4005
Sök

Veidec Festival 2011, var?

ontoft
2 mars 2011
Trådstartare
Såg på Mantorp Parks hemsida att de blivit av med Viedec Festival i år, någon som vet var och om, det kommer att köras i Sverige i år?

73 Inlägg
2 mars 2011
varför skulle det inte köras?

29-30-31 juli 2011
Veidec Festival

http://www.mantorppark.com/evenemang_veidec2011.html

Står att dom har lite problem med licenser,  men att det INTE skulle genomföras står ej.
Att det kommer bli förändrat, ja.

ontoft
2 mars 2011
Trådstartare
"VEIDEC Festival - Europas största och Sveriges EM deltävling i dragracing och har arrangerats i hela 37 år i rad sista helgen i juli på Mantorp Park.

VIKTIGT INFÖR 2011 ÅRS EVENEMANG

Dragracing EM utgår på Mantorp! 

Tävlingen Veidec Festival sista helgen i juli kommer inte att genomföras som vi är vana att se den. Tävlingsansökan till FIA har dragits tillbaka rörandes bilklasserna och riktigt hur strukturen för resten av tävlingsverksamheten ser ut är oklart vid denna tidnings pressläggning. Risken är dock stor att det blir praktiskt svårt att genomföra motsvarande EM för MC samt de NDRS-klasser som ämnar köra under tävlingen utan närvaro av EM-bilarna. Mycket praktiska förutsättningarna följer dessa FIA-klasser som gör det är oklart om hela tävlingskonceptet.

Det hela bottnar i en banlicens från FIA som ska förnyas vart tredje år och går ut strax före tävlingsdatumet. Här finns det en del säkerhetshöjande åtgärder som måste genomföras vilket dock fungerar dåligt ihop med Mantorps egen expansionsplan rent tidsmässigt.

-Vi har en egen ambition att ta Mantorp till en ny nivå av tävlingsbana i Sverige, både för dragracing och rundbana. Vi har därför projekterat en ny sträckning på banracingslingan att gå parallellt med strippen och inte som idag ut på den, berättar Mantorps VD Torbjörn Ekstrand och fortsätter:

Den nya delen skulle också bli ny returbana för dragracing och där dragstripen blev mer permanent. Utan dragning av banslingan över strippen kunde vi öppna upp området så inte burnoutboxen ligger bakom en gångbro som idag och ha större läktare på båda sidorna så alla besökare ser bra. Vissa av de åtgärder som krävs för att förnya banlicensen stämmer med dessa byggplaner men tyvärr inte alla. Det medför både merarbete och dubbla kostnader att göra detta enbart för en tävling som spräcker alla rimliga kostnadskalkyler. Det är med stor motvilja vi tvingats ta det här beslutet men hoppas kunna bjuda alla besökare och deltagare på än mycket bättre EM 2012 och framåt. Vi siktar också på att ha någon form av evenemang sista helgen i juli detta år men utformningen av detta måste jag be att få återkomma om inom kort."

Står att de skall satsa på något sorts evenemang, men inte vad....

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 mars 2011
MC klarar jag mig utan men ingen NDRS? sad
NDRS är ju roligaste klassen att se då det är sånt jäkla flyt rakt igenom! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

ontoft
2 mars 2011
Trådstartare
Och jag är Top Fuel beroende, måste se dom varje år. Blir svårt att leva utan om det inte blir något på Mantorp Park.

jorgen72
3 mars 2011
Trådstartare
Det ska köras på en ny bana som byggs vid tierps flygfält

ontoft
3 mars 2011
Trådstartare
Kalender: FIA - European Drag Racing Championship 2011:

27-30 maj: FIA Main Event - Santa Pod Raceway, GBR

9-12 juni: Sweden Internationals - Tierp Arena, SWE

30 juni-3 juli: FHRA Nitro Nationals - Alastaro, FIN

28-31 juli: Veidec Festival - Mantorp Park, SWE

12-14 augusti: "Nitrolympx" Hockenheimring, DEU

8-11 september: FIA European Finals - Santa Pod Raceway, GBR

Aha, där ser man, men det blir inte samma helg med andra ord. Undrar om det innebär att Veidec-helgen i Juli utgår då.

jorgen72
3 mars 2011
Trådstartare
Vilken helg det blir vet jag inte utan bara att det ska köras på den nya banan

jorgen72
3 mars 2011
Trådstartare
enligt hemsidan är det 9-12 juni

12 086 Inlägg
3 mars 2011
Vafan:( Området skulle iofs behöva förnyas, har sätt lika dant ut i 30 år bortsätt från några tält tongue

jorgen72
3 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Vafan:( Området skulle iofs behöva förnyas, har sätt lika dant ut i 30 år bortsätt från några tält tongue

Någon skillnad måste de ju va eftersom dom har byggt där ett bra tag nu

12 086 Inlägg
3 mars 2011
Vadå byggt? Jag är på mantorp park säkert 10ggr per år, det är sig likt tongue Vad som hänt sedan höstas har jag dålig koll på iofs.

jorgen72
4 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Vadå byggt? Jag är på mantorp park säkert 10ggr per år, det är sig likt tongue Vad som hänt sedan höstas har jag dålig koll på iofs.

