3454
Sök

Förbjuda Kinesiska vinterdäck?

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#61
Rock-Star skrev:
Notte skrev:
Rock-Star skrev:

varför då beställa skitdäck överhuvudtaget. du eliminerar dina problem genom att beställa nordfrost/pireeli winter och liknande däckmärken.

VEM ÄR DU att bestämma hur folk vill lägga sina pengar på däck.

snarare folk som bör lära sig vara försiktigare och mer uppmärksamma i trafiken....

Ibland måste man ha lite regler uppifrån, då ex. en däckhandlare bara har Kinadäck och säger att dom är bra.
Det är bra om de flesta kan hålla samma fart i trafiken och vi vill nog inte krocka med en som har dåliga däck.

en olycka har inträffat med 2 bilar. bilen lär ALDRIG kontrolleras vart däcken kommer ifrån..
LONGSHOT vännen LONGSHOOOOT

Det kan införas enkelt som moment för polisen.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

64 Inlägg
2 mars 2011
#62
Har kört bilar med följande däck:

Billigaste dubbdäck.
Kvalité dubbdäck
Friktionsdäck (Bra kvalité)

På en snö/is-väg märks dubbarna otroligt mycket. Det är samma fäste och bromssträcka mellan de dubbade däcken. Friktionsdäcken stannar aldrig, känns som en evighet att få stopp på bilen snö och is.

På blöt asfalt är friktionsdäcken "överlägsna". Handlar om ett par meter i bromssträcka iaf.
De billiga dubbdäcken märks att dom är billiga i högre hastighet, vingliga och ostabila. Det märker
man inte av när man har dom dyra dubbdäcken. De dyrare är snäppet tystare också.

Jag kommer aldrig någonsin köpa friktionsdäck. Miljön kan dra åt helvete.
Senast redigerat av Torbo (2 mars 2011)


281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#63
low_and_loud skrev:
anser att det går lika bra att åka på friktionsdäck och man inte behöver ha dubb som alla gaggar om trot det handlar mest om vem som sitter bakom ratten.

Här i 08 kan man ana sig till om de luspudlar som masar sig fram på vägarna, mkt saktare än vi kan köra med dubb, att de kör odubbat och bör köra sakta, men hur blir det med en fil åt varje håll, ska de sinka alla med riktiga däck?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Kalaskillen
246 Inlägg
2 mars 2011
#64
Torbo skrev:
Har kört bilar med följande däck:

Billigaste dubbdäck.
Kvalité dubbdäck
Friktionsdäck (Bra kvalité)

På en snö/is-väg märks dubbarna otroligt mycket. Det är samma fäste och bromssträcka mellan de dubbade däcken. Friktionsdäcken stannar aldrig, känns som en evighet att få stopp på bilen snö och is.

På blöt asfalt är friktionsdäcken "överlägsna". Handlar om ett par meter i bromssträcka iaf.
De billiga dubbdäcken märks att dom är billiga i högre hastighet, vingliga och ostabila. Det märker
man inte av när man har dom dyra dubbdäcken. De dyrare är snäppet tystare också.

Jag kommer aldrig någonsin köpa friktionsdäck. Miljön kan dra åt helvete.

Jag håller med dig vad gäller friktionsdäck. Fungerar säkert i storstäder där 90% av vägarna är synbara med asfalt och blötsnö. Men i övriga Sverige fungerar endast dubbdäck till 100% (beroende på hur du själv ser på 100%)

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

711 Inlägg
2 mars 2011
#65
Streammen skrev:
Jag håller med dig vad gäller friktionsdäck. Fungerar säkert i storstäder där 90% av vägarna är synbara med asfalt och blötsnö. Men i övriga Sverige fungerar endast dubbdäck till 100% (beroende på hur du själv ser på 100%)

Snack. Det är halt som satan inne i stan nu när vädret pendlar mellan plusgrader på dagarna och minusgrader på nätterna.
Man polerar sen upp vägarna, speciellt vid rödljus där det är många starter och många stopp.

Här om veckan åkte jag in till stan en kväll och det var fan i mig 10 gånger halare i innerstan än på andra vägar.

