2703
Sök

Slutsteg -> delningsfilter -> Focal 5,25 kit. LÅGT ljud i diskanter, frekvensproblem?

10 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Mitt första inlägg på forumet, hoppas ni kan hjälpa mig här.

Jag har de senaste dagarna plockat isär min Renault Clio -02 för att dra högtalar, ström och rca kablar.

Jag kopplade precis in ett par Focal KIT 130 A1  till ett Infinity 475a slutsteg med tillhörande Focal delningsfilter emellan.

Till min förvånan så kommer det knappt något ljud alls i diskanterna. Det blev bra mycket mer tryck i "basarna" än innan iafllafall.... Varför knappt något ljud i diskanterna? Jag vet ej hur mycket det borde komma ut...?

Jag har förstått så har slutsteg har något inbyggt frekvens filter. Jag har en ratt för frekvens på steget som jag kan vrida från 80-320hz. Jag kan även ställa ett reglage på "LPF" "FULL" eller "HPF". Just nu står den i mitten i "full" läget.
Bild på baksida: http://i53.tinypic.com/2dbjseu.png

Huvudenheten är Sony CDX-GT640UI som också har lowpass och highpass filter som är avstängt, men kan ställas in på “OFF,” “80Hz,” “100Hz,” “120Hz,” “140Hz,” “160Hz.”

Jag förstår inte riktigt hur det funkar med frekvenserna hit och dit.

Borde jag sätta mitt slutsteg på max frekvens och sedan sköter delningsfiltret resten? Jag vågade inte skruva upp det förut tongue
Eller är det så att mitt steg inte är anpassat för finlir högtalare utan bara till bashögtalare (körde två 12" rockford punch på det i förra bilen, aldrig testat att köra vanliga högtalare på det)

Hoppas ni har svar på mina nybörjar frågor.

10 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#2
Har sökt vidare nu och läst riktigt gamla trådar. Borde jag kanske testa att köra på highpassfilter på slutsteget och sätta nivån på 80-100 hz för mina 5.25 kit. Får jag mer diskant om jag kör highpassfilter, vad händer med basen, försvinner?

Får testa imorgon, är så försiktig bara med högtalare

1 727 Inlägg
28 februari 2011
#3
Låt både CD och slutstegs filter stå på OFF, NOLL, eller FULL.
Och bassboosten står på 0 hoppas vi. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

156 Inlägg
28 februari 2011
#4
Nu ska vi se om ja kan svara på rätt fråga. Steget har ett inbyggt delnings filter.
-    LPF (low pass filter).
-    HPF (high pass filter).
-    FULL (ska föreställa mitten eller hela frekvens bandet)
Här har du ett ungefär på vilken frekvens din önskade högtalare ska spela.

Bas 10 Hz - 200 Hz
Mellanregister 200 Hz - 5 kHz
Diskant 5 kHz - 20 kHz

De här betyder att om du tycker dina diskanter inte låter nått borde det vara för att ditt slutsteg ”förstärker” fel frekvens. Dvs. vill du att dina diskanter ska spela högre, ställ den del av steget (om det är ett flerkanal steg) på HPF, då kommer filtret att filtrera bort alla frekvenser under 5 kHz, sedan ökar du kanalens förstärkning, brukar vara en skruv det står ”GAIN” över. (GAIN = förstärkning på engelska)
Bil radion kan i princip stå på standard inställningarna.
SÅ de va mitt första inlägg på Garaget, hoppas de gjorde nån nytta tongue


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
#5
Fast nu tror jag nog att adameriksson kör sitt kit via det medföljande delningsfiltret på ett 2-kanals steg och då ska han inte behöva ställa nåt högpassfilter kring 5KHz. smile Sen så lär 200Hz väl högt för delning mellan bas och framsystem, 40-80Hz skulle jag vilja säga beroende på vad man har för grejer.

En fråga till dig adameriksson: Har du kopplat diskanterna direkt till dom medföljande delningsfiltren eller via nån originalkabel i bilen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#6
Fillefilmjolk skrev:
Nu ska vi se om ja kan svara på rätt fråga. Steget har ett inbyggt delnings filter.
-    LPF (low pass filter).
-    HPF (high pass filter).
-    FULL (ska föreställa mitten eller hela frekvens bandet)
Här har du ett ungefär på vilken frekvens din önskade högtalare ska spela.