Vem pratar om mantorp dragracing em ska gå på den nya banan som byggs vid tierps flygfält som jag skrev i ett tidigare inlägg
Senast redigerat av jorgen72 (4 mars 2011)

Gött mos
1 096 Inlägg
4 mars 2011
NDRS kommer självklart att köras på Mantorp iår.

Mantorp kommer hitta på något för att inte tappa hela hypen med EM bilarna, jag tror att man kommer kunna se Top Fuels osv, Micke Kågered(vill gärna visa sig på Mantorp för sponsorer då det är hans hemmabana) matchracea vår varmt välkomna nykomling i TF Björn Mårtensson...det är ett tänkbart scenario.
Jag tror att de får släppa iväg TF för 1/8 race för banbredden bör fortfarande vara godkänd..tror jag, jag har frågat vänner inom Mantorps styrelse men de vill inte ge några svar om detta och liknande frågor :p

Tycker personligen denna indragna licens var bra, som många påpekat har det inte gjorts några förändringar på Mantorp vad gäller Dragracingen på många år, för 5-6 år sen flyttades starten bak för att kunna förlänga bromssträckan(dispens en period till). De har fått dispens på dispens nu i många år för att få behålla EM deltävligen. Jag tror det kommer hända mycket där tills 2012.

Om det blir någon deltävling på Tierp är inte heller helt klart, bara för att det står på div hemsidor som Eurodragster så är det inte spikat för det.. Det är först när FIA går ut med det officiellt och när FIA gett Tierp sin banlicens.
Tierp har en tävling innan EM deltävlingen och på den första tävlingen måste allting fungera för att få ett 100% godkännande.
Denna cirkus är inte så uppskattad från vår sida, de tävlande teamens sida eftersom man vill kunna planera resor och semester, tur för oss svenskar att vi inte behöver boka båt och flyg osv. Man vill även ha datum att presentera för sina sponsorer.

Men tycker det är mycket roligt med Tierp och hoppas Mantorp får till något riktigt grymt tills nästa år, för 2012 så tror jag vi har två deltävlingar i Sverige, och det ska vi med all rätt ha med tanke på hur mycket deltagande svenskar vi har i så gott som alla klasser.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Gött mos
1 096 Inlägg
27 april 2011
WestRidge skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/tierparena/pressrelease/view/dragracing-em-till-tierp-574296

Det är än idag inte helt klart att de får EM, men vi hoppas de går vägen smile

12 086 Inlägg
27 april 2011
jorgen72 skrev:
JapMax skrev:

Vem pratar om mantorp dragracing em ska gå på den nya banan som byggs vid tierps flygfält som jag skrev i ett tidigare inlägg

Jag pratar om Mantorp.

2 Inlägg
28 april 2011
Nitrometanskada skrev:
WestRidge skrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/tierparena/pressrelease/view/dragracing-em-till-tierp-574296

Du kanske har rätt men i sånt fal känns det ju konstigt att dom säljer biljetter för fulla muggar till EM...

Även facebooksidan nämner inget om dom kanske inte får EM...
http://www.facebook.com/home.php#!/page … 0649302909

Gött mos
1 096 Inlägg
28 april 2011
WestRidge skrev:
Nitrometanskada skrev:
WestRidge skrev:

Du kanske har rätt men i sånt fal känns det ju konstigt att dom säljer biljetter för fulla muggar till EM...

Även facebooksidan nämner inget om dom kanske inte får EM...
http://www.facebook.com/home.php#!/page … 0649302909

Jag är väl insatt och de har inte fått EM. Tycker också det är lite konstigt de utåt talar som att de fått EM men de vill väl verka självsäkra och de har dem all anledning att vara, jag såg de senaste bilderna från bygget igår och det är grymt imponerande smile

De spelar ingen roll vad som står på facebook, eurodragster eller nitroz eller var man nu läser för det är FIA som bestämmer. På länken nedan finner man årets datum för europamästerskapet i Dragracing för bilsidan, där står mycke riktigt Tierp med men med en * som betyder *Pending circuit approval.

http://www.fia.com/en-GB/sport/calendar … cing1.aspx

Se mig inte som en motståndare mot banan eller organisationen för det är jag absolut inte, vi ska dit själva cool

Edit: Stavfel
Senast redigerat av Nitrometanskada (28 april 2011)

14 Inlägg
26 maj 2011
Nu hänger jag inte med i kurvorna..

blev det veidec festival iår på mantorp eller inte?

skulle vilja få svar så fort som möligt tack ( top fuel beroende)

Sök