3243
Sök

Volvo 850 Glt ingen gnista HJÄLP!

168 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#1
tjenare!

jag har en 850 glt som har gått lite dåligt, ett tag så bara dog den när man körde, efter typ 30sek starta den igen! men nu dom senaste 3 dagarna har den varit seg startad och bara hackat o gott ojämt i tomgången.

skulle starta den en morgon och efter ett litet tag när den börja bli lite varm varva jag upp den och
han bara hacka på gasen och sen bara tvär dog och så nu har jag ingen gnista?

har tästat å bytt boxarna + tändstift men får ingen gnista en då?
tog en kabel + tändstift på tändspolen och det kommer ingen gnista där!

vad går först Tändspolen eller Sensor, tändningsimpulsen?

Vad kan det vara ?

Mvh Nicke
Senast redigerat av Nicke-850glt (1 mars 2011)


Volvo Tekniker
149 Inlägg
1 mars 2011
#2
Låter som tändspole, vevaxelgivare eller kamaxelgivare.
Har din kamaxelgivare ett platslock eller ett metallock?

Den med platslock är en gammal modell och är inte ovanligt att den går sönder.


168 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#3
SporreS40 skrev:
Låter som tändspole, vevaxelgivare eller kamaxelgivare.
Har din kamaxelgivare ett platslock eller ett metallock?

Den med platslock är en gammal modell och är inte ovanligt att den går sönder.

Aa är inne på det med!

hm det vet jag inte ! ska titta sen!


Volvo Tekniker
149 Inlägg
1 mars 2011
#4
Nicke-850glt skrev:
SporreS40 skrev:
Låter som tändspole, vevaxelgivare eller kamaxelgivare.
Har din kamaxelgivare ett platslock eller ett metallock?

Den med platslock är en gammal modell och är inte ovanligt att den går sönder.

Aa är inne på det med!

hm det vet jag inte ! ska titta sen!

Du ser ju tyvärr inte om den är trasig, men kanske kan testa med nån kompis sådan.
Få isf tag på en som är helt i metall smile


KHRacing
1 mars 2011
#5
vevaxelgivare nästan säkert
.. de kan trilskas i evigheter & sedan plötsligt så funkar de igen i månadder.

168 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#6
SporreS40 skrev:
Nicke-850glt skrev:
SporreS40 skrev:
Låter som tändspole, vevaxelgivare eller kamaxelgivare.
Har din kamaxelgivare ett platslock eller ett metallock?

Den med platslock är en gammal modell och är inte ovanligt att den går sönder.

Aa är inne på det med!

hm det vet jag inte ! ska titta sen!

Du ser ju tyvärr inte om den är trasig, men kanske kan testa med nån kompis sådan.
Få isf tag på en som är helt i metall smile

ah men tänkte se om det var metall, och det var det!

Tack för tipsen smile


168 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#7
KHRacing skrev:
vevaxelgivare nästan säkert
.. de kan trilskas i evigheter & sedan plötsligt så funkar de igen i månadder.

okej.. ska tästa med en ny idag ! tack för svaret smile


168 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#8
får hem en ny vevaxel givare i morgon , om han inte får gnista då vad kan det va då? tändspolen?


Volvo Tekniker
149 Inlägg
3 mars 2011
#9
Nicke-850glt skrev:
får hem en ny vevaxel givare i morgon , om han inte får gnista då vad kan det va då? tändspolen?

Tängspole eller kamaxaelgivare... Om du inte har något kabelbrått... i värsta fall.
Fick du kollar kamaxelgivaren??


168 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#10
SporreS40 skrev:
Nicke-850glt skrev:
får hem en ny vevaxel givare i morgon , om han inte får gnista då vad kan det va då? tändspolen?

Tängspole eller kamaxaelgivare... Om du inte har något kabelbrått... i värsta fall.
Fick du kollar kamaxelgivaren??

Den starta inte med den nya vevaxelgivare, men ska köpa en ny kamaxelgivare snart!

det står 1 3 1 på felkåderna på bilen så det måste va kamaxelgivaren!