Bas 10 Hz - 200 Hz
Mellanregister 200 Hz - 5 kHz
Diskant 5 kHz - 20 kHz

De här betyder att om du tycker dina diskanter inte låter nått borde det vara för att ditt slutsteg ”förstärker” fel frekvens. Dvs. vill du att dina diskanter ska spela högre, ställ den del av steget (om det är ett flerkanal steg) på HPF, då kommer filtret att filtrera bort alla frekvenser under 5 kHz, sedan ökar du kanalens förstärkning, brukar vara en skruv det står ”GAIN” över. (GAIN = förstärkning på engelska)
Bil radion kan i princip stå på standard inställningarna.
SÅ de va mitt första inlägg på Garaget, hoppas de gjorde nån nytta tongue

Tack för svaret! Men vad spännande, ska direkt testa HPF imorgon med andra ord, nu ligger den på full som sagt och det låter mycket i midbasen!
Jag har inte gain, men level, alltså volymen typ om det inte är samma sak? Jag kan även basboosta, men den är på noll för tillfället. Återkommer imorgon när jag vet hur högpassfiltret presterade smile hoppas det är rätt!

ChriZtoffer skrev:
Fast nu tror jag nog att adameriksson kör sitt kit via det medföljande delningsfiltret på ett 2-kanals steg och då ska han inte behöva ställa nåt högpassfilter kring 5KHz. smile Sen så lär 200Hz väl högt för delning mellan bas och framsystem, 40-80Hz skulle jag vilja säga beroende på vad man har för grejer.

En fråga till dig adameriksson: Har du kopplat diskanterna direkt till dom medföljande delningsfiltren eller via nån originalkabel i bilen?

Helt rätt, jag kör på medföljande delningsfiltret från mitt 4kanals steg till input på filtret och och diskanter in på "tweeters" och mid in på "woofer". Jag kör framdörr på två kanaler och bakdörr på 2.

Men okej, så Fillefilmjolk tänkte du att jag skulle köra diskanten direkt i steget och filtrera?
Jag testar högpass imorgon så ska vi se om det åker igenom mer diskant till mina tweeters. Återkopplar till forumet imorgon.
Senast redigerat av adameriksson (28 februari 2011)

10 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Hur står strömställaren till diskantnivåerna? Sitter inuti filterboxarna.

Jag testade iofs bara lite snabbt både 0, -3, -6. Märkte ingen jätte skillnad, knappt någon alls. Det är mycket lågt ljud i diskanterna alltså... Valde - 6 och Kunde ha dom några centimeter från örat när jag höjjde till normal volym

Kan jag ha kopplat plus och minus fel, det testade jag aldrig. Blir det en symptom som denna om man sätter + - fel?

156 Inlägg
28 februari 2011
#8
Ja, ursäkta de va det ja trodde tongue fast e iförsig inte så ofta man kopplar diskanterna rakt i steget, så de va dumt av mig. Antar att 5,25 orna är två vägs? dvs. ett mellan register bakom en tweeter(diskant).
Då e min rekomendation att den kanalen dom ligger på, sätter du på HPF, sen sätter du "FREQ" i mitten, och ökar "LEVEL". När det blir tillräkligt högt kan du vrida lite på "FREQ" och se om någon händer. Händer inget så låt den stå i mitten.

Lycka Till!


10 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#9
Swedenrockers skrev:
Du kan testa att fasvända diskanterna för att få fasningen att stämma bättre, men det höjer inte nivåerna så mycket att det skulle kunna ågärda ditt problem. Du kan även kolla att de är rätt fasade gentemot varann, men det är samma sak med nivån där också. Var/hur sitter diskanterna monterade? Är det helt nya kablar till de eller är det nån form av originalmonterade kablar?
Testat med t.ex en koaxial högtalare vid steget?

Okej, då är det ganska uteslute då smile Diskanterna ska sitta på instrumentbrädan (ligger förtillfället brevid wink ) och de har nya fräsha 2mm2 om jag inte missminner mig. Det är även nya 2,5mm2 kablar från steget till filtret. Det är bara midbasarna som körs på bilens original typ 1-1,5mm2 kablar som tycks räcka till som tur var.


Fillefilmjolk skrev:
Ja, ursäkta de va det ja trodde tongue fast e iförsig inte så ofta man kopplar diskanterna rakt i steget, så de va dumt av mig. Antar att 5,25 orna är två vägs? dvs. ett mellan register bakom en tweeter(diskant).
Då e min rekomendation att den kanalen dom ligger på, sätter du på HPF, sen sätter du "FREQ" i mitten, och ökar "LEVEL". När det blir tillräkligt högt kan du vrida lite på "FREQ" och se om någon händer. Händer inget så låt den stå i mitten.

Lycka Till!

Låter som en idé. Detta blir spännande! Får passa på att tacka er alla för snabba svar, supertoppen big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
#10
Du kommer inte få mer diskant bara för att du slår på högpass (HPF) filtret, så mycket kan jag säga dig. wink Däremot så kommer du kunna spela högre tack vare att midbasarna inte behöver spela den allra djupaste basen. Ditt diskantproblem beror på något annat, fel i dom medföljande delningsfiltren eller att du har ett lågpassfilter påslaget någonstans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#11
Nej tyvärr har du rätt chriztoffer. Har testat hpf nu, ingen skillnad alls... Låter fortfarande minimalt i diskanterna. Samma i båda delningsfiltren. Ringde butiken jag köpte högtalarna och han sa att det är konstgt om delningsfiltren är sönder, händer sällan med focal, " men man ska aldrig säga aldrig". Hoppas verkligen att det är fel på dem, annars fattar jag inte. Hade inget mer filter på förresten, inget extra lågpass eller högpass någonstans.

