körkort vara genomfört på Svenska. Tar man körkort i Sverige så utgår jag ifrån att man som regel inte är turist och då bör man kunna skriva, läsa, förstå samt göra sig förstådd på Svenska.

Inte för att man kör bättre för att man kan språket utan jag ser det som en självklarhet att kunna språket om det gått så långt att man vill ha Svenskt körkort.

Lowenhart skrev:
o d tror du den  fega regeringen kommer ta fram , tss yeah right!!

Kanske därför det finns ett parti i riksdagen alla andra partier ignorerar...
Senast redigerat av TenZer (2 mars 2011)

Rock'n Roll

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
TenZer skrev:
Självklart skall ett Svenskt körkort vara genomfört på Svenska. Tar man körkort i Sverige så utgår jag ifrån att man som regel inte är turist och då bör man kunna skriva, läsa, förstå samt göra sig förstådd på Svenska.

Inte för att man kör bättre för att man kan språket utan jag ser det som en självklarhet att kunna språket om det gått så långt att man vill ha Svenskt körkort.

Lowenhart skrev:
o d tror du den  fega regeringen kommer ta fram , tss yeah right!!

Kanske därför det finns ett parti i riksdagen alla andra partier ignorerar...

Ja det har ju också visat sig att de har svårt att lära sig våra regler som att man ska vara bältad etc.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Trucker
2 710 Inlägg
2 mars 2011
Notte skrev:
BMWgrabben skrev:

Ha de bra,

Utlänningen..

Att man ska ha olika krav på besökare eller bofasta.

Det är precis samma där.. Å andra sidan känner jag i dagsläget ungefär 5 personer i mellan som tagit kortet på annat språk än svenska. Många av dom jag känner ( o det är MÅÅNGA, alltifrån släktingar till vänner) har tagit kortet innan detta kom, dvs då man fick ta kortet på annat språk. O ungdomarna kan ju svenska bättre än sitt modersmål te.x. smile

btw: det ni vill komma fram till är att den svenska regeringen ska ställa krav på invandrarna ?! haha..
Missförstå mig rätt nu, men jag tycker fan att det svenska systemet är ett SKÄMT !! o det gäller inte bara för invandrarna utan allmänt!
Senast redigerat av BMWgrabben (2 mars 2011)

Fart missbrukare

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 mars 2011
TenZer skrev:
Skulle jag flytta till exempelvis Irak och vägra rätta mig efter deras normer och kultur så skulle det nog inte gå så bra... Men här klappar man dom på huvudet och kallar alla som inte tycker det är rimligt för rasister

I de flesta arabstaterna är det precis som här. Västerlänningarna/Européerna flyttar ihop i kollektiva områden där de så att säga bevarar sin kultur. Skillnaden mellan dessa områden och våra namnkända förorter i tex Sthlm/Gbg o Malmö är det ekonomiska läget för de som bor där. Skulle du vilja bo i en hyreslya i Islamabad eller Kirkuk utan några landsmän eller européer omkring dig? Om möjligheten fanns att bosätta sig i ett "svenskområde" så skulle du ta den.

Jag ser inga bekymmer med att folk får köra bil utan att kunna språket av de anledningar som redan givits i tråden. Ett betydligt större problem är de som kör bil utan körkort/körutbildning vilket är många.

Förhoppningsvis leder öppnare möjligheter till körkort att fler väljer att ta det. Jag är glad att jag bor i ett land där möjligheten till olika former av service som tolktjänster existerar och till viss del fungerar. Det är en anledning till att vi har så få döda på våra vägar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 883 Inlägg
2 mars 2011
Invandrarpolitik och andra politiska åsikter har inget med tråden att göra.
Tråd rensad på off-topic inlägg

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök