Hejsan! Mitt första inlägg på forumet, hoppas ni kan hjälpa mig här.
Jag har de senaste dagarna plockat isär min Renault Clio -02 för att dra högtalar, ström och rca kablar.
Jag kopplade precis in ett par Focal KIT 130 A1 till ett Infinity 475a slutsteg med tillhörande Focal delningsfilter emellan.
Till min förvånan så kommer det knappt något ljud alls i diskanterna. Det blev bra mycket mer tryck i "basarna" än innan iafllafall.... Varför knappt något ljud i diskanterna? Jag vet ej hur mycket det borde komma ut...?
Jag har förstått så har slutsteg har något inbyggt frekvens filter. Jag har en ratt för frekvens på steget som jag kan vrida från 80-320hz. Jag kan även ställa ett reglage på "LPF" "FULL" eller "HPF". Just nu står den i mitten i "full" läget.
Bild på baksida:
http://i53.tinypic.com/2dbjseu.pngHuvudenheten är Sony CDX-GT640UI som också har lowpass och highpass filter som är avstängt, men kan ställas in på “OFF,” “80Hz,” “100Hz,” “120Hz,” “140Hz,” “160Hz.”
Jag förstår inte riktigt hur det funkar med frekvenserna hit och dit.
Borde jag sätta mitt slutsteg på max frekvens och sedan sköter delningsfiltret resten? Jag vågade inte skruva upp det förut
Eller är det så att mitt steg inte är anpassat för finlir högtalare utan bara till bashögtalare (körde två 12" rockford punch på det i förra bilen, aldrig testat att köra vanliga högtalare på det)
Hoppas ni har svar på mina nybörjar frågor.