Jag tycker snarare det är tvärtom. Dubbdäck i stan, för där blir det polerade tunna lager med is och friktionsdäck på vischan där det blir packad snö.


865 Inlägg
2 mars 2011
#66
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

Körde du med däcken då?


281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#67
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:
Johnsen skrev:
Det är inte däcken det hänger på det är föraren!
Om man vill köpa kina däck så visst får man det, har man inte råd med bättre så har man ju inte så många alternativ om man behöver bilen. En förare som kör riskmedvetet med kina däck är fan så mycket säkrare än en med bra däck som kör jävel och litar på sina prestanda däck till 100%...

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Nu brukar man ju kolla vad man får på eftersom de skiljer en del i pris o kvalité på däcken.
Inte precis så att man bara hänger på nått utan o fråga kunden innan, OM dom inte sagt att släng på vad som helst innan (vilket är extremt ovanligt)

Jag ringde närmaste som bytt däck åt mig förut, en Grek som är billig, han kunde ordna 4 bra fabriksnya ej regummerade dubbdäck på begagnade fälgar för 4000 inkl. montering. Det lät rimligt om man tittar i prislistorna. Skulle jag då misstänka att han ville kränga på mig 4 otestade ev. skitdäck, som jag sedan såg var Made in China och fortfarande inte vet om dom är urusla men kan gissa?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#68
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:
Jo, vi som har lite bilintresse har väl åsikter om vilka däck vi vill ha, men moster Agda 69 eller grannen virriga Berit 38 som knappt vet vilket bilmärke hon har, dom vill bara ha ett par nya däck eftersom dom fått påpekande vid besiktnngen. Dom hade för övrigt ingen aning om att däcken var slut..........
Dom kommer INTE in och säger att "Jag vill ha Continental Conti super duper 225/55/17 ZX" Dom vill ha ett par svarta gummiringar med mönster i någonstans längst ner på bilen.

Visst kan det vara som du säger, men då brukar dom fråga om vad man rekommenderar.
Sen händer de givetvis att dom som åker med bilen mellan huset/lägenheten och till ica 1 gång varannan vecka och inget annat gärna kör regummerat eller liknande.

Men folk som inte tror att kina o liknande vinterdäck (även sydeuropeiska däck från goodyear/conti/michelin o liknande) inte är sämre än dom som är utvecklade för VÅRAT vinterväglag är tyvärr dumma i huvet hur man än vänder o vrider på de, bromssträcka är inget man skrattar åt när de väl kliver upp tex en älg på vägbanan när man ligger i 70-90km/h

Är regummerade dåliga som Kinadäck?

Europeiska har jag inte sett något illa om, vårt första val nu Pirelli Carving är gjorda i Italien och har bättre betyg än Hakka 7 i Tenikens Värld. Vi köpte Hakka ändå som mer komfortabla finska och bäst i alla tester påstås det.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#69
Enligt Liberalismen ska folk få knarka och/eller köra som de vill, men om de skadar sig själva kostar det samhället pengar, än värre att de kan köra på oss som har riktiga dubbdäck och skada oss.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Evildan
2 mars 2011
#70
En stilla undran, om dom nu är så farliga hur kan dom då bli godkända i EU att använda?
Är det däckfabrikanterna som har rätten att avgöra?
Är det några EU-parlamentariker som har bestämmanderätten?
Vilka krav ställs på däcken för att dom ska bli godkända som vinterdäck?

426 Inlägg
2 mars 2011
#71
saab_sonett skrev:
Johnsen skrev:
saab_sonett skrev:
Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Tror nog inte att man går in till däckhandlaren och säger "sätt på några nya däck bara", vet man inte frågar man.

Den som har bilen som transportmedel från A till B gör nog det. Annars skulle Garaget.org ha 5milj medlemmar.........