Tråkigt, tack för att ni försökte!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2011
#12
Börja med att sätta dämpningen på 0 igen.

Sedan så KAN det vara så att du upplever diskanten för svag för att den är delad vil 5KHz.
Merparten av kit delar nere vid 2-3KHz vilket dessvärre är ett känsligt område.

Filtren är även uppbyggda med 12db/okt så dubbelkolla polariteten vilket Swedenrockers var inne på.
När båda elementen är delade med 12db/okt så kan man ibland behöva koppla antingen diskanten eller mellanregistret "fel" (fasvänt) då man får 180 graders fasförskjutning mellan elementen. Tex. minus på diskaten till plus på filtret och plus på diskanten till minus på filtret.
Senast redigerat av Lonefox (2 mars 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
2 mars 2011
#13
Lonefox skrev:
Börja med att sätta dämpningen på 0 igen.

Sedan så KAN det vara så att du upplever diskanten för svag för att den är delad vil 5KHz.
Merparten av kit delar nere vid 2-3KHz vilket dessvärre är ett känsligt område.

Filtren är även uppbyggda med 12db/okt så dubbelkolla polariteten vilket Swedenrockers var inne på.
När båda elementen är delade med 12db/okt så kan man ibland behöva koppla antingen diskanten eller mellanregistret "fel" (fasvänt) då man får 180 graders fasförskjutning mellan elementen. Tex. minus på diskaten till plus på filtret och plus på diskanten till minus på filtret.

de flesta DLS kiten delas 4-5 khz..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2011
#14
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
Börja med att sätta dämpningen på 0 igen.

Sedan så KAN det vara så att du upplever diskanten för svag för att den är delad vil 5KHz.
Merparten av kit delar nere vid 2-3KHz vilket dessvärre är ett känsligt område.

Filtren är även uppbyggda med 12db/okt så dubbelkolla polariteten vilket Swedenrockers var inne på.
När båda elementen är delade med 12db/okt så kan man ibland behöva koppla antingen diskanten eller mellanregistret "fel" (fasvänt) då man får 180 graders fasförskjutning mellan elementen. Tex. minus på diskaten till plus på filtret och plus på diskanten till minus på filtret.

de flesta DLS kiten delas 4-5 khz..wink

Är DLS de flesta andra kit? wink
Kikar man runt så ligger väldigt många fler kit på de lägre frekvenserna av ngn skum anledning.

Men likväl så är 5KHz ngt högre än många andra.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#15
Lonefox skrev:
Börja med att sätta dämpningen på 0 igen.

Sedan så KAN det vara så att du upplever diskanten för svag för att den är delad vil 5KHz.
Merparten av kit delar nere vid 2-3KHz vilket dessvärre är ett känsligt område.

Filtren är även uppbyggda med 12db/okt så dubbelkolla polariteten vilket Swedenrockers var inne på.
När båda elementen är delade med 12db/okt så kan man ibland behöva koppla antingen diskanten eller mellanregistret "fel" (fasvänt) då man får 180 graders fasförskjutning mellan elementen. Tex. minus på diskaten till plus på filtret och plus på diskanten till minus på filtret.

Okej! Dämpning då menar du reglaget på filtret till 0 istället för -3 och -6?
Jag testade snabbt att bara vända på plus o minus för diskanten, ingen skillnad. Men du säger att det KANSKE kan göra skillnad om jag testar samma sak med midbasen?

Ännu en grej att testa, spännande smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 mars 2011
#16
Om du fasvänder både diskant och midbas så är du tillbaks på ruta 1. wink Du ska fasvända den ena eller den andra, och gör det på båda sidor samtidigt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 mars 2011
#17
Antingen eller.
Antingen diskanten eller mellanregistret.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

116 Inlägg
3 mars 2011
#18
Har du kopplat lågnivån på rätt utgång på huvudenheten? Dvs front.
Senast redigerat av zlin (3 mars 2011)

[GBG Crawlers]

10 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#19
ChriZtoffer skrev:
Om du fasvänder både diskant och midbas så är du tillbaks på ruta 1. wink Du ska fasvända den ena eller den andra, och gör det på båda sidor samtidigt.

Ah okej, båda sidor samtidigt, det har jag inte testat. Får se efter jobbet idag vad som händer!

zlin skrev:
Har du kopplat lågnivån på rätt utgång på huvudenheten? Dvs front.

Ja ohja, har testat så det är rätt smile

32 Inlägg
3 mars 2011
#20
Tycker du ska fortsätta leta efter inställningar i huvudeneten, hade liknande problem själv och då stod spelaren på något sub läge. Värt att testa!



Sök