2628
Sök

Slutsteg -> delningsfilter -> Focal 5,25 kit. LÅGT ljud i diskanter, frekvensproblem?

10 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Måste bara kolla vad du menar med detta. Är du säker på att filtret i HU:n är avstängt, och att du valt rätt utgångar?
Hade du testat med en lös fullregister/koaxialhögtalare om den spelar 'allt'?
Edit:
Testa att mata stegets ingångar med en mobil eller mp3-spelare så vet du om felet är före eller efter steget.
adameriksson skrev:
Huvudenheten är Sony CDX-GT640UI som också har lowpass och highpass filter som är avstängt, men kan ställas in på “OFF,” “80Hz,” “100Hz,” “120Hz,” “140Hz,” “160Hz.”

Hej alla igen! Jag har tyvärr bara mitt 5,25 kit system , har inga koaxialer eller liknande att testa med. Och ja, absolut, jag är säker på att alla filter är av och det är rätt ingångar, har dubbelkollat flertal gånger.

MEN jag var ute i garaget nyss, jag testade att fasvända kablarna på först diskanterna och sedan basarna, ingen skillnad. -> satte tillbaka alla kablar rätt igen -> satte på bilen och började gå igenom stereons EQ inställningar åter igen, har gjort det tusen gånger.

Det jag inte hade gjort innan var att testa att använda sonys DSO inställning. Jag har haft liknande stereos i bilar innan, och DSO har varit en funktion som verkligen har sugit, det tar bort bas och gör så allt ljud bara skriker, jag har aldrig fattat varför DSO ens fann MEN (igen) till min förvånad,  i detta fallet så lyfter faktiskt DSO läget mitt ljud till det positiva!
Ljudet i diskanterna låter mycket bättre, högre och lite mer detaljer, det var till en börjar lite skrapigt ljud, men med DSO 1 på, så sänkte jag ner "HI" på -5 faktiskt så blev det helt okej. Har googlat lite och det verkar som att DSO förstärker mellan och höga frekvenser.

Jag är inte helt nöjd, men jag kunde höja volymen rejält på stereon och midbasarna spelar riktigt gott, och diskanterna är helt okej också som sagt.
Jag tror faktiskt det är en vane fråga nu. I min förra bil hade jag riktigt fräscha 4" JBL diskanter, och att nu gå till de här små diskanterna ger mig nog ett ljud jag är ovan vid.

Så nu är jag i ett konstigt mellanläge, ska jag acceptera ljudet som det är nu, det låter ju faktiskt jäkla gott, men ovant.... eller ska jag åka till bilradioaffären och be dem kolla om allt står rätt till....
ska ta mig lite tid och tweaka systemet ytterligare, med denna upptäckt med DSO eq inställningen så förändras förutsättningarna plötsligt. smile

En sidofråga ang kit system... hur mycket röst ska det komma i midbasarna?
Jag testade att lira lite kent, akustiskt, hip hop m.m och mycket röst kommer från midbasarna, diskanterna spelar mer bakgrundsljud i låtarna. Är det korrekt?

10 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Jag tycker att du åker till affären och låter de provlyssna på kitet, de vet väl hur de 'brukar' låta.
Hade du möjlighet att provlyssna kitet innan du köpte det?

Ja precis, det har du rätt i. Jag lyssnade på kittet som låg runt 1000 lapen uppåt. Lite vassare serie, men ganska likvärdiga ändå. Då var det en sub ikopplad så det gav ju en annan ljudbild än den jag är med om nu + att man glömmer ju av hur det lät när man är hemma och kopplar sitt egna.

men imorn är det fredag, sen lördag och då hinner jag tuta ner till affären.  Får åka utan instrumentpanel, wopps, har delningsfiltren under där.

Sök