Det är ganska stor skillnad på att ha bilar som intresse och veta vad för däck man ska ha på bilen.... men tänker inte tjafsa mer om det, det är tillåtet att ha olika åsikter

mvh
Senast redigerat av Johnsen (2 mars 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#72
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:
Fråga efter vad man rekommenderar? Jojo. Det blir ju de däcken som handlaren har bäst avans på. Import från Kina för en spottstyver ger mest vinst för handlaren, inte Michelin där han får betala dyrt för inköp av däcken och måste hålla lågt utpris för att sälja några över huvud taget. Jaja, de stora drakarna kan naturligtvis sälja märkesdäck med förtjänst, men inte de mindre däcksfirmorna, de som specialiserat sig på lågprisdäck. Och de är måååånga. (Och ja, jag har Michelin dubbdäck på 540:n)

Dom som är ärliga (ja de finns såna tongue ) säljer sånt vi vet är bra och berättar om varför lågbudgetdäcken inte är bra. Däremot så förstör dom köper containervis med skitdäck o säljer dom med bra avans nått så fruktansvärt för dom som är seriösa.
Sen kan jag ju hinta lite om att de pratas i däckbranschen om straffskatter osv på kinadäck är på väg så förhoppningsvis så fasas dom ut snart.

Straffskatter varför då, det är Handelshinder.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

killercow
2 mars 2011
#73
När jag hade min 5000krs passat så köpte jag nya fina made in china däck till den. 2 år innan hade jag gislaved däck. ja märkte ingen större skillnad på vintern. ja menar däcken var ju godkännda enligt gällande regler. fattar inte riktigt varför folk tror att kvaliten skulle vara så extremt mycket sämre på dessa däck så det handlar om liv och död.

Vad tror folk händer om kraven höjs ordentligt...
Vi kommer inte ha några lågpris däck längre.
dom som nu köper lågpris däcken till sina mindre värda bilar kommer istället köra längre på sina slitna eller köpa beg slitna men godkännda däck för samma pris som dom kunde köpt nya låg pris däck för.

finns tester som visar att lågpris däcken iallafall är ett bättre alternativ än utslitna däck. för dom som har 5000krs bilar kommer aldrig köpa däck för 5000kr

281 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#74
no_fake skrev:
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

Körde du med däcken då?

"Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur"

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

865 Inlägg
2 mars 2011
#75
Notte skrev:
no_fake skrev:
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

Körde du med däcken då?

"Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur"

hur kan du klaga på nått du inte testat?


231 Inlägg
2 mars 2011
#76
Notte skrev:
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:
Jo, vi som har lite bilintresse har väl åsikter om vilka däck vi vill ha, men moster Agda 69 eller grannen virriga Berit 38 som knappt vet vilket bilmärke hon har, dom vill bara ha ett par nya däck eftersom dom fått påpekande vid besiktnngen. Dom hade för övrigt ingen aning om att däcken var slut..........
Dom kommer INTE in och säger att "Jag vill ha Continental Conti super duper 225/55/17 ZX" Dom vill ha ett par svarta gummiringar med mönster i någonstans längst ner på bilen.

Visst kan det vara som du säger, men då brukar dom fråga om vad man rekommenderar.
Sen händer de givetvis att dom som åker med bilen mellan huset/lägenheten och till ica 1 gång varannan vecka och inget annat gärna kör regummerat eller liknande.

Men folk som inte tror att kina o liknande vinterdäck (även sydeuropeiska däck från goodyear/conti/michelin o liknande) inte är sämre än dom som är utvecklade för VÅRAT vinterväglag är tyvärr dumma i huvet hur man än vänder o vrider på de, bromssträcka är inget man skrattar åt när de väl kliver upp tex en älg på vägbanan när man ligger i 70-90km/h

Är regummerade dåliga som Kinadäck?

Europeiska har jag inte sett något illa om, vårt första val nu Pirelli Carving är gjorda i Italien och har bättre betyg än Hakka 7 i Tenikens Värld. Vi köpte Hakka ändå som mer komfortabla finska och bäst i alla tester påstås det.

Regummerade brukar i regel vara bättre än kinadäck.
Nu menar inte jag däck som tillverkats i europa utan däck som är tillverkade för sydeuropas väglag vilket skiljer väldigt mycket från vårat. Kollar du tex däckonline så finns de en del däck från dom större tillverkarna som inte bör säljas i sverige. Hakka 7 är jag vågar nästan säga oslagbara i kvalité.