Volvo Tekniker
149 Inlägg
3 mars 2011
#11
Nicke-850glt skrev:
SporreS40 skrev:
Nicke-850glt skrev:
får hem en ny vevaxel givare i morgon , om han inte får gnista då vad kan det va då? tändspolen?

Tängspole eller kamaxaelgivare... Om du inte har något kabelbrått... i värsta fall.
Fick du kollar kamaxelgivaren??

Den starta inte med den nya vevaxelgivare, men ska köpa en ny kamaxelgivare snart!

det står 1 3 1 på felkåderna på bilen så det måste va kamaxelgivaren!

Okej, kommer inte ihåg alla felkoder i huvudet wink Men har du kollat att 1-3-1 är kamaxelgivare så testa ny sådan. Kan kolla upp felkoden imån på jobbet annars.

Mvh


168 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#12
SporreS40 skrev:
Nicke-850glt skrev:
SporreS40 skrev:

Tängspole eller kamaxaelgivare... Om du inte har något kabelbrått... i värsta fall.
Fick du kollar kamaxelgivaren??

Den starta inte med den nya vevaxelgivare, men ska köpa en ny kamaxelgivare snart!

det står 1 3 1 på felkåderna på bilen så det måste va kamaxelgivaren!

Okej, kommer inte ihåg alla felkoder i huvudet wink Men har du kollat att 1-3-1 är kamaxelgivare så testa ny sådan. Kan kolla upp felkoden imån på jobbet annars.

Mvh

har ett sånt papper bara med fel kåder, och då står det impulsgivarsingnal saknas ! så måste juh va den!

mvh Nicke


168 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#13
Nu börjar jag bli knäpp!

Nya Tändstift
Ny Kamaxelgivare
Ny svänghjulsgivare

Tästade med andra boxar och den startar inte en då
och har tittat på felkåderna och det visar inge felkåd!


606 Inlägg
10 mars 2011
#14
inte helt säkert men brukar inte databoxen ryka på 850in ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

8 250 Inlägg
10 mars 2011
#15
Ovanför kylaren sitter 2 relän. På det ena, ett stort grått står det: Fuel System Main Relay på. Prova att byta det. För slår inte det reläet till så få rman ingen störm till bränsle / tändsystemet.


168 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
Ovanför kylaren sitter 2 relän. På det ena, ett stort grått står det: Fuel System Main Relay på. Prova att byta det. För slår inte det reläet till så få rman ingen störm till bränsle / tändsystemet.

okej, ska tästa och byta det..

men kan det va tändspolen, och fördelarlocket-rotor-tändkablar?

tack för svaret smile


168 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#17
Marlboroman skrev:
Ovanför kylaren sitter 2 relän. På det ena, ett stort grått står det: Fuel System Main Relay på. Prova att byta det. För slår inte det reläet till så få rman ingen störm till bränsle / tändsystemet.

http://www.skruvat.se/Branslepumpsrela-P11428.aspx är det det där? smile


1 008 Inlägg
11 mars 2011
#18
Japp, dock är bränslepumpsrelä kanske lite fel benämning, motorstyrningsrelä/systemrelä är väl mer korrekt beteckning för 850 eftersom bränslepumpsrelät sittér i el/säkringscventralen.


168 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#19
240bns skrev:
Japp, dock är bränslepumpsrelä kanske lite fel benämning, motorstyrningsrelä/systemrelä är väl mer korrekt beteckning för 850 eftersom bränslepumpsrelät sittér i el/säkringscventralen.

okej, men är det samma relä det eller ? för är  inte så jätte duktig på vad alla dessa relä osv heter i dessa bilar. har inte skruvat så mycket i dessa motorerna och jag hoppades på att jag inte skulle behöva göra det men i detta fall måste jag smile


168 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#20
yees! nu starta den !

bytte tändkablar rotor fördelar lock samt tändspole så nu funkar den !

Tack för alla svar!! smile

Mvh



Sök