231 Inlägg
2 mars 2011
#77
Notte skrev:
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:

Och hur många av Svenssons vet vilka däck de har på bilen? Man lämnar in bilen till däckhandlaren och säger att man ska ha nya däck. Sedan kör man som vanligt. D.v.s. som om orginaldäcken(märkesdäck) sitter på bilen. Är då bromssträckan 4m längre så skiter det sig.

Nu brukar man ju kolla vad man får på eftersom de skiljer en del i pris o kvalité på däcken.
Inte precis så att man bara hänger på nått utan o fråga kunden innan, OM dom inte sagt att släng på vad som helst innan (vilket är extremt ovanligt)

Jag ringde närmaste som bytt däck åt mig förut, en Grek som är billig, han kunde ordna 4 bra fabriksnya ej regummerade dubbdäck på begagnade fälgar för 4000 inkl. montering. Det lät rimligt om man tittar i prislistorna. Skulle jag då misstänka att han ville kränga på mig 4 otestade ev. skitdäck, som jag sedan såg var Made in China och fortfarande inte vet om dom är urusla men kan gissa?

Prislistor från tillverkare är ganska ointressant då alla handlare har egna procent på dessa vilket gör att dessa priser inte stämmer nått vidare.

Hade jag handlat däck av en grek som bara säljer billigt (förmodligen från nått litet garage) hade jag varit orolig överhuvudtaget att lämna min bil där tongue
Men som svar på din fråga, såvida det är 13-14" fått nått hyfsat märke, 15" så är de väl mer tveksamt beroende på fälg givetvis.

231 Inlägg
2 mars 2011
#78
Notte skrev:
Forshem skrev:
saab_sonett skrev:
Fråga efter vad man rekommenderar? Jojo. Det blir ju de däcken som handlaren har bäst avans på. Import från Kina för en spottstyver ger mest vinst för handlaren, inte Michelin där han får betala dyrt för inköp av däcken och måste hålla lågt utpris för att sälja några över huvud taget. Jaja, de stora drakarna kan naturligtvis sälja märkesdäck med förtjänst, men inte de mindre däcksfirmorna, de som specialiserat sig på lågprisdäck. Och de är måååånga. (Och ja, jag har Michelin dubbdäck på 540:n)

Dom som är ärliga (ja de finns såna tongue ) säljer sånt vi vet är bra och berättar om varför lågbudgetdäcken inte är bra. Däremot så förstör dom köper containervis med skitdäck o säljer dom med bra avans nått så fruktansvärt för dom som är seriösa.
Sen kan jag ju hinta lite om att de pratas i däckbranschen om straffskatter osv på kinadäck är på väg så förhoppningsvis så fasas dom ut snart.

Straffskatter varför då, det är Handelshinder.

Miljöavgifter o skit på deras fabriker o sånt, detta är inget skrivet i sten utan sånt de ryktas o pratas om så tar de inte så seriöst förrän de verkligen händer (vilket jag hoppas på då de kommer ut en jävla massa skitdäck därifrån)

low_and_loud
2 mars 2011
#79
Notte skrev:
low_and_loud skrev:
anser att det går lika bra att åka på friktionsdäck och man inte behöver ha dubb som alla gaggar om trot det handlar mest om vem som sitter bakom ratten.

Här i 08 kan man ana sig till om de luspudlar som masar sig fram på vägarna, mkt saktare än vi kan köra med dubb, att de kör odubbat och bör köra sakta, men hur blir det med en fil åt varje håll, ska de sinka alla med riktiga däck?

jag kör inte sakta jag hålller tillåten hastiget, vilket folk med dubb absoulut inte gör här iallafall de kör ju i 110 på 80 väg

3 295 Inlägg
2 mars 2011
#80
Notte skrev:
http://www.christersdack.se/dack.asp?typ=2
Pirelli Carving kostar samma och Hakka 7 120: till!

Ser du något konstigt nästan längst ner?

Ja, att han som har skrivit inte kan stava till Fälgar roll ?



Sök